Busbedrijf EBS haalt opnieuw de gestelde doelen niet. De beloofde opschaling van de dienstregeling per 1 september werd uitgesteld, en de opschaling zelf werd ‘afgeschaald’. De rituitval neemt toe vanaf september. Maar tijdens de zomer liet EBS de lucratieve toeristenbussen wel volop rijden.
In het eerste half jaar van 2024 plande busvervoerder EBS maar 82 procent van de beloofde ritten in. Met de Vervoerregio (VRA) werd afgesproken dat EBS per 1 september 91 procent van de beloofde ritten zou inplannen. Op 15 december zou dat 95 procent moeten zijn en medio 2025 zelfs 100 procent.
Begin oktober kon VRA-bestuurder Gerard Slegers al melden dat het niet werd gehaald. De ingangsdatum van 1 september werd verschoven naar 20 oktober. Half oktober meldde Slegers dat de 91 procent onhaalbaar was, EBS zette nu in op 87 procent.
Die 87 procent betekent dus dat 13 procent gepland uitvalt. Die zit niet in de dienstregeling op de borden en de app.
Personeelstekort
Bovenop die geplande uitval is er ook de ongeplande uitval door personeelstekort en problemen met materieel. Die ongeplande uitval is gemiddeld 6 procent over 2024 (t/m 20 oktober).
Die ongeplande uitval neemt niet af maar juist toe. In de eerste helft van 2024 was het gemiddeld minder dan 5 procent, in de periode juli-oktober is het gemiddeld 7 procent, in de laatste weken zelfs 8 à 10 procent. In totaal betekent dat dus dat ruim 20 procent van de beloofde ritten niet wordt gereden (gepland en ongepland).
De Vervoerregio heeft met EBS afgesproken dat pas als het (ongeplande) uitvalcijfer onder de 2 procent ligt, de dienstregeling niet mag worden opgeschaald. Dat lijkt een onhaalbare kaart.
Toeristenlijnen
De Vervoerregio schrijft dat EBS ‘slechte prestaties in de zomermaanden’ leverde, maar uit de cijfers komt een ander beeld. De ongeplande uitval was lager dan in september en oktober terwijl de zomerdienstregeling tijdelijk opgeschaald werd van 82 naar naar 85,4 procent (dus ook minder geplande rituitval). Dat komt ‘mede door de toeristenlijnen die in de zomer ook doordeweeks rijden’.
Dat is een opmerkelijke keuze van EBS, om toeristen te vervoeren naar Volendam, Edam, Marken en de Zaanse Schans zijn er dus wel chauffeurs beschikbaar. Die lijnen brengen kennelijk meer op, toeristen moeten met hun pinpas of creditcard betalen of een dagkaart voor € 21,50 kopen.
De Regioraad (Vervoersregio Amsterdam) vergadert vanavond – dinsdag 5 november 2024 in het stadhuis van Amsterdam, de vergadering duurt van 18.30 tot 22.30 uur. Dit rapport staat op de agenda.
Door Piet Bakker. Bronnen: diverse brieven van VRA-bestuurder Gerard Slegers aan leden van de Regioraad en eerder nieuws op De Orkaan.
'Grap' is dat veel van de ingepland uitval wel in de app en op de vertrektijdenborden vermeld wordt, maar gewoon niet op komt dagen.
Wanneer je weet wanneer de bus wel en niet rijdt, dan kan je kan je je reis in ieder geval nog plannen. Maar wanneer een bus wel in de app vermeld wordt, maar niet op komt dagen en de volgende twee al als vervallen vermeld staan, dan loopt je hele dag in de soep.
En wanneer je er op de MeerPlus site over klaagt krijg je van een mevrouw uit België een vriendelijk email met excuses en dat het overmacht is.
Ik vind het ondertussen pure minachting voor de reizigers van EBS.
Die chauffeurs die in de zomermaanden reden waren ingehuurd en spraken geen Nederlands en Engels. Zij hebben snel 1 lijn geleerd. 800 en rondje andersom de 801. Deze chauffeurs kunnen niet op andere lijnen. Niet voor de poen, maar om de reguliere lijnen te ontlasten van topdrukte.
Dagkaart van 21,50??? Dat is gelogen. De dagkaarten kosten 12,50. Daar gaat de Orkaan weer. Een hoop geklets uit de netjes.