Wachten voor de spoorbomen bij de Guisweg in Zaandijk. Zal daar ooit een eind aan komen? Deze week werd de tunnel plots een stukje concreter.
Eind 2019 wordt een ‘Gezamenlijk Voorkeursbesluit’ en een ‘Rijk-regio bestuursovereenkomst’ over de tunnel verwacht.
Dat staat in de ‘Afsprakenlijst Bestuurlijk Overleggen MIRT’ (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) van 21 en 22 november. De plannen maken onderdeel uit van de ‘Corridorstudie Amsterdam – Hoorn’. De afspraak behelst
“een ongelijkvloerse kruising van weg en spoor bij de Guisweg in de gemeente Zaanstad en het optimaliseren van de aansluitingen van dit gebied op de A8 door het volledig maken van aansluiting 3.”
Met dat laatste worden de aansluitingen bij Westerkoog bedoeld. Die moeten ook in westelijke richting aangelegd worden. De aansluitingen in Koog a/d Zaan zouden dan verdwijnen.
De uitbreiding van het treinverkeer tussen Amsterdam en Alkmaar is ook afhankelijk van een tunnel, verkeerswethouder Slegers zei eerder dat er geen extra treinen op Zaanlijn kwamen zonder een tunnel onder de Guisweg.
Vorige jaar dreigde Zaanstad een potje met € 11,7 miljoen voor de spoortunnel kwijt te raken.
Over 20 jaar zullen we het beleven....
ik denk aan een station Zaandijk Zaanse Schans onder het maaiveld en dan het spoor onder de Guisweg door. Naar mijn idee is er wel ruimte naast het "oude" station om het spoor iets te verleggen zodat de zaanlijn gewoon in gebruik kan blijven. Om de Guisweg over het spoor heen tillen lijkt mij daar ter plaatse te krap. Het spoorviaduct van de Hoornselijn, met een enkelspoor nog steeds gelijkvloers, nooit begrepen.
Eline,
Het spoorwegviaduct van de Hoornse Lijn hebben ze toen zo gemaakt omdat de helling voor de treinen die vanaf station Zaandam richting Hoorn moesten te steil was.
Met huidige Sprinters zou het waarschijnlijk wel kunnen.
Jou idee om het spoor te verdiepen is een prima oplossing maar wel een dure.
Om ruimte te creeren hoeft huidige station niet eens verplaatst te worden, je kan het noordelijke perron een meter of 50 inkorten en het zuidelijke perron met 50 meter verlengen.
Het spoor omhoog van Koog-bloemwijk tot Wormerveer moet met onze hededaagse technologie een mogelijkheid zijn, kijkend naar de snelweg Amsterdam/Haarlem.
kan b
Hopelijk wordt het een volwaardige tunnel of ongelijke overgang en niet zoals deze is in de Hoornselijn bij de Provincialeweg.