Reizigers die met EBS-bus 67 van Wormer naar Zaandam reisden, moesten tot hun verbazing niet plaatsnemen in de blauwe elektrische busjes maar werden opgepikt door een huurbusje van de firma Bert Jonk uit Purmerend.
Volgens de chauffeur was er een storing bij het laadstation zodat een deel van de bussen en busjes niet konden uitrukken.
RECTIFICATIE. Het ging niet zoals wij eerder schreven over het laadstation bij de remise in de Achtersluispolder in Zaandam die recent in gebruik is genomen. De 67-busjes worden in Purmerend opgeladen. Excuses voor deze fout.
Het is niet het enige incident met elektrische busjes. De Orkaan kreeg vorige week tijdens de hitte al te horen dat er diverse busjes uitvielen vanwege een lege accu. Dat was het gevolg van het volop inzetten van de airco in de busjes. Tegelijkertijd koelen en rijden was kennelijk een te grote opgaaf. Er zouden zelfs busjes zijn weggesleept.
De woordvoerder van EBS zei vorige week tegenover De Orkaan dat het bedrijf niet van deze incidenten op de hoogte was. Ook vandaag hebben we contact gezocht met EBS maar de woordvoerder was niet beschikbaar en heeft ook na ons verzoek op de voicemail niet teruggebeld.
Bij de buurtbus 456 die naar Assendelft rijdt, waren er de afgelopen dagen andere problemen: het incheck-systeem werkte niet waardoor ritjes gratis werden afgewerkt.
Door Silva Honig en Piet Bakker. Foto’s: De Orkaan.
De busjes die op lijn 67 rijden, staan niet gestald in de vestiging Zaandam (Achtersluispolder). Lijn 67 wordt geheel gereden door chauffeurs van de vestiging Purmerend (Baanstee-Noord, Polderweg). Daar worden deze busjes dan ook opgeladen. Er zijn vorige week tijdens de warme dagen wel degelijk meerdere MidCity's (zoals deze busjes heten) met een leeg accupakket afgesleept door bergingsbedrijf Hoogwout. Tip aan woordvoerder Vermeer van EBS: wees een vent en geef gewoon toe dat EBS simpelweg niet in staat is om betrouwbaar OV uit te voeren.
Ach.. Je verwacht het niet..
1 op de 3 valt uit. Zelfs een zomer-zomer regeling werkt niet.
Ging de boete niet naar de reizigers toe?
Niets van terug gezien.
Het is zo'n drama om op tijd naar je werk te gaan. Of op tijd thuis te zijn voor het EK.
Ik heb 100+ foto's van de uitvallen. Vieze bussen, stilstaande bussen.
@deorkaan. Interesse?
Ik heb nog nooit in een elektrische bus gezeten, terwijl ik als het tegenzit, 4 keer overstap. Op een enkeltje naar 't werk.
Ontneem EBS de rechten en eis de elektrische bussen op.
Connexxxion i love you.
En van waar moeten bussen, die nog niet klaar zijn in de fabriek, opgeëist gaan worden?? Connexxion zou exact hetzelfde probleem hebben gehad. Ook als het Connexxion gebleven was, waren de bussen nog niet klaar geweest, zelfde bussen, zelfde fabriek!!! Ook als het Connexxion was gebleven, was er hetzelfde personeelstekort, zelfde chauffeurs, zelfde zieken, zelfde probleem chauffeurs te krijgen. Ook als het Connexxion was gebleven, had de stroom en de zonnepanelen op de nieuwe vestiging er niet eerder gelegen, dat heeft allemaal, buiten de schuld van EBS om, vertraging opgelopen. Dat er een probleem is klopt absoluut, dat vinden de chauffeurs ook, die rijden ook veel en veel liever in de nieuwe, mooie, schone elektrische bussen en zitten ook niet graag 8 uur per dag! in een stinkbus maar het is even niet anders, ga alleen niet lopen roepen dat het anders geweest zou zijn als het Connexxion was gebleven want dat is klinkklare bullshit.
Ik kan best meegaan in dat CXX die bussen ook niet had (of een andere leverancier ?)en de remise niet op orde. Maar er is duidelijk minder personeel wat haar/zijn dienstverband heeft omgezet naar dat van EBS. En dat moet dit EBS zich toch zelf verwijten. Want waarom willen er zo weinig mensen bij hun werken , in de basis hielden ze dezelfde CAO dus moet je het toch in de omlijsting zoeken en de roem is ze blijkbaar vooruit gesneld want ook nieuw staan mensen met een papiertje niet te dringen bij deze werkgever.
Hoe kan je bussen opeisen als VDL ze niet kan leveren?
Het drama dat EBS heet. Vanaf het moment dat bekend werd dat zij het vervoer van Connexxion over gingen nemen in de Zaanstreek, waarschuwden vrienden uit Purmerend me en wensten me veel succes.
Gelukkig neem ik maar sporadisch de bus, maar kan me goed voorstellen dat als je er afhankelijk van bent, het een ramp is.