Zaanstad is de fout ingegaan bij de parkeernormen voor de nieuwbouw aan de Badhuisweg op het Eiland in Zaandam. Een parkeernorm van ‘0’ mag niet voor een deel van de sociale huurwoningen terwijl Rochdale geen deelauto’s ter beschikking wil stellen. Het aantal parkeerplaatsen moet van 67 naar 74 (voor 120 woningen).
Deze aanpassing – afgedwongen na een beroepsprocedure van bewoners – is van ondergeschikt belang aldus Zaanstad. Bewoners van het Zaaneiland waren het daar niet mee eens. Twee van hen, mevrouw Schoonhoven en de heer Chin Ten Fung, spraken in bij het Zaanstad Beraad en pleitten ervoor om het herstelbesluit af te keuren en opnieuw een procedure over een bestemmingsplan te beginnen.
Volgens mevrouw Schoonhoven schoot de communicatie met bewoners tekort en waren de inspraakavonden slechts mededelingen over eerder gemaakte besluiten.
‘In feite zijn wij als omwonende en belanghebbende op allerlei mogelijke manieren niet heel serieus genomen. Inspraakrecht is voor de gemeente en ook voor Rochdale slechts een farce.’
Parkeren
Het bestemmingsplan deugt niet volgens de insprekers. De grootste zorg is het aantal parkeerplaatsen. Mevrouw Schoonhoven stelde dat de plannen geen rekening hielden met de parkeersituatie op het Eiland. Volgens haar zouden volgens de huidige normen voor 120 woningen zelfs 156 parkeerplekken nodig zijn.
Ook volgens nieuwe parkeernormen van de gemeente zou het tekort groter dan 7 zijn. Het zou om nog eens 13 missende parkeerplaatsen gaan. In het herziene voorstel is volgens de insprekers de parkeernorm nóg verder verlaagd ten opzichte van de eerdere plannen.
De gemeente noemt deze aanpassing ‘van ondergeschikt karakter’, maar bewoners zien het schuiven met parkeernormen als het grootste probleem. Zij willen dat het aangepaste bestemmingsplan opnieuw inhoudelijk behandeld wordt (dus met participatie en bezwaar-mogelijkheden).
Veiligheid
De insprekers deelden ook hun zorgen over de verkeersveiligheid met de raad. In de plannen van Rochdale zijn parkeerplekken opgenomen die parallel aan de rijweg liggen. Volgens hen zorgt dit niet alleen voor gevaarlijke situaties, maar zou het ook niet zijn toegestaan. Ook zou er binnen 5 meter van een kruispunt niet geparkeerd mogen worden, maar ook dit zou toch in de plannen staan.
Volgens de heer Chin Ten Fung is het project te omvangrijk. Hij pleit voor een verkleining tot 50 à 60 procent, zodat de plannen uitvoerbaar blijven zonder onnodige extra problemen te veroorzaken. Maar dat zou dus alleen maar kunnen als opnieuw een bestemmingsplanprocedure wordt opgestart, en dat is Zaanstad niet van plan.
Insprekers zouden een parkeergarage overigens wel een goed idee vinden. Hun pleidooi werd door de aanwezige bewoners met luid applaus ontvangen.
Herstelbesluit aangenomen
Het applaus was mooi meegenomen, daar overtuigde de gemeenteraad niet die er een uurtje later over stemde. Alleen LZ, PVV en DZ waren tegen het herstelbesluit van het bestemmingsplan. Marianne de Boer (LZ): ‘we willen een nieuw plan, met participatie. Dit wordt een probleem op het Eiland, en dat willen we onze inwoners niet aandoen’.
Zaanstad zelf vreest overigens wel degelijk parkeerproblemen op het Eiland, medio februari is een draagvlakonderzoek gestart waarin bewoners zich uit mochten spreken over de invoering van betaald parkeren.

Door Kenneth Jubitana. Screenshots uit Zaanstad Beraad, boven mevrouw Schoonhoven en de heer Chin Ten Fung; onder Chin Ten Fung met wethouders René Tuijn (maakt foto) en Wessel Breunesse (rechts) op de achtergrond.