In de studie naar de verkeersstromen tussen Hoorn, Purmerend en Amsterdam – de zogenaamde corridorstudie – is onder meer de verbreding van de A8 (Coentunnelweg) genoemd.
Maar wat betekent een eventuele verbreding voor de omgeving? Op woensdag 17 januari organiseert GroenLinks daar in het gemeentehuis van Oostzaan een bijeenkomst over.
Volgens de studie “zit de A8 tussen de knooppunten Coenplein en Zaandam als eerste aan zijn maximale capaciteit”. Verbreding is één van de opties. Dann zouden overigens wel de benzinestations verplaatst moeten worden.
Verbreding (“het toevoegen van asfalt”) slechts één optie, er wordt ook gepleit voor het bedenken van “slimmere” oplossingen.
Zorg voor een goed en snel openbaar vervoer, welke niet bij de eerste de beste sneeuwvlok uitvalt.
Jos, wat een onzin. Je staat vaker en langer in de file dan dat je vertraging en uitval met de trein hebt.
Nee, we stoppen er mee. Ook met fietsen, want die banden slijten ook. Bovendien weet ik nog wel 1000 bronnen van fijnstof. B.v. om te beginnen: koken, houtkachels en niezen.
Fijnstof ontstaat niet alleen door verbranding van fossiele brandstoffen, óók slijtage aan banden en wegdek draagt daar aan bij. Dat los je met elektrisch rijden niet op.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/positieve-effecten-elektrische-auto-op-luchtkwaliteit-overschat~a4296738/
Je vergeet nog de remstof, dat is een nog grotere vervuiler dan uitlaatgassen, diezelfde remstof komt ook vrij bij elektrisch rijden, niet alleen bij elektrische auto`s maar ook bij treinen en trams.
Het grote probleem bij de A8 is het stuk tussen de knooppunten Coenplein en Zaandam in noordelijke richting. Daar moet de linkerbaan 2x invoegen. Deze bottlenecks moeten er uit. Daarnaast is de A8 tussen de Nauernasche Vaart en knooppunt Zaandam met 2x2 rijstroken veel te smal, zeker als straks de weg wordt doorgetrokken naar de A9 en is er nog de brug over de Zaan. Groen Link kan zich beter sterk maken dat de Coenbrug met name tijdens de spits gesloten blijft voor zeilbootjes. Er is een hoop gezeur op vermeend fijnstof maar als de brug zo vaak open moet voor iemand in een zeilboot valt daar al veel te winnen.
Leuk dat je het invoegen noemt Egbert.
Er was ooit een "in vogelvlucht" animatie-filmpje van de aanleg. Daarin was al zichtbaar dat dingen niet zouden kunnen gaan werken. De eerste keer dat ik het traject reed na opening, begreep ik werkelijk niet hoe ze dat hebben kunnen verzinnen. Het bewijs dat het niet werkt, is dagelijks te zien.
En ik ben het met je eens dat de andere delen ook veel te smal zijn met 2x2.
Wat ik nog steeds mis is een andere verbinding - van Purmerend direct zo dicht mogelijk bij de A1 uitkomen. Misschien met een extra brug of tunnel.
Dan kan verkeer zich veel beter verdelen - minder fijnstof.
De N235 en N244/247 laten bestaan en er een snelweg naast leggen.
Of een aansluiting maken vanaf de hoogte Purmerend richting Almere. Deels brug, deels tunnel.
Zeker,Egbert Visser.Hetzelfde geldt voor de Den Uylbrug met zijn vele en ook nog eens lange openstellingen,bij voorkeur ook nog op de drukste momenten van de dag,alhoewel het daar eigenlijk de hele dag druk is.Voor de beroepsvaart kan ik me er wat bij voorstellen,maar voor die plezierjachtjes?
Mee eens en dat wordt straks met de komst van Ikea alleen maar erger. Ook hier heeft de gemeente de plank volledig mis geslagen door geen tunnel aan te leggen. Ook de beslissing om pollers te plaatsen in de Peperstraat en Czaar Peterstraat draagt bij aan de toename van verkeer op de Uylbrug en Bernhardbrug.
Joh, ga lekker elektrisch rijden. Geen fijnstof, alleen wat afrolgeluid van de banden.
Gezien het feit dat de bevolking groeit, er bij Purmerend en Hoorn wordt gebouwd, zal het aantal voertuigen A8/A7 toenemen, en dus (nu nog) het fijnstof. Het verschil is of ze redelijk vlot rijdend voorbij komen (verbrede weg) of als een file. Ik zou kiezen voor doorrijden. Bovendien zal langzaam het aandeel elektrisch rijden gaan stijgen. Ik denk niet dat je door de weg relatief smaller te laten voertuigen gaat weren of verminderen. Mogelijk dat ook autonome auto's nog een oplossing kunnen bieden, door ze met elkaar te laten communiceren en snelheden automatisch aan te passen, en daardoor minder file?
Als het nog drukker word meer fijnstof, dus?