De gemeente Zaanstad maakt al sinds november 2024 plannen over een model waarbij de Zaanse Schans een afgesloten ‘erfgoedpark’ wordt met verplichte kaartverkoop. Dat blijkt uit een convenant dat is voorgelegd aan bewoners van het ‘erfgoeddorp’ en waarin staat dat er wordt ’toegewerkt naar verplichte verkoop van tickets aan toeristen’, de ‘afsluiting van de Kalverringdijk voor niet-bestemmingsverkeer’ en de inzet van het ‘juridische instrument’ van onttrekking om paden af te sluiten.

Zaanstad is kennelijk sinds het mislukken van de pilot met de vrijwillige kaartverkoop in 2024 bezig met het creëren van draagvlak voor het nieuwe plan onder bewoners, ondernemers en andere ‘partijen die aan dit model mee willen werken’. Bewoners zijn bezocht door vertegenwoordigers van de gemeente waarin het te tekenen convenant werd toegelicht. Op 4 februari 2025 is over het convenant een bijeenkomst met bewoners geweest.

In de ‘contouren’ voor de afspraken met bewoners staat dat er voor de ambities en gewenste maatregelen voor een ‘duurzaam exploitatiemodel’ van de Zaanse Schans geld nodig is:

‘Dat geld is er nu niet. De Zaanse Schans heeft de potentie om geld te genereren door de verkoop van tickets aan de toeristen. De gemeente is voorbereidingen aan het treffen om de financiële en organisatorische structuur voor de Zaanse Schans uit te werken.’

Dat geld is nodig ‘om de molens, gebouwen, paden en wegen goed te onderhouden, te renoveren en waar mogelijk te verduurzamen’. Een deel van de opbrengst gaat dus naar de molens.

‘Commitment’

De teksten zijn overigens niet altijd zo concreet, zo is ook te lezen dat gemeente ‘zoekt naar commitment op het wenkend perspectief en de koers richting een duurzaam exploitatiemodel’.

Ook wordt bij herhaling geschreven over de ’toekomstige governance’. Dat houdt in dat er weer een ander bestuursmodel voor de Zaanse Schans komt. Bewoners en gemeente zouden daarin een grotere rol krijgen. Zaanstad gaat voor bewoners proberen om hun belang ‘zo goed als mogelijk te borgen’. Zelf krijgen ze een rol ‘om regie te hebben op de gemaakte afspraken en de naleving te borgen’.

Toeristen moeten een kaartje kopen (dat dus voor volwassenen € 20 gaat kosten), maar de Zaanse Schans moet toegankelijk blijven voor bewoners, hun gasten en alle Zaankanters. Hoe dat in de praktijk gaat is nog onbekend: ‘er moet nog uitgezocht worden in welke vorm wij kunnen organiseren dat de Zaankanters vrij toegang hebben tot de Zaanse Schans’.

Ook komen er ‘stewards’ om de leefregels te bewaken en zal de gemeente ‘extra BOA’s aantrekken om de verkeersituatie rond de Zaanse Schans te controleren en te handhaven’.

Optimistische verwachtingen

De gemeente verwacht dat door ‘betere spreiding en een breed aanbod van activiteiten bezoekers langer in het gebied verblijven en gemiddeld meer uitgeven’. De verwachtingen zijn hooggespannen:

‘Recent onderzoek wijst uit dat toeristen welwillend zijn om te betalen voor een ticket om toegang te krijgen tot de Zaanse Schans. Dit onderzoek laat zien dat, bij een realistische ticketprijs, de effecten van entreeheffing op de bezoekersaantallen minimaal zullen zijn.’

Welk onderzoek dat is wordt niet uitgelegd. Het meest recente onderzoek is dat van de mislukte pilot met vrijwillige kaartverkoop. Daaruit bleek dat slechts 5 procent van de bezoekers bereid was om een kaartje van € 17,50 te kopen. Het nieuwe kaartje moet € 20,- kosten voor volwassenen.

‘Chantage’

Veel toezeggingen en afspraken blijven vaag en algemeen. Het aanstellen van geaccrediteerde gidsen met toezicht en handhaving, informatievoorziening, bestrijding overlast en handhaving op de Kalveringdijk wordt op het bordje gelegd van de nieuwe organisatie of vooruitgeschoven naar een nieuw ruimtelijk plan. Of het over de hele Kalverringdijk gaat of alleen het eerste stuk (langs de Walvis) is nog onduidelijk.

Bewoners krijgen er wel wat voor terug: compensatie stijgende energielasten en (tijdelijke) bevriezing van de huur. Maar alleen als het plan doorgaat. Getuige de commentaren bij de ‘contouren’ wordt dit door een deel van de bewoners als chantage beschouwd om ze het convenant te laten ondertekenen.

Sommige doelstellingen worden als ‘heel vaag’, ‘vrijblijvend’ en ‘misleidend’ afgedaan, terwijl de belofte om bewoners in de toekomst meer te zeggen te geven ‘weinig vertrouwen’ inboezemt bij bewoners, ‘gezien het verleden’.

Klederdracht?

In het contouren-document zijn ook opmerkingen van bewoners opgenomen:

‘lk vind het ook wel heel gek dat wij als inwoners van Zaandam (Zaanstad) een convenant moeten tekenen om hier te wonen. Mij is volstrekt onduidelijk wat dan de afspraken zijn (of worden) die wij als bewoners moeten naleven. Moeten we op klompen gaan lopen en klederdracht gaan dragen. Ook vreemd is het dat ik een huisbaas heb waar ik huur aan betaal en dat ik dan afspraken maak met de gemeente. Waarvoor?’

Eén van de bewoners opperde de suggestie om het Zaans Museum maar te sluiten: ‘alles opgelost’. Daar is de gemeente het niet mee eens, het Zaanse Museum levert ‘op zijn manier een belangrijke bijdrage’ en gaat ‘op termijn een steeds belangrijkere bijdrage leveren’ aldus het snedige antwoord.

Businesscase

Bewoners van de Zaanse Schans zijn sceptisch over de plannen, met name over de ontbrekende stukken en de vage beloftes:

‘De gemeente wil met partijen afspraken maken over een wederkerige samenwerking. Maar het is helemaal niet wederkerig. Het is gewoon eenzijdig. De gemeente wil afspraken in de vorm van convenanten vastleggen, maar de businesscase die daaronder ligt kregen we niet. Zaanstad wil afspraken met bewoners maken. Maar je kan toch niet iets met ons afspreken wat we niet weten.’

Over die businesscase werd wel het een en ander gezegd tegen bewoners:

‘Er werd wel gezegd dat Zaanstad € 25 miljoen per jaar* dacht te verdienen. Toeristen zouden bereid zijn om te betalen voor dit soort dingen, dat hadden ze ook al onderzocht. Maar ze hebben die pilot gedaan waar een kaartje € 17,50 kostte en waarbij maar 5 procent van de bezoekers dat betaalde. Nu maken ze er € 20 van. Dus ja, we zijn echt totaal verbijsterd, we dachten “wat gebeurt hier?”‘

Hoe dat er in de praktijk moet uitzien is nog onduidelijk. En naast de inkomsten zijn er ook uitgaven:

‘Komt er een hek of een toegangspoort of iets anders om te zorgen dat die € 25 miljoen binnenkomt? En dan hebben ze ook € 22 miljoen aan kosten volgens die businesscase. In godsnaam, waar ga je dat aan uitgeven?’

Kalverringdijk

Minder verkeer op de Kalverringdijk zou een goed idee zijn volgens bewoners, maar hoe dat in de praktijk moet is ook nog onduidelijk:

‘De Kalveringdijk wordt aan de openbare weg onttrokken. Maar het is een openbare weg, moet die dan door een park worden beheerd? Het zou overigens wel een goed idee zijn, want ik denk dat we echt dit jaar wel ongelukken gaan krijgen met fatbikes die keihard over de Kalverringdijk scheuren.’

Zaanstad verwijst na onze vragen over de convenanten en businesscases naar de laatste Raadsinformatiebrief uit november 2024 waarin staat dat ‘met alle belanghebbenden gesprekken gevoerd worden in het kader van participatie inclusief mogelijkheid tot convenanten / samenwerkingsafspraken’.

Zaanstad praat met het bestuur van de SBB als vertegenwoordiging van de schansbewoners, ‘dit gaat in een prettige sfeer’. En: ‘alle participatie doen we direct met deze belanghebbenden, niet via de media’.

April in de raad

Afspraken met bewoners en bedrijven treden pas in werking ‘als de gemeenteraad heeft besloten over het exploitatiemodel, de businesscase en de organisatie’, aldus Zaanstad.

In Q1 2025 zou er een raadsbesluit van de gemeenteraad moeten zijn. Dat is dus deze maand, volgens de woordvoerder van wethouder Breunesse wordt dat niet gehaald: ‘verwacht dit medio april’.


* Er worden 2,4 miljoen toeristen per jaar verwacht op de Zaanse Schans, een opbrengst van € 25 miljoen betekent een geschatte kaartverkoop van bijna 1,4 miljoen (gemiddelde prijs € 18 per kaart). In dat geval zouden er één miljoen mensen geen kaartje kopen of niet meer komen. Zaanstad heeft dt bedrag overigens niet bevestigd. Bovendien moeten er ook nog kosten worden gemaakt.

Door Piet Bakker op basis van ‘Contouren van de afspraken tussen de bewoners en de gemeente Zaanstad, versie 25 november 2024’, contacten met bewoners, gemeente Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: De Orkaan.