Vijf jaar lang had Priscilla de Boer last van lekkage in haar appartement in de Zetter in Wormerveer. Het probleem werd maar niet verholpen, wat Priscilla deed besluiten een mail te sturen naar Tim Hofmans programma BOOS. De uitzending schudde verhuurder Heimstaden wakker.
Blij dat ze eindelijk een appartement had gevonden, betrok Priscilla de Boer in 2019 haar huurwoning in de Zetter. Enige nadeel aan het appartement: lekkage bij de muur in haar slaapkamer. ‘Ik heb daar toen gelijk melding van gemaakt en ging ervan uit dat het snel opgelost zou worden’, kijkt Priscilla terug. Ze kwam bedrogen uit.
Kastje / Muur (natte muur)
Jarenlang werd Priscilla van het kastje naar de muur gestuurd door Heimstaden (dat enkele tientallen Zetter-woningen verhuurt) en de Vereniging van Eigenaren (VvE).
‘Wanneer ik melding maakte bij verhuurder Heimstaden, werd ik doorgestuurd naar de VvE. Zij ondernamen dan geen concrete actie. Als ik een probleempje had binnenin mijn woning, regelde Heimstaden dat meteen. Maar bij een lekkage, waarbij het probleem zich aan de buitenkant van de woning bevindt, kwamen de VvE en Heimstaden er niet over uit wie het moest oplossen.’
Kastje natte sokken
Priscilla was er de dupe van. Het aanhoudende lekkageprobleem in Priscilla’s slaapkamer zorgde voor erbarmelijke omstandigheden.
‘Er kwamen zilvervisjes af op de natte plekken aan de binnenkant van de muur, mijn kast ging rotten en daardoor ging mijn kleding stinken. Ik heb veel kunnen weggooien. Ook ging het water onder de vloer zitten. Als het dan net had geregend en ik liep slaapkamer in, kwam het water tussen de vloerplaten omhoog. Dat heeft me heel vaak natte sokken opgeleverd. Maar bovenal rook het vaak muf in mijn slaapkamer. Soms voelde het weleens klam aan, dan ging ik in bed liggen en voelde mijn deken koud en vochtig.’
Priscilla somt het op alsof het de normaalste zaak ter wereld is, ze is er aan gewend geraakt. Desondanks deed het wat met haar. ‘De lekkage zit altijd in je achterhoofd´, vertelt ze. ´En je voelt je nooit helemaal thuis omdat het lekkagehoekje heel vies is en het stinkt.´
Geselecteerd voor BOOS-aflevering
Afgelopen september was Priscilla de nalatige houding van de VvE en Heimstaden zo beu dat ze een mail stuurde naar BOOS, het tv-programma waarin Tim Hofman onrecht aanpakt door mensen met klachten te helpen en verantwoordelijken publiekelijk te confronteren.
Toen Priscilla begin november een mail kreeg dat ze was geselecteerd voor een uitzending kon ze het bijna niet geloven. Ze pleegde vervolgens een aantal telefoongesprekken met redactiemedewerkers van BOOS en eind november was het zover: de draaidag waarin ze samen met Tim Heimstaden ging confronteren met het lekkage-probleem dat maar niet werd opgelost.
Bij hun eerste bezoek aan het Nederlandse hoofdkantoor van Heimstaden leken ze bot te vangen. Ze waren niet welkom op de verdieping van Heimstadens kantoor en een medewerker van het klant contact centrum wilde ook niet meewerken. Met moeite wilde de medewerker enkel de voornaam geven van een woordvoerder van Heimstaden. Het telefoonnummer van de woordvoerder wil de medewerker niet geven. Na enig aandringen van Tim Hofman houdt de medewerker van Heimstaden toch voet bij stuk: het telefoonnummer van de woordvoerder krijgen ze niet.
Maar alle moeite ten spijt. Na het telefoongesprek weet een BOOS-stagair binnen een mum van tijd het telefoonnummer van de woordvoerder te vinden, die gewoon op de website blijkt te staan. Met de woordvoerder, die plots wél wil meewerken, maken Priscilla en Tim een week later een afspraak.
Heimstaden wakker geschud
Tijdens de ontmoeting met de woordvoerder biedt hij excuses aan namens Heimstaden. Ook belooft hij dat Heimstaden de lekkage spoedig gaat verhelpen en biedt hij een financiële compensatie aan voor alle schade als gevolg van de lekkage.
Wanneer De Orkaan tegen het einde van 2024 langs gaat bij Priscilla, blijkt dat de lekkage inmiddels is verholpen. ‘Dat heeft Heimstaden na de opnames heel snel opgepakt’, zegt Priscilla. ‘Het had ook wat eerder gemogen, maar ik ben er heel blij mee dat het nu geregeld is.’
Door de BOOS-uitzending lijkt Heimstaden wakker te zijn geschud. Want niet alleen Priscilla wordt nu geholpen door de Zweedse vastgoedreus, ook naar andere Zetter-bewoners die problemen in hun woning ondervinden handelt Heimstaden nu proactief. Als gevolg van de BOOS-uitzending met Priscilla lijkt Heimstadens houden richting hun huurders in de Zetter nu 180 graden gedraaid. Het doet haar goed om dat te zien:
‘Het geeft een fijn gevoel om iets in gang gezet te hebben waar bewoners die hier appartement van Heimstaden huren mee geholpen zijn.’
Door: Jelmer de Vries. Foto’s: De Orkaan. Informatie: aflevering BOOS 12-12-24
Het is toch een schande dat er eerst een camera bij moet komen, dit zie je zo vaak bij Kassa en Radar.
Zal binnenkort ook Boos eens contacteren over het gedrag van Wormerwonen tegenover hun huurders, van hetzelfde laken een pak als het gaat om mensen in de kou laten staan bij serieuze klachten.
Beste meneer of mevrouw Siggery,
Wij vinden het spijtig om te horen dat u zich niet gehoord voelt. We komen graag met u in contact om met u te praten over uw klachten. Zou u contact met ons willen opnemen zodat we een persoonlijk gesprek kunnen inplannen? U kunt ons mailen via info@wormerwonen.nl of bellen naar (075) 642 64 21.
We hopen u te spreken.