In het noordelijke deel van het Hembrugterrein komen ruim duizend woningen waarvan twintig procent sociale huur. De eerste woningen in de Enclave zijn klaar en hiervan is al meer dan de helft bewoond. Er wordt niet alleen gebouwd, het hele noordelijke deel wordt aangepakt.
In september 2024 is begonnen met de bouw van de eerste 364 woningen, daarvan zijn er 260 sociale huur. Naar verwachting beginnen ze in het derde kwartaal van 2025 met het bouwen van nog eens 400 woningen. Zaanstad kijkt samen met de ontwikkelaars naar mogelijkheden of hier ook middenhuur- en betaalbare koopwoningen aan toegevoegd kunnen worden.
Parkeren
Voetgangers en fietsers moeten de hoofdgebruikers in het noordelijke deel worden, automobilisten zijn te gast. De parkeerplekken worden zoveel mogelijk geplaatst bij de hoofdingang aan de westkant van het terrein. In gebouw 360, een voormalige machinehal, wordt een parkeergarage gebouwd. Na de zomer van 2025 start de bouw van deze garage, die ongeveer 360 parkeerplaatsen krijgt.
Op kleinere particuliere parkeervelden kan de rest van de parkeerbehoefte worden ingevuld. Bij de 260 sociale huurwoningen komen in totaal 105 parkeerplaatsen.
Openbaar vervoer
Momenteel stopt bus 64 bij de rotonde naast de ingang van het terrein. Deze lijn wordt halverwege 2025 verlengd tot aan de Vlinder en er zijn ook plannen om twee extra haltes toe te voegen op het terrein zelf, de halte bij de rotonde op de P. Ghijsenlaan komt dan te vervallen.
Voor buurtbus 456 hebben er al een aantal wijzigingen plaatsgevonden, zo zijn er twee haltes bijgekomen en rijdt de bus over het terrein in plaats van er langs. Het is ook de bedoeling om de bussen vaker en in het weekend te laten rijden.
Ook de bereikbaarheid vanuit Amsterdam via de pont zou moeten worden verbeterd. Het doel is om vanaf het Centraal Station binnen 25 minuten bij het Hembrugterrein te komen.
Buurtsuper
Er zijn ook plannen voor voorzieningen op het terrein. Zo komt er bijvoorbeeld een buurtsupermarkt, recreatie en horeca. De buurtsuper wordt maximaal 500 m2 en komt naast de rotonde bij de hoofdentree, daar zou ook een pakketpunt moeten komen.
Door Silva Honig. Bronnen: Mobiliteitsplan Hembrug en raadsinformatiebrief.
Prachtig om het Hembrugterrein zo te zien veranderen nadat ik in 2003 na 32 jaar afscheid moest nemen.
In 2006 keerde in terug op het terrein en heb met oud collega's het Hembrugmuseum opgericht dat in 2018 ia overgedragen aan het Zaan Museum. We hebben vele rondleidingen gegeven aan vele bezoekers en fotografen die via ons het terrein mochten bezoeken en zich mochten verwonderen in de prachtige gebouwen met verschillende bouwstijlen.
Ook rondleidingen voor het Rijksvastgoedbedrijf met mogelijke kopers of huurders en mede dankzij de hulp van RVB en het Zaans Museum is het gelukt om toch iets van de geschiedenis op het terrein behouden.
Meegedaan aan de militaire weekenden met duizenden liefhebbers.
Na de komst van de bewoners gaat m.i. het terrein leven, daar moet nog veel voor gebeuren in de bereikbaarheid.
Vele ondernemers rekende op de Amsterdammers maar die kwamen maar mondjes maat en sommige gingen failliet.
Ik kijk terug op een prachtige tijd op het Hembrugterrein, hadden we achteraf de munitiefabriek moeten houden gelet op de huidige situatie, nee daar was het te laat voor.
Eindelijk! En prachtig nieuws natuurlijk, het terrein is supergaaf voor de combinatie wonen-en-werken en op fietsafstand van Amsterdam....
Als je een waterfiets hebt natuurlijk ;-)