Een tunnel naar de Vincent van Goghweg is geen optie meer om Westerwatering te ontsluiten. Bij de alternatieven die door ingenieursbureau Arcadis zijn onderzocht, is die inmiddels afgevallen. Het onderzoek concentreert zich nu op een tunnel bij de bocht in de Houtveldweg waar de hoogspanningsmasten staan.

Die weg zou onder het spoor doorgaan (NS en ProRail willen immers het spoor niet verdiepen) en aansluiten op de Provincialeweg. Die moet dan verdiept worden van het viaduct bij de Hoornselijn tot vlakbij de Lelystraat.

In die variant kan het autoverkeer zowel in noordelijke- als zuidelijke richting rijden. Arcadis presenteerde ook een tweede ‘afgeschaalde’ variant waarbij het autoverkeer alleen in noordelijke richting kan rijden.

De kosten zijn nu geraamd op zo’n € 65 miljoen voor de autoverbinding. Er is geen onderdoorgang voorzien voor fietsers.

UPDATE: wethouder Gerard Slegers schrijft op 24 oktober aan de raad dat in ‘de media’ (wij dus) een artikel is verschenen over het ‘bereikbaarheidsonderzoek’. Omwonenden hebben opties te zien gekregen, de raad niet. Slegers: ‘Helaas is er geen ruimte gegeven aan een sessie om de onderzoeksresultaten ook met u tussentijds te kunnen bespreken.’ Dat ‘de media’ (wij dus) er toch al over publiceren bevalt hem maar slecht, vooral omdat het niet klopt: ‘Het artikel in de media schetst echter een beeld van conclusies die nu nog niet getrokken zijn.’ Het klopt inderdaad niet. De Orkaan schrijft namelijk helemaal niet dat er ‘conclusies’ zijn getrokken, alleen dat Arcadis ‘opties’ heeft onderzocht en gepresenteerd. En dat is precies wat er is gebeurd.

Busbrug

Deze opties zijn onderzocht omdat de raad van Zaanstad wilde kijken of er naast de permanente openstelling van de busbrug ook andere mogelijkheden waren om Westerwatering te ontsluiten.

De openstelling van de busbrug is nu voor 2028 voorzien. De Houtveld-tunnel zou niet daarvoor klaar kunnen zijn.

Op de projectwebsite van de gemeente is de Van Goghtunnel nog het gedroomde alternatief, een ‘alternatieve lange termijn oplossing is een nieuwe tunnelverbinding via een verlengde Vincent van Goghweg naar de Houtveldweg’.

Dat levert wel problemen op volgens Zaanstad, het verhoogt de druk op de Vincent van Goghweg, de Bernhardbrug en het Prins Bernhardplein, ‘wat de vraag oproept of deze wegen dat aankunnen.

‘Zeer duur’

Ontsluiting via de Vincent van Goghweg is overigens een ‘zeer dure oplossing’ volgens het Zaans Mobiliteits Plan (ZMP). Het staat ook haaks op de A7-plannen die ‘stadsweg’ is geworden vanaf de rotonde richting de Ring.

Bewoners van Westerwatering willen een permanent open busbrug, hun ‘buren’ in Westerkoog zien dat in veel gevallen niet zitten. Naast de openstelling van de busbrug, hebben bewoners hun hoop gevestigd op een extra ontsluiting van Westerwatering.

Bewoners van Schildersbuurt en Oud-West hadden bezwaren tegen ontsluiting naar de Vincent van Goghweg omdat die het nu al drukke autoverkeer nauwelijks aankan.

Zaanstad heeft € 220.000 uitgetrokken voor het onderzoek naar de extra ontsluiting.

Door Piet Bakker. Bronnen: projectwebsite, bewonersbrief, eerder nieuws op De Orkaan. Foto en afbeelding: Google Streetview (Houtveldweg).