Busbedrijf EBS haalt opnieuw de gestelde doelen niet. De beloofde opschaling van de dienstregeling per 1 september werd uitgesteld, en de opschaling zelf werd ‘afgeschaald’. De rituitval neemt toe vanaf september. Maar tijdens de zomer liet EBS de lucratieve toeristenbussen wel volop rijden.

In het eerste half jaar van 2024 plande busvervoerder EBS maar 82 procent van de beloofde ritten in. Met de Vervoerregio (VRA) werd afgesproken dat EBS per 1 september 91 procent van de beloofde ritten zou inplannen. Op 15 december zou dat 95 procent moeten zijn en medio 2025 zelfs 100 procent.

Begin oktober kon VRA-bestuurder Gerard Slegers al melden dat het niet werd gehaald. De ingangsdatum van 1 september werd verschoven naar 20 oktober. Half oktober meldde Slegers dat de 91 procent onhaalbaar was, EBS zette nu in op 87 procent.

Die 87 procent betekent dus dat 13 procent gepland uitvalt. Die zit niet in de dienstregeling op de borden en de app.

Personeelstekort

Bovenop die geplande uitval is er ook de ongeplande uitval door personeelstekort en problemen met materieel. Die ongeplande uitval is gemiddeld 6 procent over 2024 (t/m 20 oktober).

Die ongeplande uitval neemt niet af maar juist toe. In de eerste helft van 2024 was het gemiddeld minder dan 5 procent, in de periode juli-oktober is het gemiddeld 7 procent, in de laatste weken zelfs 8 à 10 procent. In totaal betekent dat dus dat ruim 20 procent van de beloofde ritten niet wordt gereden (gepland en ongepland).

De Vervoerregio heeft met EBS afgesproken dat pas als het (ongeplande) uitvalcijfer onder de 2 procent ligt, de dienstregeling niet mag worden opgeschaald. Dat lijkt een onhaalbare kaart.

Toeristenlijnen

De Vervoerregio schrijft dat EBS ‘slechte prestaties in de zomermaanden’ leverde, maar uit de cijfers komt een ander beeld. De ongeplande uitval was lager dan in september en oktober terwijl de zomerdienstregeling tijdelijk opgeschaald werd van 82 naar 85,4 procent (dus ook minder geplande rituitval). Dat komt ‘mede door de toeristenlijnen die in de zomer ook doordeweeks rijden’.

Dat is een opmerkelijke keuze van EBS, om toeristen te vervoeren naar Volendam, Edam, Marken en de Zaanse Schans zijn er dus wel chauffeurs beschikbaar. Die lijnen brengen kennelijk meer op, toeristen moeten met hun pinpas of creditcard betalen of een dagkaart voor € 12,50 kopen (en niet 21,50 zoals we eerst schreven).

De Regioraad (Vervoerregio Amsterdam) vergadert vanavond – dinsdag 5 november 2024 in het stadhuis van Amsterdam, de vergadering duurt van 18.30 tot 22.30 uur. Dit rapport staat op de agenda.

Door Piet Bakker. Bronnen: diverse brieven van VRA-bestuurder Gerard Slegers aan leden van de Regioraad en eerder nieuws op De Orkaan.