Rond 15.45 uur vanmiddag verzuimde een automobiliste een dame op een elektrische fiets voorrang te geven. De fietsster kwam daardoor hard met het busje in aanraking en raakte daarbij zwaargewond.
Het ongeluk gebeurde op de Houtveldweg, ter hoogte van de Aubade in Westerwatering in Zaandam.
De fiets kwam onder het busje terecht. De fietsster werd naar het ziekenhuis gebracht en de Verkeersongevallenanalyse (of VOA) werd opgeroepen om de precieze toedracht te onderzoeken.
Leuk, zo'n discussie over electrische fietsen!
Wat voor een fiets was het? Een" normale" el. Fiets kan maximaal 25 km als er mee getrapt wordt. Maar niet iedere fietser fietst dat ook, zelf rijden wij tussen 15-20 km dus niet max ondersteuning. Hij kan harder maar dat hoeft niet, hoor.
De nieuwe bijzondere el. fietsen kunnen rijden zonder mee te trappen en zijn niet( meer) begrenst. Dat zijn de monsters die je voorbij spuiten of die minifietsjes/ stepjes of scootertjes met hoge snelheid.
Met hoge snelheid komen ook de fietspeletons je voorbij vooral op vrije dagen.
Met al die fietsen is het de bestuurder die hard rijdt/ gas geeft of zich het snot voor de ogen rijdt.
Ga er niet meteen van uit dat bij elk ongeval iedereen topsnelheid fietst zonder de feiten te kennen.
Nog even inhakend op de cijfers betreffende ( vooral ) het aantal ouderen die betrokken zijn bij ernstige ongevallen met elektrische fietsen.
Feit is natuurlijk dat op hogere leeftijd het reactievermogen en de souplesse om snel te stoppen en af te stappen afneemt.
Voordat de elektrische fiets zijn intrede deed stopten de meesten op hogere leeftijd met fietsen of reden in ieder geval niet veel
sneller meer dan een kilometer of tien.
Nu heeft deze categorie weer de mogelijkheid erop uit te trekken maar doen dat veelal met een stukken hogere snelheid dan ze aankunnen want het kost weinig moeite met alle gevolgen van dien.
De oorzaak van dit soort ongevallen is niet de E-Bike zelf maar de bestuurder , 25 km/u kan maar hoeft dus niet hè.
Neemt niet weg dat het voor deze leeftijdsgroep een zegen is aangezien ze anders niet meer de mogelijkheid zouden hebben om te genieten van een lekker fietstochtje.
En....indien gewenst kun je zo'n fiets ook nog eenvoudig af laten stellen op een lagere maximum snelheid !
O, en de kop van het artikel maakt melding van een Elektrische Fietsster , de bestuurster was ook elektrisch ?
Kijk ook naar tijdstip. 15.45 uur. Vaak hele dag gewerkt. Moe, snel naar huis, begin spitstijd. Vrijwel elke dag hoor je einde middag sirenes ergens in Zaanstad. Zeker deze weg, gaat met nog zo'n 1000 nieuwe woningen, Helden, Heldin, etc te bouwen, met vrijwel zelfde infrastrucuur helaas vaker het geluid van sirenes horen. Veel beterschap fietster lichamelijk en geestelijk. Geldt ook voor bestuurder. Ongeacht schuldige: elk ongeval is er één teveel
Natuurlijk weer een elektrische fiets, het is een gewone fiets! Met de nadruk op elektrisch wordt de nadruk van de schuld op de fietser gelegd. Het aantal doden in het verkeer is weer flink gestegen met name onder de oudere op (elektrische) fietsen. Dit komt mede door het feit dat er nog weinig fietsen zijn die door menselijke kracht aangedreven worden. Er wordt ook niet vermeld wie schuldig is bij de dodelijke aanrijdingen. Tegenwoordig veel aso-bestuurders in de welbekende automerken op de weg. Hoge snelheden in de stad, door rood rijden, inhalen op onmogelijke plaatsen, en richting aangeven hebben ze nooit van gehoord.
Een elektrische fiets is als een brommer en absoluut geen gewone fiets. Dat laten de gebruikers ook altijd duidelijk zien. Met de hoogste ondersteuning rijden ze dik 25 en trappen ho maar. Dat is hier ook het grote gevaar , je ziet misschien in je ooghoek wel een fiets maar de snelheid schat je te laag in. Laat onverlet dat de fietsster onschuldig is en een goede genezing toegewenst.
Het is altijd de combinatie van weggebruikers. Verkettert de ene de fietsers de ander de auto's . Je kunt altijd iets over het hoofd zien en meestal loopt dat met een verhoogde hartslag af, zowel op fiets als in auto. En helaas hier ging het mis.
Een elektrische fiets is een gewone fiets, met trapondersteuning en niet als een brommer. Met de hoogste ondersteuning rijden ze MAX 25km/uur, en zonder te trappen komen ze niet vooruit! Alle andere z.g.n. elektrische fietsen zijn snorfietsen, is een helm verplicht en moet het voertuig verzekerd zijn. Neemt niet weg, dat je altijd moet uitkijken. Voorrang hebben wil niet zeggen dat je het krijgt.
De elektrische fiets rijdt gemiddeld 23 km per uur. Niet veel meer dan een gewone fiets en echt veel minder dan een brommer.
Het probleem is dus dat automobilisten, zoals u zegt, alleen kijken vanuit hun ooghoeken. Dat wil dus zeggen dat ze niet goed kijken.
In de ogen van de fietsersbond ligt hij bijna altijd aan de automobilist.
Iemand die op een elektrische fiets rijd gaat echt wel harder als gemiddeld 23 km/u en de snelheid ligt eerder bij de 30 dan bij de 20.
Een ongeluk is bijna altijd een samenloop van omstandigheden want het is heel makkelijk om te zeggen "die fietser had voorrang dus het is de fout van de automobilist" maar zo werkt het natuurlijk niet.
Een fietser moet ten alle tijden kunnen anticiperen en er rekening mee moeten houden dat de automobilist de fietser over het hoofd kan zien.
Ook het weer kan van invloed zijn, regende het waardoor je minder zicht hebt of stond de zon juist laag.
Veel fietsers zijn stoicijns en hebben de zin "ik heb voorrang" hoog in het vaandel staan.en beseffen niet dat ze kwetsbaar zijn.
Het is nog altijd zo dat er voorrang verleend moet worden en dat het niet genomen mag wordeb.
Veel ongevallen tussen automobilisten en fietsers zouden voorkomen kunnen worden als een fietser ook beter zou opletten en zich bewust is van de situatie..
Zeker op de Houtveldweg met de zijstraten is het een kleine moeite door als fietser je snelheid te minderen en even om je heen te kijken zodat je weet wat de situatie is en misschien wordt een spiegel op een fiets ooit verplicht zeker gezien het aantal ouderen dat nog fietst.
Fietsers moeten zich er van bewust zijn dat ze tot de kwetsbare groep behoren en dat een auto misschien een paar krasjes oploopt bij een aanrijding maar dat zij er niet van afkomen met een paar schaafwondjes!
Een electrische fiets gaat best hard. Een noodstop maken als je niet mooi rechtuit rijdt resulteert vaak in een valpartij. Dan ook nog geen helm. Plaats dat in het huidige verkeer en Boem. De electro stepjes op de weg en de stoep zijn ook van die ongeval magneten.
In het verkeer zijn er velen die nemen en die niet geven. De kwetsbaarsten belanden in het ziekenhuis.
Ik fiets op mijn gewone fietsje echt geen 25 maar hoogop 18tot 20 en wordt dus ook altijd ingehaald door die electrische club in al haar varianten. Maar zelden iemand met een hoog beenritme en als dat wel zo is een helm en een plaatje. Nee, de chauffeur keek en zag misschien een fiets en trekt op en dan in zijn ooghoek sjips waar komt die nu vandaan? Het is mij elders ook gebeurd zeker goed gekeken en bam op de rem maar ook de andere kant gehad dat een slalom net wel of niet een boem was. In alle gevallen is een verkeerde inschatting van de snelheid de basis.
Het is erg makkelijk om te zeggen dat het aan de wegsituatie ligt.
Als automobilist weet je dat je extra op moet letten als het onoverzichtelijk is. En als kwetsbare weggebruiker is het niet handig om voorrang te nemen als je niet zeker weet of je gezien bent.
Het is niet gemakkelijk want het gaat hier meermaals per dag bijna mis. Het zicht op de kruising vanaf de Aubade is dramatisch en je moet op vier rijbanen letten. De situatie was prima toen er nog niet zoveel was bijgebouwd in Westerwatering. Nu is het echter onverantwoord.
Rotonde,stoplicht ,zebra’s,snelheid handhaven etc. Er zijn en worden vele woningen bijgebouwd dus nog meer auto’s. Ook kruispunt cypressehout/houtveldweg verdient aandacht. Pakketbezorgers die de nieuwe fietsstraat pakken vanaf houtveldweg, brommers tegen verkeer in over die schuine afslagstrookjes etc.
Ik wens de fietster een goed en volledig herstel.
Ook al zo’n kruispunt waarvoor al jaren aandacht wordt gevraagd door de buurtvereniging. Op de Aubade wordt veel te hard gereden, er is veel te veel verkeer door de sportschool en kinderdagverblijven en de indeling van het kruispunt is totaal onoverzichtelijk. Gemeente, wacht niet op de eerste dode maar handel!
Vreselijk! en nog steeds wordt er niets gedaan aan dit kruispun, het is levensgevaarlijk de Houtveldweg is een racebaan, en de wegen naar de Houtveldweg ( vanuit de woonwijk) zijn niet veilig!! moeten we wachten op het eerste slachtoffer met dodelijk afloop?
Helaas is mijn echtgenoot voor zijn leven gehandicapt!