EBS schaalt tijdens de kerstvakantie de dienstregeling op werkdagen af met 9 procent. Dit betekent in de praktijk dat de spitsfrequenties van R-net lijnen en de M-net lijn 111 worden verlaagd. Lijn 111, die van Zaandam via onder andere Oostzaan naar Marken gaat, zal bijvoorbeeld slechts twee keer per uur uitrijden. Specifiek gaat het om 23, 24, 27, 30 en 31 december 2024 en 2 en 3 januari 2025.
De kerstvakantie is natuurlijk bij uitstek een mogelijkheid om even te ontspannen, of dit nu op de lange latten ergens in de Pyreneeën is of gewoon thuis voor de open haard. Een deel van het EBS-personeel is dan ook met verlof tijdens de vakantie. Om rituitval te voorkomen heeft EBS besloten om af te schalen. EBS hoopt op deze manier dat reizigers erop kunnen vertrouwen dat de ingeplande ritten ook daadwerkelijk rijden.
Hoewel het dus zaak is om de reisapps en sites goed in de gaten te houden tijdens de vakantie, hoeven reizigers zich volgens EBS geen zorgen te maken over een zitplek in de bus. Omdat het aantal reizigers tijdens de vakantie naar verwachting ook afneemt verwacht EBS voldoende capaciteit aan te kunnen bieden.
Na de vakantie zal de dienstregeling weer terugkeren naar hoe deze nu is. In de praktijk betekent dit 87 procent van de volledige dienstregeling. Gerard Slegers, naast Zaanstad-wethouder ook bestuurslid van de Vervoerregio Amsterdam (VRA), schrijft in een brief aan de Regioraad dat hij het erg jammer vindt dat EBS nog niet in staat is om de volledige dienstregeling te rijden. Slegers:
‘Maar op deze manier willen we ervoor zorgen dat reizigers weten waar zij aan toe zijn en niet onnodig in de kou staan.’
Door Rick Nieborg. Bron: brief Vervoerregio aan leden van de Regioraad. Foto: Orkaan-archief (Ersel Zengin).
EBS...ERGE BUS STAGNATIE............Gr van Jan
Het is onvoorstelbaar hoeveel de Vervoerregio van dit busbedrijf pikt. Hoeveel er met de mantel der liefde bedekt, goed gevonden en onder de radar gehouden wordt. Ik weet niet precies hoe het in der garage Zaandam gaat, maar er zitten in de garage Purmerend momenteel elke dag vele tientallen buschauffeurs zich urenlang te vervelen omdat er 'geen bussen' zijn. De bussen zijn er wel, maar ze staan te laden omdat ze nog niet genoeg 'op stroom' zijn. Door dit tekort aan bussen (dat blijkbaar hiervoor nog niet zo erg is geweest) worden elke dag alleen in Waterland al een paar honderd busritten niet gereden, naast wat er 'gepland' uitvalt. De eindverantwoordelijke die elektrisch rijden als voorwaarde om OV deze concessie te mogen uitvoeren, in het Plan van Eisen heeft gezet, zou eigenlijk per direct moeten opstappen. Dan hebben we het uiteindelijk over de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst, voorzitter van het DB van de VRA. De eerste taak van haar opvolger zou vervolgens het wegsturen van EBS moeten zijn.
Maar wat een prachtige milieuvriendelijke bussen!
tjongejongejonge, lekkere maatschappij is dat! Voor de mensen die met de bus op familiebezoek gaan....... "Zoek het ff lekker uit!" lekker bezig zo EBS! oftwel neem nooit de goedkoopste bij een aanbesteding (goedkoop is duurkoop)
EBS is een zegen 😠😠 .
Helemaal waar, het is een transparant bedrijf. Zo transparant dat ik veel bussen die volgens de app rijden niet eens zie.