Niet minder of weiniger of beperkter of bescheidener of gewoon min. Nee, het bussen met EBS wordt juist MEER en PLUS. En zelfs meer dan dat, het wordt MEERPLUS!
Bas Sommeijer spotte de gloedgele bus op de hoek Westzijde – Gedempte Gracht in Zaandam.
Op de bus geen enkele aanduiding over het elektrisch rijden wat doet vermoeden dat dit gewoon een ouderwetse diesel is, vooral vanwege de mededeling “binnenkort een gloednieuwe bus”.
Wel een sticker op de bus over de MEERPLUS-app die je zou kunnen downloaden (wij hebben hem nog niet kunnen vinden).
Wethouder Gerard Slegers hield zich vorige maand als VervoerRegio-bestuurder op de vlakte over de boete die EBS zou kunnen krijgen als ze niet op 10 december met de beloofde dienstregeling geheel elektrisch zouden gaan rijden. De Orkaan gaat aan Slegers vragen of die boete nu wel of niet wordt opgelegd.
Lees ook:
Door Piet Bakker. Foto: Bas Sommeijer
super slechte bussen
Al de hele week drama met de 395. Bussen komen niet opdagen, overvol, geen tekst waar ze heen gaan. Als klap op de vuurpijl eindelijk een bus en dan ben je gestrand op de vlinder. Daar sta je dan meer dan 20 minuten. De bussen hebben enorm veel mankementen, stond zelfs dat ik 2 haltes verder was uitgecheckt op dat apparaat. Heb het nu al gehad met EBS.
Duidelijk, dank je wel Hans
vandaag geen 67 en geen 69 op de wandelweg Wormerveer. uiteindelijk maar naar Kogerveld Zaandam gelopen. Wel heel sportief alleen dramatisch veel regen onderweg. Ik hoop dat Connexxion snel weer terugkomt.
@Anneke Zwart, in mijn jeugd had iedere leverancier bijna altijd alles in het magazijn (on stock) voorradig. Daarna kwam de computergestuurde logistiek "just in time". Men bestelde nog nèt op tijd om de voorraden niet als grote kostenpost te laten oplopen. Wanneer de leverancier zich hieraan niet hield, was hij de klant kwijt.
Met dit verhaal, bussen die nu al zouden moeten rijden, maar nog niet eens gebouwd zijn, is een volgende fase aangetreden: eerst verkopen, contracten maken en daarna zien we dan wel verder. Er is dus niets op magazijn, niets om op het laatste moment te kunnen leveren (oude bussen worden opgekocht of gehuurd. Dit is brutaal "learning bij doïng" om het in duidelijk Nederlands te zeggen. We beginnen maar vast en al doende leren we erbij.
Stakeholders tenslotte, zijn al diegenen die met het hele proces van doen hebben.
Vanochtend om 7 uur een bus, waarvan ik dacht: komt die nog wel tot het station? Hij piepte en kraakte aan alle kanten. de bus van 10.12 vanuit de Westerwatering liet om 10.13 weten dat ie helemaal niet reed. goede start.
Ik heb de MeerPlusapp geinstalleerd. Gisterenmorgen reed ik met zo'n mooie gele bus en deed de apparatuur het nog niet dus mochten we zo mee. Je moet nu wel op de metro overstappen naar Centraal Amsterdam.
Nu wil ik naar de Verzetsstraat in de Koog met de ouwe trouwe 69.
Rijdt ie nu via t Kalf, Zaanse Schans en stopt pas bij de Witte Veerstraat. ;-O
De bussen zien er in ieder geval veel beter uit dan die oude troep van Connexxion!
Kinderziektes hou je altijd, het is niet niks, nieuwe busmaatschappij en nieuwe routes.
EBS kan er ook weinig aan doen als hun bestelde nieuwe bussen niet op tijd worden geleverd.
We moeten gewoon even geduld hebben.
Kan je met je OV chip inchecken bij EBS ?
Hoelang geduld hebben? De nieuwe bussen? Ik,en vele anderen met mij, hebben die nog niet gezien. Ik zat in een overvolle bus die rattelde aan alle kanten,en was blij dat ik uiteindelijk heel op bestemming was.Btw nooit een gammele bus van Conexxion/Rnet gehad.
11 dec. was een puinhoop,er kwam geen bus! Goed geregeld die overstap...(halte P.A. Van Heijningestraat,was 392 nu 111)
Wat heet "kinderziektes", op tijd rijden ze niet. Bus 64 12.14 uur bij Langeweide was maar 20 minuten te laat. Bus 64 13.23 uur bij het ZMC kwam helemaal niet..dat werd de bus van 13.53, bij het station moesten we overstappen in een andere bus 64, geen probleem alleen de chauffeur was even zoek, na bijna 30 minuten kwam iemand zich melden met de vraag is dit bus 64? O dan is dit mijn bus...
Dus kinderziektes, ja zeker wel...
De toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers is verslechterd. De nieuwe kleine bussen van EBS zijn niet prettig voor rolstoelgebruikers; net als bij het AOV worden rolstoelen nu met haken vastgezet in de vloer, wat heel onprettig rijdt voor handbewogen rolstoelrijders omdat er niets is om aan vast te kunnen houden. Bovendien zijn er te vaak valincidenten met deze manier van bevestigen omdat haken onjuist bevestigd worden of spontaan ontgrendelen. Daarnaast is de rode stopknop voor deze reizigers buiten bereik. In de normale bussen van EBS steekt het scharnier van de oprijplank naar boven, dus handbewogen rolstoelrijders opgelet voor deze extra (en onnodige) hindernis. Elektrische rolstoelrijders hebben hier geen last van.
Vanochtend van mijn vrouw begrepen dat het inchecken met haar OV-chipkaart niet lukte (ondanks ruim voldoende saldo). Dus ze moest noodgedwongen met haar betaalpas betalen. Niet alleen zij, maar ook alle overige reizigers in haar bus (lijn 64 richting Zaandam centrum) hadden hetzelfde probleem.
Ik zal het maar kinderziektes noemen...
Overijssel, overweegt juridische en finaciele stappen tegen EBS, om dat ze voorlopig met diesel bussen blijft rijden in plaats van elektrische. Ik ben heel benieuw wat Zaanstad gaat doen als er hier toch dieselbussen blijven rijden. EBS zegt het leveren van de elektrische bussen loopt vertraging op. Ik denk dat wethouder Slegers weer met een lul verhaal komt. Als de dieselbussen blijven rijden. Eens kijken of hij dan ook stappen zal onder nemen.
De gele bussen zijn tijdelijke bussen, totdat de nieuwe elektrisdche bussen geleverd worden. Daar zit vertraging op. Ook heeft Liander nog niet alle oplaadpunten van de bussen kunnen aansluiten. De Reisplanner vind je online hier: https://www.meerplus.nl/
Buurtbus 456, welke rijdt in Zaanstreek-Zuid van station Krommenie-Assendelft, via Assendelft-Zuid, Nauerna, Westzaan, Gevangenis, Hoofdtocht, Hembrugterrein, Havenstraat naar station Zaandam rijdt vanaf morgen met nieuwe 8-persoons (blauw/donkergrijze) bussen.
Naar verwachting zullen ook wij hinder ondervinden van nog niet, of niet goed werkende in- en uitcheck systemen. De reiziger zal dat ongetwijfeld op de maandagmorgen niet erg vinden ;-) www.buurtbuszaanstreekzuid.nl
Busje 67 van Zaandam via Wormerveer, Wormer naar Purmerend is blauw van M-net.
Was vandaag gratis (kaartlezer deed het niet) en reed heen helemaal door Wormerveer (Noorderveld, Zaanweg, Kerkstraat), en terug over de Provinciale weg langs het spoor en dan via de andere Provinciale weg naar de Benedictweg over de Clausbrug, en vanaf daar was de route weer hetzelfde als op de heenweg. Ik snap er echt geen hout van, reed de bus heen niet goed of terug niet, of gaat hij alleen door Wormerveer heen (van Wormer naar Zaandijk via de kerkstraat en Zaanweg) in één richting? En hoe moet het dan als je van de andere kant komt en bijvoorbeeld naar de Marktstraat in Wormerveer wilt? Daar is wel vanuit Wormer te komen, maar hoe je terug moet zoek je dan maar zelf uit?
We zullen het maar houden op routes met kinderziektes. Vanochtend reden de busjes 67 met een vertraging van 40 en 50 minuten. Zondagmiddag reden ze redelijk op tijd, al is de dienstregeling wel erg krapjes. Voor mensen uit Jisp en Wormer is het in de meeste gevallen wel een vooruitgang, en voor mij helemaal, ik stap bijna voor de deur uit van mijn moeder in de Schildersbuurt in Zaandam terwijl hier in Wormer de bushalte slechts 300 meter lopen is, ik ben er in een half uur terwijl ik er eerst bijna een uur over deed.
Ik begrijp dat voor veel andere mensen de routes niet zo voordelig uitvallen, maar als ik het zo bekijk is er nog wel overal te komen, vraag is alleen hoe het allemaal door de weeks gaat lopen met drukte in bus en in het verkeer. Oh ja, 67 wordt elektrisch gereden!
Ja en de beloofde 2 keer per uur frequentie is nu al niet meer mogelijk door personeels tekorten
Voor Android telefoons staat de meerplus app gewoon in de Google Play store en hij werkt.
De MeerPlus app is gewoon de app van 9292 maar kent niet 'busstation Zaandam'.
Buurtbussen dan? Lijn 414 heeft een halte 'Krommeniedijk School' (volgens de MeerPlus site) maar bij 9292 en MeerPlus heet die Krommeniedijk 1.
Verder zie ik niet wat MeerPlus meer biedt dan OV Info of 9292. OV Info kent wél 'busstation Zaandam' en weet dat lijn 67 niet 2x maar slechts een keer per uur rijdt. Oorzaak: personeelsgebrek.
Ik heb de app nog niet gevonden hoe zit dat want die had er al moeten zijn.
Volgens hun site, app zou er moeten zijn voor android (Google), de iOS (Apple) app schijnt later te komen.
De bus is denk ik wel elektrisch. Ieder geval veel minder herrie.
Laten we realistisch blijven ... ondanks alle gemaakte kromme en fantasie-beloftes ...
dit duidelijk niet op tijd realiseerbare "gele contract" is voor alle stakeholders too big to crash!
En dat houdt in? Graag in het Nederlands..
@Anneke Zwart. Dat alle verhalen op, zachtjes uitgedrukt, dromerijen zijn gebaseerd en het contract zonder enorme schade niet meer ontbonden kan worden. Dat houdt in, dat we met alles zullen moeten leren leven tot het door de veroorzakers opgelost kan worden en ... of ze dat wel willen.
We "moeten" ze dus alle gelegenheid bieden om alles wat niet klaar is alsnog te corrigeren. Géén andere busmaatschappij zal een vinger uitsteken tot er weer eens een wissel van de wacht uitgeschreven wordt ... en wéér zullen de deelnemers méér beloven dan ze kunnen waarmaken.