Op basis van ervaringen van reizigers schreven we zo’n drie maanden terug over de verschillen die mensen in ritprijzen krijgen. Voor hetzelfde ritje, twee keer een andere prijs. Hoe kan dat? Onze ombudsredactie legde het voor aan de woordvoerder van de vervoerder. 

Zoals ieder groot bedrijf heeft EBS een woordvoerder: Jasper Vermeer. Die gaat niet alleen over het vervoer in de Zaanstreek, maar ook over alle andere regio’s waar deze vervoerder actief is. Op basis van het door De Orkaan gestuurde overzicht van klachten over de ritprijzen wil Vermeer eerst iets recht zetten. 

‘Veel mensen denken dat een heen- en terugrit automatisch even duur moeten zijn en dat anders EBS een fout maakt. Maar dat is niet zo. De werkelijke afstand tussen instap- en uitstaphalte is de basis voor de ritprijsberekening. Meestal is die afstand niet in beide richtingen exact hetzelfde. Bijvoorbeeld bij de rit van de Gangeslaan naar Amsterdam Noord waarover iemand een klacht heeft. Zowel aan het begin als aan het eind van die laan kun je opstappen.’ 

GPS

Reizigers zouden dus niet de heen- en de terugreis van hun reis moeten vergelijken, maar dezelfde rit op een andere dag. Spits of dal-uren maakt trouwens bij EBS niet uit, laat het bedrijf weten. Bij de NS scheelt dat flink, maar bij deze busvervoerder is gekozen voor een standaard tarief. Hoe worden die ritprijzen nu exact berekend? Vermeer: 

‘De locatie wordt bepaald aan de hand van een combinatie van geplande en gemeten afstand en GPS. Het gebeurt soms dat we op een locatie constateren dat het systeem denkt dat de bus een halte verder of minder ver is dan het geval is. Als dat zo is krijgt de klant het teveel betaalde terug en passen we het systeem aan.’

We legden het bedrijf ook de vraag voor of overstappen nog significante invloed heeft op de ritprijs. De woordvoerder: 

‘Op zich leidt overstappen niet tot een andere reisprijs: als je incheckt binnen 35 minuten nadat je bent uitgecheckt ‘zegt’ de validator ‘incheck oké’ en betaal je alleen voor de resterende kilometers (niet opnieuw het basistarief à €1,08). Wel kan het voorkomen dat de twee deelritten op verschillende lijnen niet exact optellen tot de prijs van de doorgaande rit, maar dat zou marginaal moeten zijn. Dus zeker niet meer dan enkele centen.’

Toeristen

Een andere reiziger leefde mee met een aantal toeristen dat bij de Zaanse Schans instapte en per persoon € 12,50 moest betalen voor het korte ritje naar Zaandam. Voor een gezin van vier ben je dan zomaar € 50 kwijt. Of dat ‘te’ veel is, daar doet EBS geen uitspraak over, wel legt Vermeer het systeem erachter uit. Goedkoper kan het natuurlijk wel, door een (tijdelijke) OV chipkaart aan te schaffen of in te checken met een credit- of bankkaart. 

‘Waar veel vervoerders de verkoop van kaartjes in het voertuig helemaal hebben gestaakt is er bij EBS nog een beperkt aantal kaartjes in de bus te koop, waaronder de dagkaart Zaanstreek-Waterland à € 12,50. Als een toerist in de wagen een kaartje wil kopen en niet wil inchecken met de bankpas of creditcard zal hem deze dagkaart worden aangeboden.’ 

Klantenservice

EBS benadrukt dat er dagelijks tienduizenden mensen in- en uit checken en dat het meestal wel goed gaat. Tevens roept het reizigers die echt grote verschillen constateren op zich te melden. 

‘Bij een grote afwijking ontvangt onze klantenservice graag details van de gebeurtenis (datum, tijd, locatie, rijrichting, lijnnummer en kaartnummer waarmee is ingecheckt) waarmee we kunnen onderzoeken hoe die ritprijs is berekend en of dat fout ging,’ aldus Vermeer.   

Ook de mailbox van De Orkaan blijft natuurlijk open. Stuur bij de mail het liefst wel een screenshot of specifieke details voor de traceerbaarheid mee. 

Door Arne Doornebal. Bronnen: interview met EBS-woordvoerder, klachten van lezers, eerdere berichtgeving op De Orkaan. Foto: Rob Kling.