Gedeputeerde Elisabeth Post (VVD) wil geen fietsbrug in Amsterdam omdat zo’n brug de scheepvaart enorm belemmert.
Een “goede verbinding voor fietsers die van Amsterdam-Noord de rest van de stad willen bereiken” is noodzakelijk volgens Post, maar zij ziet liever een fietstunnel.
Volgens de gedeputeerde is uit eerder onderzoek gebleken dat een tunnel onder het IJ een uitstekend alternatief is:
“En de totale kosten voor een brug en een tunnel – aanleg, beheer en onderhoud opgeteld over de totale levensduur – zijn nagenoeg gelijk. Voor het geld hoef je het dus niet te laten, zou ik zeggen!”
De enorme kosten die gemaakt zijn voor de bredere sluizen bij IJmuiden zouden voor een deel weggegooid geld zijn als er een brug over het IJ komt.
“Op een van de drukst bevaren routes van de scheepvaart worden daardoor de schepen, en zeker die van de nieuwe generatie, enorm belemmerd. Het beeld dringt zich op dat we met zijn allen een grotere voordeur (een investering van honderden miljoenen aan belastinggeld) in het huis aan het maken zijn, terwijl Amsterdam tegelijkertijd de deur naar de kamer voor een groot deel dichtmetselt.”
In Rotterdam is bij de aanleg van de Maastunnel ook een fietstunnel gemaakt. In Amsterdam zijn Coentunnel, IJtunnel, Zeeburgertunnel, Piet Heintunnel, Coentunnel 2 en Noord-Zuidlijn-tunnel gebouwd zonder fietsbuis.
Bij de Piet Heintunnel is dat vreemd. De tocht vanaf IJburg wordt voor fietsers bijna onmogelijk, er ligt wel een aparte tramtunnel naast, maar een fietstunnel was kennelijk een ‘brug te ver’.
Bij de Noord-Zuidlijn-tunnel is wel aan een fietstunnel gedacht maar destijds vond men tunnels ‘social onveilig’.
Orkaantip: wie meedoet met de Dam-to-Dam-fietsclassic mag meteen na de start door de IJtunnel racen op de fiets.
Foto: Fietsen door de Maastunnel.
Die tunnel is er al: gewoon IJtunnel open voor fietsers. Desnoods één tunnelbuis. Fietsers zijn niet zo veeleisend voor wat betreft ruimtebeslag. Die tweede buis kan dan gebruikt worden door OV. Auto's houden gewoon 3 tunnels en een brug.