Station Zaandam, middernacht. Een vieze R-net-bus van Connexxion staat er verlaten bij. Was dit zijn laatste rit? Op naar de sloop?
Informatieposters van de oude vervoerder liggen in de kliko, ze zijn vervangen door die van EBS.
EBS rijdt vanaf vandaag. De aanloop naar dit moment verliep niet op rolletjes en de beloften die de vervoerder maakte tijdens de aanbesteding bleken rekbaar en de afspraken boterzacht. Vooralsnog hangen daar geen consequenties aan: we zitten de rit uit.
Hier vind je de dienstregeling van EBS
Door Michel Schermer en Merel Kan
Vooral de doordeweekse nachtdiensten die nu door EBS gereden worden, zijn een regelrechte belediging voor de passagiers. Oost-Europees, Spaans en Arabisch sprekende "chauffeurs" rijden die lijnen sinds zondag 10 december. Ze zijn niet in dienst bij EBS, maar ingehuurd via tourbedrijf Pouw Vervoer. Ze kennen de routes slecht of niet en van op tijd rijden hebben ze blijkbaar nog nooit gehoord. Ze rijden veel te vroeg of veel te laat, met afwijkingen van soms zelfs 45 tot 60 minuten. Ze zijn niet herkenbaar als EBS-werknemers en ze rijden diensten die een OV-chauffeur nooit zou mogen rijden. Een nachtdienst mag in het OV nooit langer dan 7 uur zijn en moet op de dienstregelingdag zelf beginnen, dus uiterlijk om 23:59 uur. Deze diensten zouden volgens de OV-CAO dus altijd vóór 7:00 uur 's morgens moeten eindigen. Maar de Pouw "chauffeurs" beginnen pas tussen 0:30-1:30 en rijden na hun nachtritten vrolijk door in de vroege dienst van de volgende dag, naar Amsterdam-West en Zuidoost, tot een uurtje of 9/10 in de ochtend. Afgekeurde OV-diensten dus! Het wordt hoog tijd dat de vakbonden en opdrachtgever (de Vervoer Regio Amsterdam) hier héél gauw iets van gaan vinden.
@ Elza van Staaveren:
Als je wat wilt schrijven, verdiep je dan wel in de materie en weet waarover je het hebt. Zowel de gele als de rode (R-Net) bussen zijn nu van EBS, net als de blauwe en kleinere Midcity-bussen op lijn 67. R-Net is geen bedrijf en komt niet uit Amsterdam, maar is een OV-formule, waarbinnen alle OV-bedrijven lijnbussen kunnen laten rijden zolang ze aan de voorwaarden van die formule voldoen. Connexxion reed de Zaanse R-Net lijnen t/m 9 december en EBS doet dat nu sinds 10 december.
wat schrik ik hier van ,dat de bussen ook daar niet correct rijden ,ik woon in Deventer en ook bij ons is het een grote puinzooi ,We leven toch niet meer in de middag ?niet te bevatten deze shit zooi 😡
tot nu toe de eerste week niets meer dan ellende gehad.
geen enkele bus was op tijd. 1 bus was zelfs 5 minuten te vroeg bij en vertrokken van de halte (gelukkig hield ik de reisinformatie in de gaten) de andere bussen waren tussen de 5 en 15 minuten te laat. ook tijden bussen andere routes.
het zal ongetwijfeld een kwestie van wennen zijn maar mijn eerste indruk is niet heel positief
als ik van Krommenie naar station Zaandam wil zit ik nu 20 minuten langer in de bus, 45 min en voorheen 25 min. Schandalig. Sightseeing heet dat geloof ik.
en nu veel duurder voor 65 plussers.
voorheen betaalde ik voor een jaarabonnement 135 euro, bij ebs is dat bijna 1000!!! euro.
krijg je wel korting op de ritprijs, maar al met al gaat mij de overname minstens 100 euro per maand meer kosten,
belachelijk.
Nu op de eerste dag van de nieuwe dienstregeling zie ik gele EB S rijden, en de donkerrode bus van R net..
R Net komt uit Amsterdam, misschien blijven zij wel rijden.
Gisteren las ik het duidelijke verhaal over EBS, het is toch van de gekke, dat zij hier rijden.
Ze rijden al jaren in omgeving Purmerend.
Hoe kunnen we EBS stoppen ?
Berlijnse bussen, buitenlandse buschauffeurs, een Israëlische eigenaar en een voor zijn stad knokkende wethouder ...
Vooral dank aan de reportagemakers die deze ondergang verwoord en passend-somber in beeld hebben gebracht.
PS. De verkoop van e-fietsen zal dit jaar nog gaan stijgen.
Mee eens hoor, rare boel allemaal maar de verkoop van e-bikes zit juist dik in de min hoor.
De markt is verzadigd.
Op ‘zwarte’ VN-lijst —> EBS (Egged Bus Sytems) is de Nederlandse vestiging van het Israëlische bedrijf Egged, een multinationale busonderneming die actief is in Israël, Nederland en Polen. Egged is de enige aandeelhouder van EBS. Winsten die EBS in Nederland maakt komen ten goede van Egged.
Egged onderhoudt busdiensten die Israël verbinden met zijn nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever en in Oost-Jeruzalem. In een dubbelrol van facilitator en profiteur is het een essentiële schakel in het Israëlische regime van illegale bezetting en kolonisering, dat afgelopen juni zijn 57e levensjaar inging. Dat regime gaat gepaard met structurele schending van de (mensen)rechten van miljoenen Palestijnen, alsmede met oorlogsmisdaden (onder meer kolonisering) en misdaden tegen de menselijkheid (onder meer apartheid).
Egged is in de loop der jaren veelvuldig opgeroepen zijn activiteiten in de nederzettingen te staken. Vergeefs, het legde al die oproepen naast zich neer. Dat bracht de Hoge VN-Vertegenwoordiger voor de Mensenrechten er begin 2020 toe het bedrijf op te nemen in de database (‘zwarte lijst’) van bedrijven die actief betrokken zijn bij de kolonisering van bezet Palestijns gebied.
Ga voortaan met de trein bussen rijden zo raar dat ik anders te laat op mijn werk kom