Tenzij de gemeenteraad van Zaanstad er zo’n € 180 miljoen voor over heeft, lijkt het plan voor een extra ontsluiting van Westerwatering via een tunnel naar de Provincialeweg voorgoed van de baan. Het plan is niet alleen duur. Ook is het technisch lastig te realiseren en zorgt voor verkeersoverlast op de Vincent van Goghweg (Zaandam) en de Leliestraat (Koog aan de Zaan).
Sowieso zorgt een nieuwe tunnel voor meer autoverkeer omdat mensen dan vaker de fiets laten staan. En dat ‘staat haaks op het beleid uit het Zaans Mobiliteitsplan en van de Vervoerregio Amsterdam’. Kortom: ‘er is in ieder geval geen variant die voor iedereen in Zaandam positieve effecten heeft’.
Deze uitkomst is geen verrassing. Bij de eerdere presentatie van de plannen aan omwonenden werd al duidelijk dat een nieuwe ontsluiting (naast Houtveldweg en busbrug) geen haalbare kaart was. Nieuw in het definitieve rapport van ingenieursbureau Arcadis is de prijs. De kosten waren eerder geraamd op zo’n € 65 miljoen voor de autoverbinding. Nu wordt een derde ontsluiting geschat op € 133 miljoen (ex. btw) en exclusief een risicoreservering van € 45 miljoen’.
Busbrug
Deze opties zijn onderzocht omdat de raad van Zaanstad wilde kijken of er naast de permanente openstelling van de busbrug ook andere mogelijkheden waren om Westerwatering te ontsluiten. De openstelling van de busbrug is voor 2028 voorzien.
Ontsluiting via de Vincent van Goghweg werd eerder ook al als een ‘zeer dure oplossing’ in het Zaans Mobiliteits Plan (ZMP) gepresenteerd.
Bewoners van Westerwatering willen een permanent open busbrug, hun ‘buren’ in Westerkoog zien dat in veel gevallen niet zitten.
Voor het onderzoek naar de extra ontsluiting heeft Zaanstad € 220.000 uitgetrokken.
Door Piet Bakker. Bronnen: eindrapport Arcadis, eerder nieuws op De Orkaan. Foto en afbeelding: Google Streetview (Houtveldweg).
Beste Orkaan.
Deze zin stoort me in het stukje!
"Bewoners van Westerwatering willen een permanent open busbrug, hun ‘buren’ in Westerkoog zien dat in veel gevallen niet zitten."
Er zijn meer handtekeningen uit Westerkoog om de Binding permanent open te krijgen dan dat er leden zijn van de Stichting die hem in ieder geval 4 uur per dag dicht willen houden.
Jullie houden nu een mythe in stand en juist dát vindt de Stichting heel fijn, maar jullie doen heel veel inwoners uit Westerkoog enorm tekort. Kunnen we afspreken dat jullie dit op deze manier NOOIT meer zo neerzetten?
Of, én dat kan ook hoor, willen jullie hem dichthouden omdat iemand van de Orkaan daar belang bij heeft? Zeg dat dan, dan is dat voor iedereen duidelijk toch?
Hoi Irene,
Dank voor je betrokkenheid en kritische blik. Het is duidelijk dat je je hier hard voor maakt, en die passie is waardevol.
Wel willen we één ding rechtzetten: De Orkaan heeft geen belang bij een bepaalde uitkomst. We verslaan wat er speelt en geven ruimte aan verschillende meningen. Kritiek is altijd welkom, maar met twijfel zaaien over onze intentie, vlieg je gierend uit de bocht.
Blijf vooral meedenken en reageren—dat houdt de discussie scherp!
Ik ben bang dat niet ik maar De Orkaan gierend uit de bocht vliegt en dat keer op keer doet door steeds weer te benadrukken dat er een tegenstelling tussen inwoners uit Westerkoog en Westerwatering is m.b.t. de permanente opening van De Binding. Ja er zijn in beide wijken voor en tegenstanders. Zeker is het dat er heel veel voorstanders van een permanente opening in Westerkoog zijn.
Ik zou het dan ook meer dan op prijs stellen dat jullie stoppen met bewoners uit de twee wijken tegen elkaar uit te spelen, het levert helemaal niets op.
Overigens ben ik blij te horen dat De Orkaan partijloos is en geen belang heeft bij een permanente opening of bij een sluiting van 4 uur per werkdag! Dat is dan duidelijk, nu nog de berichtgeving hierover wat zorgvuldiger formuleren in toekomstige berichten, dan is iedereen tevreden.
Bijvoorbeeld met een zin als: "In beide wijken zijn voor- en tegenstanders van een permanente opening, wel wil iedereen dat de rondweg een veilige weg wordt voor iedere weggebruiker!
Beste Orkaan
ongelofelijk deze reactie ,als er twijfel word gezaaid in t stukje zijn jullie kampioen .
ik stoor me ook enorm aan de zin
"dat buren in de westerkoog dat niet zien zitten " waar word dit dan op gebaseerd?
Het voelt hierdoor niet erg onpartijdig
Ik vind de zin "Bewoners van Westerwatering willen een permanent open busbrug, hun ‘buren’ in Westerkoog zien dat in veel gevallen niet zitten." zo jammer.
Ik denk namelijk dat het verschil helemaal niet zo groot is, als er al een verschil is. Alleen heeft in Westerkoog een betrekkelijk klein groepje bewoners een stichting opgericht (Veilig en gezond Westerkoog) die mordicus tegen een permanente openstelling is. Nadeel is alleen dat iedereen, inclusief de gemeente, denkt dat zij de enige spreekbuis van Westerkoog zijn. Geloof me er zijn echt heel veel Westerkogers die ook heel graag de busbrug permanent geopend zouden willen zien en die absoluut niet sympathiseren met deze stichting.
Zeer geachte lezers,
Zou het te maken kunnen hebben met het ravijnjaar 2026?
Vanaf 2026 krijgen gemeenten onvoldoende geld van het rijk om hun taken uit te voeren. Het kabinet kort het gemeentefonds dan met maar liefst € 2,4 miljard. We noemen dat niet voor niets het ravijn, omdat 75% van de gemeenten dan in de rode cijfers terecht komt.
De gevolgen? Minder woningbouw, ontoegankelijke zorg, afbrokkelende veiligheid, verschraling van voorzieningen en minder steun voor wie dit juist het hardst nodig heeft.
Ook krijgen we binnenkort te maken met belasting op overwaarde van eigen woning,
geld wat we niet bezitten.
Geloof zeker dat de heer Klaas Knot hier debet aan is, wat ik hier allemaal mee wil zeggen?
Als het kan moet u zo gauw mogelijk uit Nederland vertrekken!
En dan verdwijnt over een paar maanden ook de spoorovergang bij station Zaanse Schans. De enige manier om dan in westerkoog of westewatering te komen is via de snelweg of helemaal omrijden langs het AH hoofdkantoor. Moet niet gekker worden toch
Is niet helemaal waar. er komt een tunnel onder het spoor ter hoogte van de A8.
Al dat geld weggegooid aan wéér een volkomen overbodig onderzoek en we gaan nu naar de veertig jaar zonder 2e ontsluiting van de Westerwatering. Ik word zo ontzettend moedeloos en soms onmetelijk boos van die rotgemeente.
Zojuist ook weer net aan vóór 16.00u over de busbrug weten te komen. Als het onverhoopt tegen zit dan moet ik heel wat kilometers extra maken.
Gelukkig hebben ze wéér een reden gevonden om de 20-uurs openstelling niet uit te breiden naar 24-uur in 2027, omdat ze toevallig in 2027 de rondweg in Westerkoog gaan aanpassen. Verwachting 2028 klaar? Ik geloof er niet meer in...
Er komen ook alleen maar auto's uit Westerwatering naar Westerkoog, niemand uit Westerkoog maakt gebruik van de Busbrug (die komen altijd alleen maar op de fiets).
Haha....sprookjes bestaan niet.
Gelukkig.
Dan kunnen ze dat extra geld voor de tunnel onder het spoor Guisweg gebruiken.
Zal er ook wel nooit van komen.
In de text staat "Sowieso zorgt een nieuwe tunnel voor meer autoverkeer omdat mensen dan vaker de fiets laten staan. En dat ‘staat haaks op het beleid uit het Zaans Mobiliteitsplan en van de Vervoerregio Amsterdam"
Zaanstad wil helemaal geen ontsluiting voor Westerwatering. Ook geen voldoende parkeerplaatsen bij nieuwbouw in deze wijk.
Zaanstad wil dat iedereen op de fiets gaat.
Dus de Gemeente maakt het de automibilist zo moeilijk mogelijk om dat te realiseren.
Vanuit deze kant van Zaandam ben ik blij dat het er niet komt zeker met de ontwikkeling van de mauritsbuurt en het Verkadeterrein plus alle projecten nog bij houthaven en Figaro.
Dat gezegd hebbende snap ik de frustratie en teleurstelling vanuit de kant van westerwatering. Zeker met de Zaanse Helden en alle andere projecten.
Wat me vooral bevreemd is dat men maar blijft bouwen, bouwen, bouwen maar totaal niet nadenkt over ontsluiting van al deze mensen. De utopische gedachte dat iedereen het OV neemt (wat zeer slecht is met EBS en geen nachttreinen van de NS) of de fiets raakt kan nog wal.
Het lijkt net op dit kabinet: zeggen dat asielzoekers niet meer voorrang krijgen om door te stromen naar een woning en dan niet realiseren dat de AZC’s die al overvol zitten dan nog voller raken en dat je daar dan weer problemen veroorzaakt.
Jammer dat gemeente Zaanstad weer zo kortzichtig handelt
Er is dan 40 jaar overnagedacht, wat al vanaf het begin onhaalbaar was. Tenzij je de halve Vincent van Goghweg sloopt. En wat die busbrug betreft, dan woord zegt het al, alleen voor bussen open houden.
Inderdaad, als de busbrug opengesteld wordt voor auto's laten mensen vaker de fiets staan en dat staat haaks op het beleid.
laten we er nog wat extra bij bouwen in westerwatering .
Als iedereen zijn eigenbelang eens opzij zet voor het algemeen belang lijkt het mij niet zo moeilijk en kostbaar om de Houtveldweg door te trekken richting een nieuwe rotonde op de N515 om vervolgens aan te sluiten op het nieuwe ontsluitingsplan met de tunnel in de Guisweg. De Busbrug alleen voor langzaam verkeer en openbaar vervoer. Iedereen ook in westerkoog blij denk ik. O ja de weidevogels kunnen best een stukje verder broeden , voor als we daar weer bezwaren over maken.