Nadat de Onderzoeksraad haar rapport over het ongeluk bij de Den Uylbrug uitbracht, schreef wethouder Leny Vissers-Koopman in februari 2016 aan de gemeenteraad: “De Zaanse bruggen gaan bijna 60.000 keer per jaar open. Daarbij doen zich vrijwel nooit ernstige incidenten voor.”
Dankzij de incidentenregistratie van brugwachters weten we inmiddels dat er naar schatting zo’n 20.000 ‘incidenten’ per jaar plaats vinden bij de Zaanse bruggen. Door rood licht rijden of slalommend tussen de bomen door mag misschien niet ‘ernstig’ zijn, een incident is het wel.
Dat betekent dat er bij één op de drie brugopeningen iets mis gaat*, in tachtig procent gaat dat ‘slechts’ om door rood licht rijden.
Hoe ziet een dag op een brug eruit? Op een willekeurige dinsdag (16 februari 2015) gebeurt dit bij vier bruggen.
Alexanderbrug
6:57 Voertuig negeren rood sein
7:45 Voetganger negeren rood sein
7:45 Voertuig slalommend over brug
8:58 Met fiets onder slagboom
8:58 Voertuig slalommend over brug
9:16 Voertuig negeren rood sein
10:10 Voertuig slalommend over brug
10:59 Met fiets rood sein negeren
11:06 Voertuig negeren rood sein
13:13 Met fiets rood sein negeren
15:00 Voetganger onder slagboom doorlopen
15:00 Met fiets rood sein negeren
Beatrixbrug (Zaandam)
11:25 Voetganger onder slagboom doorlopen
14:00 Voetganger onder slagboom doorlopen
14:25 Met fiets onder slagboom
14:52 Voetganger onder slagboom doorlopen
15:25 Met fiets onder slagboom
16:15 Met fiets onder slagboom
18:00 Voertuig negeren rood sein
19:00 Met fiets onder slagboom
Bernhardbrug
4:19 Voetganger negeren rood sein
6:43 Voetganger negeren rood sein
9:07 Met fiets rood sein negeren
9:34 Voetganger negeren rood sein
12:57 Met fiets rood sein negeren
13:52 Voertuig negeren rood sein
14:14 Voertuig negeren rood sein
15:13 Met fiets rood sein negeren
16:22 Voetganger negeren rood sein
16:22 Met fiets rood sein negeren
16:41 Voetganger negeren rood sein
16:41 Met fiets rood sein negeren
17:38 Voertuig negeren rood sein
17:54 Voertuig negeren rood sein
18:28 Met fiets rood sein negeren
7.15 Met fiets rood sein negeren
Wilhelminabrug
11:25 Voetganger onder slagboom doorlopen
14:00 Voetganger onder slagboom doorlopen
14:25 Met fiets onder slagboom
14:52 Voetganger onder slagboom doorlopen
15:25 Met fiets onder slagboom
16:15 Met fiets onder slagboom
18:00 Voertuig negeren rood sein
19:00 Met fiets onder slagboom
Net twitterde @selyfriday dat het weer raak was…
Dear diary, I got hit again @DeOrkaan @NHDZaanstreek pic.twitter.com/gbubD6Plzi
— s e l y f r i d a y (@selyfriday) 16 juni 2016
Eerder in deze serie: De gevaarlijkste Zaanse bruggen, Rood licht massaal genegeerd en Het goede voorbeeld van politie en Connexxion.
- “bijna 60.000” hebben we op “60.000” gezet. In de ruim twee maanden dat alles genoteerd is, ging dat om 4168 incidenten in 77 dagen. Als je dat naar een jaar doorrekent kom je op 19.757; dat is in 33% van de gevallen. Het zou iets minder kunnen zijn omdat brugwachters in enkele gevallen twee incidenten die zich bij één brugopening voordoen, apart noteren.
Soms vraag ik me af wat de brugwachter nu wil. Kom ik aangefietst, gaan de lichten knipperen, maar de bomen blijven nog een minuut open staan.
Rijd ik op dezelfde brug de volgende keer door, sluit de brugwachter ze terwijl ik op het brugdek rijd...
Je moet natuurlijk officieel stoppen voor de knipperlichten. Wat ik doe mag niet.
Maar ervaring leert dat er soms ontzettend veel tijd zit tussen knipperlichten en sluiten van de bomen en dat leidt tot de verwachting dat ze dus speciaal voor jou open gehouden worden. Want daar sta je dan, voor de knipperlichten en de geopende bomen...
Er wordt niet meer een seintje gegeven vanuit het brugwachtershuisje dat je nog even door mag.
Het zou handiger zijn als het net zo snel zou gaan als bij de spoorwegen. Slechts seconden na het aan gaan van de knipperlichten de helft van de bomen sluiten. De andere helft van de bomen dan handmatig laten zakken zodra het brugdek leeg is. Vanuit het verkeersperspectief is dat handig, ik weet niet of dat ook mogelijk is voor de brugwachter...
Willen we werkelijk een discussie opzetten omdat mensen moedwillig een einde aan hun leven willen maken door rode lichten te negeren, en zich onder slagbomen door te perzen ? Nee toch ... Die incidenten zullen blijven bestaan, dat kan je echt niet de gemeente in de schoenen schuiven. Heb je haast, heb je pech. Denk dan maar aan de mensen die je achter laat, die na zo'n noodlottig ongeval verder moeten leven ....