De EBS-bus op de foto rijdt wel in de Zaanstreek – in dit geval op de Peperstraat in Zaandam – maar nog niet in de echte dienstregeling. Maar dat moet wel snel gebeuren, EBS-perswoordvoerder Jasper Vermeer zegt: “als het goed is rijden we tegen het najaar volledig elektrisch’.

Het laadstation bij de remise in de Achtersluispolder in Zaandam heeft inmiddels al wel 60 oplaadstations, maar daarvan zijn er slechtst twee in gebruik.

In Zaanstreek-Waterland rijden 50 elektrische bussen, daarrvan zitten er 30 in het dienstrooster en in de overige 20 worden buschauffeurs opgeleid. Althans, ze worden een soort van omgeschoold. “Die twintig bussen zijn bedoeld om ervaren buschauffeurs aan te leren hoe je in een elektrische bus moet rijden, daar komen namelijk wat extra dingen bij kijken”, aldus Vermeer.

Purmerend

Tot nu toe rijden die dertig bussen overigens alleen in, richting en rondom Purmerend. In totaal moeten er 193 bussen in Zaanstreek-Waterland gaan rijden, maar de Zaanstreek heeft nog geen elektrische bus in zijn dienstregeling. Volgens de perswoordvoerder komen in de aankomende weken de eerste elektrische bussen in de Zaanse dienstregeling. In Purmerend zit het grootste laadstation (en dat kan wel worden gebruikt): “een bus heeft meerdere chauffeurs per dag, dus het is belangrijk om meerdere mensen goed op te leiden, zodat iedereen begrijpt hoe de bus werkt.”

Er zijn blauwe (M-Net) en rode bussen (R-Net). Er wordt voor gezorgd dat er eerst in Purmerend genoeg blauwe bussen zijn, vervolgens komen de blauwe bussen in de Zaanstreek. Dan komt fase twee, waarbij de rode bussen hun debuut mogen maken. Hier wordt het omgedraaid en zal eerst de Zaanstreek voorzien worden van rode bussen voordat deze in Purmerend zullen verschijnen.

Volgens de perswoordvoerder heeft Purmerend het grootste laadstation voor bussen van Europa, maar: “Het is in Purmerend net wat lastiger om alles logistiek te regelen. We beginnen in Purmerend en eindigen daar ook, omdat we dan meer tijd hebben om daar alles goed te regelen.”

Vermeer vertelt dat het opleiden van de huidige chauffeurs en het opvullen van de openstaande vacatures voor nieuwe chauffeurs soepel verloopt. Het opleiden tot nieuwe buschauffeurs wordt wel gedaan in de dieselbussen; op die manier probeert EBS zo veel mogelijk elektrische bussen bij de dienstregeling in te zetten.

Door Sascha Timmerman. Bronnen: Woordvoerder EBS en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Ersel Zengin.