Hihaaaaaaa! Gaan met die banaan! EBS test haar elektrieke bussen en wij zijn niet te beroerd daarbij een handje te helpen.
Stagiaires Kimberley en Ola inspecteerden vanmorgen de bus van binnen en buiten.
Een zeer vriendelijke chauffeur maakte ze wegwijs waarbij scherp in de gaten werd gehouden of lampjes die moesten branden het deden, lampjes die niet mochten branden gedimd bleven, de remmen werkten, informatieborden klopten enzovoort.
En… alles werkte naar behoren! De bus voelde en rook luxe, nieuw en erg fijn. Het oordeel? Karren maar! Dat smaakt naar meer! MeerPlus, welteverstaan…
Door Kimberley Kat, Ola Kwiatkowska en een beetje Merel Kan
Wanneer plant EBS deze bussen te gaan inzetten?
Beste meneer van Vleuten,
Als het goed is, zullen de omlopen hierop worden aangepast. Elektrische bussen zullen zoveel mogelijk op gebroken diensten gezet worden, waardoor ze tussendoor geladen kunnen worden. In weekenden zullen de chauffeurs pauze op de vestiging krijgen. MAT naar de stalling, bus stekkeren en na de pauze een andere , die geladen is, meenemen. Zo gaat dat bij ons ook. Het gaat mij er meer om dat die wagens functioneren naar behoren en dat de chauffeurs hun werk er prettig mee kunnen doen. Dat is bij ons helaas niet het geval, omdat wij BYD troep hebben. Dit is VDL, daar heb ik wel hoge verwachtingen van, maar ja, de tijd zal het leren.
Buschauffeurs rijden nu diensten, die gemaakt voor en afgestemd zouden zijn op de elektrische bussen. Veel bussen komen in die diensten tussentijds helemaal niet binnen in de stalling en rijden van 's morgens vroeg tot 's avonds laat lange 'omlopen' zonder oplaadmomenten (want dat kan -amateuristisch genoeg- alleen in de garage). Chauffeurs in de late diensten moeten nu met hun dieselbussen (die een aanzienlijk grotere actieradius hebben dan hun elektrische vriendjes) regelmatig ritten laten vervallen omdat de tank bijna leeg is en ze nog 150-200 km moeten rijden. Er moet dan i.p.v. een rit te rijden, in de garage een andere bus gehaald worden of er moet bijgetankt worden. Ben benieuwd hoe dat straks gaat als het elektrische circus gaat draaien... helemaal als de accupakketten na een tijdje wat minder van kwaliteit worden. Let op mijn woorden: het elektrische busrijden gaat weer nieuwe problemen opleveren met wederom veel rituitval. Maar dat zal EBS ongetwijfeld ook weer heel erg "verbazen" straks. Hadden ze niet voorzien en kunnen ze niks aan doen, zeggen ze dan schouderophalend en met het lipje trekkend.
Beste heer van Vleuten.
Busfabrikant VDL presenteerde in oktober 2021 de nieuwe generatie elektrische Citea's. Deze nieuwe generatie is met een volledig elektrische aandrijflijn ontworpen en rijdt tot 600 km zonder tussentijdse laadsessie.
Daarmee zijn de bussen in drukbevolkte gebieden geschikt voor 24-uursoperaties, zo laat het bedrijf weten. De busproducent merkt dat op regionale lijnen meer en meer elektrisch vervoer wordt verlangd en dat afstanden tot 70 km zonder tussentijds bijladen geen uitzondering meer zijn. Met deze nieuwe generatie Citea´s speelt VDL in op die trend.
Blijf positief!!
Geweldig, alleen de actieradius zonder te laden zal wel te wensen overlaten. Ik was laatst aan de praat met een chauffeur met een elektrische Volvo trekker voor een trailer. Hij trekt geweldig op maar met 60 kilometer moet ie aan de lader. Dus erg gunstig om ff een bakje koffie van een paar uur per dag te doen. Elektrisch rijden doe ik wel op de kermis.
Er zit een 552kWh batterij in, en hij is ook nog eens redelijk efficiënt. De bussen kunnen tot 600km rijden. Een gemiddelde bus komt daar meestal niet eens in de buurt per dienst. Dat betekent extra marge voor slecht weer, drukke bussen, en batterij degradatie.
Wat betreft opladen. Ze kunnen over langzaam laden over AC tot wel 50kW (Type-2). En via CCS2 kunnen ze tot wel 350kW laden over DC. Ze hebben ook als optie om via een pantograaf te laden met 400kW over DC. Dus als ze snel extra moeten laden, kan dat zeker.
Postitief nieuws, ook zeer welkom!