Bewoners van het pand De Zetter in Wormerveer hebben ruim een maand de lift niet kunnen gebruiken. ‘Super onhandig voor ouderen en mensen met jonge kinderen,’ aldus bewoners Wouter en Iris. ‘Als ik met drie kleine kinderen naar beneden moet is dat een hele klim.’
De Zetter, een U-vormig flatgebouw van 4 verdiepingen hoog uit 1980, is helemaal in de stemming voor het EK voetbal. Tussen de woningen zijn oranje vlaggetjes gespannen. Maar hoewel het er gezellig uit ziet, heerst ook ontevredenheid in het pand. Vooral over de lift, die vaak en lang kapot is. Al direct bij binnenkomst tijdens een bezoek op 12 juni zag de ombudsjournalist van De Orkaan een briefje op de lift hangen. ‘Lift buiten gebruik wegens werkzaamheden’ stond erop, maar een datum en een tijdstip waarop hij het weer zou moeten doen ontbraken.
Wouter en Iris wonen sinds oktober in de Zetter, dat uit 80 woningen bestaat. ‘Al sinds die tijd doet de lift het vaker niet dan wel, soms duurt het weken. Maar sinds ongeveer een maand zit er geen enkele beweging meer in,’ vertelde Wouter. Iris voegde daaraan toe:
‘In je eentje kan ik natuurlijk prima drie trappen af lopen, maar met een kind van 2 en een baby van 8 maanden wordt dat al een stuk lastiger. Ik kan al een maand niet met de kinderwagen naar buiten, dus als ik ga dan gaat de baby in de draagzak en de 2-jarige aan het handje, stapje voor stapje naar beneden. Er woont hier ook een man met een rollator op vier hoog, die komt nauwelijks de deur meer uit. En een dame die een grote hond heeft, heeft die hond maar tijdelijk weggebracht omdat het geen doen is.’
Omdat de situatie wel erg veel ongemak veroorzaakt, kwam het stel in actie en nam contact op met de Vereniging Van Eigenaren (VVE), die gaat over het onderhoud van de lift. ‘Een aantal van deze woningen zijn huurwoningen, maar de meesten zijn koopwoningen. Eigenlijk zou dat niet uit moeten maken: iedereen betaalt dezelfde maandelijks bedragen aan service kosten en iedereen maakt gebruik van die ene lift,’ vertelt Wouter.
‘Bij de VVE, en bij het bedrijf dat het onderhoud uitvoert, RLD VVE Beheer, kreeg ik maar weinig informatie. Dat is omdat ik als huurder geen eigenaar ben en niet bij de VVE ben aangesloten,’ aldus Wouter. Iris stelt dat tijdens een telefoontje naar RLD VVE Beheer werd gezegd dat ze ‘maar’ een huurder was en daardoor geen recht had op informatie. ‘Echt bijzonder schofferend!’ Het duo sprak tijdens het interview op 12 juni de hoop uit dat de lift zo snel mogelijk kon worden gerepareerd of dat er in de tussentijd een tijdelijke lift zou komen.
Geen reactie, wel resultaat
Nadat de ombudsjournalist van De Orkaan aan RLD VVE Beheer vroeg wat er aan actie werd ondernomen om het probleem op te lossen, eerst telefonisch en daarna via e-mail, kwam er geen reactie. Wel kwam er beweging in de zaak. ‘Het liftbedrijf heeft plotseling toch de lift gerepareerd,’ appt Wouter twee dagen na het interview. ‘Nu blijft natuurlijk de vraag hoe lang hij het deze keer blijft doen, maar voor nu zijn we er erg blij mee.’
Door: Arne Doornebal, ombudsjournalist van De Orkaan
Helaas zijn er heel veel woning gebouwen met 1 lift gesitueerd. Zo ook hier in Zoetermeer waar veel huur- en koopwoningen veelvuldig met 1 lift zijn gebouwd. Slordig en lastig, jazeker soms wel, kan je er iets aan doen, nee dus.
Hier wordt de lift om de 6 mnd een controle beurt gegeven, welke dan een uurtje of max 2 aan gesleuteld cq waar nodig
schoongepoetst word. We zullen het ermee moeten doen, een alternatief is er niet. En de huurwoningen liggen niet bepaald op een stapeltje stof te happen bij de woningbouwverenigingen en/of vastgoedbedrijven. Die tijd is geweest.
tja woon al mijn hele leven zonder lift op 4 hg
ook met 6 kinderen waar klagen we over
boodschappen kinderen naar boven moesten we allemaal zelf doen hoor
Als huurder heb je inderdaad weinig met de vereniging van eigenaren te maken. Je hebt echter van alles met je verhuurder te maken. Wanneer die jou een woning verhuurt met toegang via een lift, dan heeft die verhuurder te zorgen dat de lift werkt. Dat mag die verhuurder dan via de VVE voor elkaar maken.
Natuurlijk kan je verhuurder te maken krijgen met overmacht. Wanneer de lift vrijdag avond defect raakt en de monteur komt zaterdag ochtend en ziet dat hij een bepaald onderdeel nodig heeft dat hij pas maandag ochtend bij de leverancier kan halen, dan is dat slordig, maar wanneer het geen onderdeel is dat vaak kapot gaat, of waarvan de voorraad op was omdat het net in die week bij een aantal andere liften vervangen moest worden, dan is het overmacht. Alles dat langer duurt dan een week is eerder onwil. Want ook een onderdeel dat uit China moet komen kan per vliegtuig binnen twee dagen in Nederland zijn. Dat zal erg duur zijn, maar het is geen overmacht.
heel erg ondoordacht om maar 1 lift te projecteren in zo,n gebouw. bij ieder trappenhuis horen minimaal 2 liften. Begrijp niet goed dat de brandweer dit goedkeurt.
Precies. En hoe lost ambulance personeel dit op? Wordt de patiënt dan afgetakeld?
in 1980 waren de voorschriften heel anders dan nu.