De eerste elektrische pont (de NZK 100) vaart over het Noordzeekanaal bij Velsen. De tweede pont (de NZK 101) wordt al getest en is gespot bij de Hemweg.
Alle bijna 100 jaar oude diesel-ponten over het Noordzeekanaal worden vervangen door elektrische exemplaren. Ook die bij Buitenhuizen.
De aanlegsteiger bij de Hempont was al aangepast, en ook het laadstation is gebouwd. En de pont was er dus op proef.
Het GVB zei eerder tegen De Orkaan dat nog niet bekend was waar de tweede pont zou gaan varen. De derde pont (NZK 102) wordt nu afgebouwd. De bouw van NZK Pont 103 (nr. 4) is begonnen.
Volgens het GVB kunnen er 20 auto’s op de nieuwe pont, net zoveel als op de oude. Dat klopt niet volgens onze waarnemers, op de oude pont passen zouden er meer gepast hebben (dat was misschien voor corona, toen stonden ze in drie rijen, maar veel meer dan 7 of 8 per rij kunnen het er niet geweest zijn).
De nieuwe pont kan zo aangepast worden dat er meer ruimte voor fietsers of voor het personeel (corona!) is.
Boven een foto van Jan Koster (nieuwe pont aan Zaandamse kant) en onder van Jan Jaap Scholtsz (oude en nieuwe pont naast elkaar). De foto’s werd afgelopen donderdag genomen.
Hier hier ons dossier over de elektrische pont.
En ik denk dat ook jouw koelkast, tv, CV, computer en verlichting uitvalt. En hoe vaak ga je met de pont over?
Heel milieuvriendelijk allemaal, zo'n elektrische pont (duimpje omhoog) maar ik vrees met grote vreze dat de pont tijdens stroomonderbrekingen niet vaart.
hoe vaak is er stroomuitval??? juist heel weinig. dit is beren op de weg zien die er niet zijn. Ik ga al vanaf 2013 met de pont en heb maar 2 keer naar noord moeten rijden omdat er een probleem was.
Dan moet je hiervoor een nooddiesel aggregaat plaatsen voor het geval dat.