De Bloemwijkertunnel in Koog aan de Zaan is voor velen een belangrijke doorgang om van Westerkoog naar Oud-Koog te komen én andersom. Op het moment dat je de tunnel binnenkomt, word je verwelkomd door een luid orkest van rinkelende fietsbellen en toeters van scooters. Er wordt geroepen dat de tunnel niet veilig is en dat er gehandhaafd moet worden.
De mensen die vaak door deze tunnel gaan weten dat de bochten krap zijn en dat je bij de afslag naar boven of beneden niet goed kunt zien of er tegenliggers aankomen. Vandaar ook de reden dat iedere passerende fietser of scooterbestuurder zijn aanwezigheid bekendmaakt door luid te rinkelen met zijn of haar bel. Fietsers stappen af om tegemoetkomend verkeer erlangs te laten wanneer zij de bocht door komen. Het hele tafereel ziet er chaotisch uit.
Onduidelijkheid
Eigenaar van Jan de Fietsenman, een fietsenmaker naast station Koog aan de Zaan, zegt dat hij wel handhaving ziet bij het station, maar dat zij controleren op wrakfietsen en fout geparkeerde scooters. Hij heeft niemand de tunnel in zien gaan om daar te handhaven. Wel zou hij het slim vinden om een Victor Veilig verkeersmaatje (groen plastic poppetje) bij beide ingangen te plaatsen zodat mensen eraan herinnerd worden om rustiger de tunnel te betreden.
Aan de Oud-Koog kant is een voetgangerspad te zien met daaronder een bord dat luidt: ‘Fietsen toegestaan, snorfietsers niet’. Toch maken veel snor- en bromfietsers gebruik van deze tunnel. Aan de Westerkoog kant is geen voetgangersbord te zien, alleen een bord voor foutparkeren voor fietsers en snorfietsers. Gemeente Zaanstad zegt dat de tunnel gebruikt mag worden voor fietsers en bromfietsers, terwijl het bordje iets anders aangeeft. Dit zorgt voor onduidelijkheid.
Volgens gemeente Zaanstad is er recentelijk geen actie geweest vanuit handhaving. Onderzoeken of de tunnel wel veilig genoeg is neemt wat meer tijd in beslag voor de gemeente. Dit komt omdat een deel van de tunnel van ProRail is en een deel van de gemeente zelf. Begin volgende week komt er nieuwe informatie over naar buiten.
Door: Renée Koopman. Bron: Tipgever. Foto’s: Renée Koopman
Of er in de tunnel gefietst mag worden weet ik niet. Van de gemeente heb ik wel te horen gekregen dat er op de brug aan de kant van Westerkoog niet met de fiets of scooter gereden mag worden. Er zou op gehandhaafd worden. Ik heb ze nog niet gezien.
Als er even niks te zeuren is over de busbrug in Westerkoog dan maar over de fietstunnel bij het station. Dat die tunnel geen toonbeeld van veiligheid is, is wel duidelijk maar is er nou serieus iemand die meent dat deze tunnel alleen als voetgangerstunnel gebruikt mag worden of alleen met een fiets aan de hand? En dat terwijl deze al bijna 50 jaar als prima fietsroute wordt gebruikt?
Ja, er gaat in de krappe tunnel wel eens iets mis maar het zelfoplossend vermogen van veel fietsers blijkt toch groter dan doorgaans wordt verwacht: bellen, toeteren, even roepen en heel vaak gaat het dan goed. Een kwestie van rekening houden met elkaar.
En dan straks het gejank als het tunneltje maandenlang of definitief dicht moet omdat het verbouwd wordt, omdat het onveilig zou zijn.
Wie waarom en hoezo dit onderwerp?
Slapende honden of ambtenaren wakker maken leidt zelden tot iets goeds.
Anderhalve week geleden nam zelfs een motor deze tunnel.
Volgens mijn zoon doet de politie dit soms ook, tja goed voorbeeld doet goed volgen nietwaar. Het is soms de kortste weg, bovendien heb je dan geen last van de spoorwegovergang of van de tijden dat je niet over De Binding mag.
Overigens zijn de bromscooters ook te groot om hier geen gevaarlijke situaties te veroorzaken.
Dan weet u waarschijnlijk niet dat, als een politieman/vrouw in functie is, er andere regels gelden voor hun. Staat gewoon in de wet. Dus is dat gewoon toegestaan.
Dit is een looptunnel, fietsen is hier een zelfstandignaamwoord. De hellingen zijn aangelegd voor personen die niet de trap kunnen nemen. Zo is deze tunnel ontworpen ergens eind jaren 70. Daarvoor was er een spoorwegovergang waar je ook lopend over het spoor moest om in Havezathe (Westerkoog) te komen.
klopt niet helemaal Eline, die spoorwegovergang was er om spoor 1 over te steken naar spoor 2. Het bruggetje over de spoorsloot was er toen ook nog niet.
Aan de kant van Oud Koog staat 1980 boven de ingang van het tunneltje.
Ik weet nog dat er in het begon af en toe werd gecontroleerd door de politie ik heb er ook een bekeuring van F 7,50 gekregen dat is omgerekend ongeveer € 3,40!