Het supersnelle laadstation bij De Watering langs de A8 (Coentunnelweg) is vandaag ‘aangezet’ door Fastned. Het station ligt naast het Esso tankstation.
Het is de eerste van een nieuwe generatie snellaadstations waar geladen kan worden tot 350 kW, dat is tot 100 keer sneller dan thuis. Elektrische auto’s kunnen in een kwartier tot een ‘range’ van 500 km bijladen.
Het stationsontwerp is nieuw met een dak van glas-glas zonnepanelen en gecertificeerd duurzaam hout. Ook heeft het nieuwe station een hogere overkapping, waardoor het ook geschikt is voor grotere elektrische voertuigen.
Het laadstation is is ontwikkeld samen met het technologieconcern ABB. Met de opening van dit station hebben ABB en Fastned een primeur. De nieuwe snelladers op het station hebben een capaciteit tot 350 kW. Deze snelladers zijn ‘s werelds eerste die door een onafhankelijke partij CE certificering hebben verkregen en daarmee voor consumentengebruik goedgekeurd zijn aldus het persbericht van Fastned.
Eind november schreven wij al over de bouw en vorige week konden dankzij onze oplettende lezers melden dat het station zo goed als af was.
Floris van Noorden zette deze 360-graden foto online (klik hier voor nog meer foto’s van hem).
De foto boven is van het nieuwe station aan De Watering (bron: Fastned), de foto hieronder is van de bouw in januari.
Bedankt voor de leerzame reacties. Met plezier gelezen.
@Jaap. Wanneer je naar het rendement kijkt van de centrales?? Fastned heeft zonnen pannelen? zie Foto.
en Die hebben ook geen stinkende diesels nodig om al dat waterstof te vervoeren naar de pompen.
Auto rijden is zeer vervuilend want het vraagt ca 50kw. Zo weinig mogelijk doen dus. Auto’s zouden ook met 10kw kunnen rijden maar natuurlijk minder snel. Onze veeleisendheid brengt ons naar de volgende crises. gedrag dus!
@Nico. met je eens.
Waterstof heeft te veel verlies. (voor een Auto)
om het te make blijft er van de 100% nog maar 60% over en nadat je het in een Auto heb zitten verdampt het al in de tank (Gas vormig) en blijft er nog maar 30% over om de auto vooruit te bewegen.
Accu's heeft maar 5% verlies, bij Waterstof is dat 70% verlies.
Waterstof is goed voor stroom opvang ziekenhuizen. En Netbeheer stabilisatie.
en dan de prijs, ze willen waterstof naar 70 Euro per tank krijgen,(hoop)
voor een accuauto is dat 0,13 cent per KW/H nu al,
Waterstof kun je net als LPG vloeibaar maken en dan heb je hetzelfde rendement. Nu al kun je op aardgas rijden,CNG - samengeperst aardgas - is al beschikbaar en de volgende stap wordt LNG ( vloeibaar aardgas).
In Den Haag kunnen ze ook wel rekenen en als iedereen elektrisch zou gaan rijden moet het verlies aan accijns en btw van benzine - en dieselauto`s toch gecompenseerd worden.
Full baterij auto's hebben de toekomst.
Gaat niet gebeuren Floris.
En waterstof staat natuurlijk nog helemaal in de kinderschoenen.
Het rendement van een benzinemotor zit nu ook zo'n beetje op 30 %.
Zoals ik al zei wordt het rendement van een volledig elektrische auto verdraaid weergegeven door deze lobby zeker wanneer je naar het rendement kijkt van de centrales.
Rendement is heel iets anders dan de kw/u prijs.
Is natuurlijk belachelijk dat de " uitvinder " van de elektrische auto (trouwens ook niet waar, elektrische auto's waren er al zo'n beetje gelijk met de benzine auto's in een ver, ver verleden ) Tesla zijn auto zo'n beetje twee ton laat wegen en helemaal volstopt met stroom vretende bijzaken.
Voorlopig is elektrisch rijden, vooral door de vele subsidies,een hype waar veel geld in omgaat totdat we iets geheel nieuws zullen ontdekken.
@Jaap. Wanneer je naar het rendement kijkt van de centrales?? Fastned heeft zonnen pannelen? zie Foto.
en Die hebben ook geen stinkende diesels nodig om al dat waterstof te vervoeren naar de pompen.
Gewoon benzine of diesel tanken gaat gelukkig een heel stuk sneller ! Ik ben het met Gerhard Boogaard wanneer we eindelijk massaal over gaan op waterstof. CO2 uitstoot is nul en de brandstof is onbeperkt verkrijgbaar. Elektrische auto`s zijn lang niet zo milieuvriendelijk als wordt gezegd want de stroom moet toch ergens vandaan komen!
Sterker nog, volledig electrische auto's zijn voorlopig, vanaf de eerste schroef tot de volledige sloop op het einde van zijn levensduur, net zo vuil als de gewone benzine auto. Dat wordt over het algemeen niet in de berekeningen opgenomen.
Om nog maar niet te spreken van de, nu nog, zwaar vervuilende centrales die de stroom op moeten wekken. Wanneer we met z'n alleen helemaal volledig electrisch zouden gaan rijden is dit onmogelijk op groene stroom te doen.
De hele elektrische auto / groene stroom lobby is een zeer twijfelachtige.
Helaas Egbert is het rijden op waterstof en het produceren ervan nog niet zo simpel maar ook ik denk wel de toekomst. Voorop gesteld of we dan nog wel kunnen rijden want al zouden we allemaal in zelfrijdende auto's gaan rijden die als een treintje de wegen over hobbelen, dan nog zouden de wegen op een gegeven moment vol zijn.
Wanneer komen er in Nederland nu eindelijk eens laadpunten voor waterstof, zoals in Duitsland en Frankrijk ?