EBS lijkt grote problemen te hebben om de dienstregeling volgens plan te rijden. Na de kerstvakantie wil de nieuwe vervoerder met een ‘aangepaste dienstregeling’ gaan rijden. Bovendien probeert EBS chauffeurs te verleiden tot het rijden van extra diensten via een loterij.
Dat meldde de geplaagde vervoerder in een nieuwsbrief aan de medewerkers. Daarin probeert EBS ook de forse ‘opstart-problemen’ van een glanslaagje te voorzien:
‘We zien dat, vooral in de Zaanstreek, alle ogen van de politiek en media op ons gericht zijn. Daarbij worden er helaas ook regelmatig dingen geroepen, bijvoorbeeld over de veiligheid van de bussen, die anders zijn dan de werkelijkheid.’
Het verschil tussen ‘corporate communication’ van EBS en onze interpretatie van de start van EBS als bus-vervoerder in de streek is zo groot als een grote stapel elektrische bussen (die er overigens niet zijn – wat EBS waarschijnlijk een miljoenen-boete gaat opleveren). De bussen die er wel zijn komen vaak helemaal niet of niet op tijd. Er is een tekort aan chauffeurs, de informatievoorziening werkt niet zoals beloofd en de bussen vertonen daarnaast technische problemen.
Goede start
Maar in de nieuwsbrief overheerst het optimisme: ‘Bedankt voor een goede start!’
‘Tot op het laatste moment is er met man en macht gewerkt om een goede start te maken en op heel veel aspecten is dit gelukt.’
Om heel eerlijk te zijn, menen wij dat het op heel veel aspecten niet gelukt is. En dat zijn nu net de aspecten die gevoeld worden door de reizigers. Jong, oud, zwak, en de rest.
EBS bedankt in de nieuwsbrief ‘Alle collega’s ontzettend voor de geweldige inzet, positiviteit, energie en flexibiliteit’, en daar willen we niets aan afdoen.
Wij spraken ‘collega’s’ die inderdaad alles geven, proberen positief te zijn en flexibel. Maar die energie… op z’n zachts gezegd is die kwetsbaar. Er zijn te weinig mensen, te weinig goede bussen en de dienstregeling wordt door klanten al niet meer serieus genomen. Laten wij ook even positief zijn: de bodem is bereikt, het kan de komende tijd alleen maar beter worden.
Aangepaste dienstregeling
In dezelfde nieuwsbrief wordt gemeld dat er na de kerstvakantie een aangepaste dienstregeling wordt gereden: ‘Details worden nog uitgewerkt’. Of dit in overleg met de Vervoerregio gaat is ons niet bekend.
Niet alle chauffeurs trekken de nieuwe situatie. De bussen stonden in de blubber en schoenen, sokken, broekspijpen en automatten werden smerig. EBS geeft voor de auto’s een wasbon. De schoenen, sokken en broekspijpen kunnen wellicht onder de ruiterwisser meeliften.
Loterij
Voor medewerkers in Zaanstreek Waterland is een Super Start Loterij bedacht. Iedereen krijgt een lot (behalve het management, want waarschijnlijk zijn zij degenen die dit bedachten), en je krijgt extra loten voor elke dienst die je extra rijdt!
De eerste week werd er ondermeer een Playstation 5 weggegeven en hotelcards en dinercadeaubonnen.
De echter EBS-loterij wordt dagelijks voor de reizigers georganiseerd: komt de bus wel of niet.
Door: Merel Kan, informatie van de nieuwsbrief van EBS ‘Meerplus’. Foto van het Facebook-account van Jacqueline de Nijs die tevergeefs op de bus naar Oostzaan stond te wachten.
het is een war boel met die bussen ,it in nunspeet 2 uur op een bus te wachten xie niet komen ene bende die bussen
En dan?
Die zitten met precies hetzelfde probleem. Niet genoeg chauffeurs, niet genoeg bussen en geen terrein wat af is.
Dit was hetzelfde gegaan als het Connexxion was gebleven en als het (onmogelijk) weer Connexxion gaat worden.
Verspil je tijd niet aan mevrouw Kan. Het maakt namelijk niet uit wat je schrijft. Alleen als het negatief is vind ze het interessant. Positief staat niet in mevrouw Kan haar woordenboek. Dus verspilde moeite.
Redactie: ik weet hoe zorgvuldig jullie zijn bij modereren, en hoe lastig de afweging is wanneer je reacties weghaalt. Maar dit is een duidelijke "ad hominem", verder niets. Geen letter over het artikel zélf.
Mag 'ie alsjeblieft weg? (N.B. dan verdwijnt daarmee ook deze reactie en dat lijkt me dan eveneens correct).
Het komt je zeker niet uit wat mevr Kan zegt.
In dat geval zal ze jouw reactie ook wel interessant vinden.
als alleen al de informatievoorziening op orde was geweest dan had het me in deze week alleen al uren reistijd en wachten gescheeld. "Als connection was gebleven". vorige week was het nog connection, er waren misschien wat issues. zoiets als dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik denk dat EBS geen kansspelvergunning heeft aangevraagd. Een wát? https://kansspelautoriteit.nl/zelf-kansspel-organiseren/
Hier is het nog een graadje erger: personeel wordt betaald met loten in een kansspel. Ik vermoed dat niet alleen de kansspelautoriteit, maar ook de belastingdienst én de vakbond hier wat van vinden. (Nou ja, iedereen zit denk ik aan de kerstborrel, da's dan weer jammer, qua handhaving.)
Gefeliciteerd met de aanwinst.
alles om je weer in de auto te krijgen...
Wij, de chauffeurs doen ons stinkende best.
Toch dagelijks worden we voor rotte vis uitgemaakt en zoals sommige reizigers aangeven intresseert het ons geen reet.
Dat sommige van mijn collega's in de kantine uitbarsten in een jankbui of ziek naar huis gaan door de uitbranders van sommige passagiers terwijl we ons best doen word niet gezien. dat we op de werkvloed constant aan het puzzellen zijn om zoveel mogrlijk ritten te rijden en dat er ook achter de schermen kei en keihard word gewerkt aan een oplossing..dat zien we ook niet..
Misschien een reminder..toen de VAD begon, Midnet, connexxion of arriva was de opstart niet anders dan nu.
Geef EBS een kans ipv direct te gaan janken dat connexxion of een andere vervoerder terug moet komen.
Wij! wensen u allen fijne feestdagen!
Ja, helaas is het de buschauffeur die het mikpunt wordt van alle frustraties van reizigers en weten veel mensen tegenwoordig niet meer wat fatsoen is. Wat je ook van het bedrijf zelf mag vinden, de buschauffeur is ook het slachtoffer van niet waar te maken beloftes, slechte planning en ziekteverzuim van collega's die die dagelijkse portie drek niet meer kunnen verdragen.
Ik weet niet hoe het in andere vervoersgebieden gegaan is. Ik heb altijd in de Zaanstreek gewoond. Voor zover mijn geheugen gaat Is er altijd één en dezelfde vervoerder geweest die een paar keer is opgegaan in een grotere organisatie. Zo is de ENHABO opgegaan in NZH, die vervolgens opging in Connexion. Hierdoor is er in de Zaanstreek niet eerder een Big-Bang geweest waar de oude organisatie volledig werd vervangen door de oude, met overneming van personeel en materieel van de oude organisatie.
Maar wanneer dergelijke overgangen elders tot vergelijkbare problemen heeft geleid als nu met EBS, vraag ik me af waarom daar niets van geleerd is.
Voor iedereen die zo afgeeft op chauffeurs die de route nog niet goed weten of de tijdelijk ingehuurde chauffeurs van buitenlandse afkomst: denk je dat dat help bij het aantrekken van meer vaste chauffeurs? Of denk je dat elk weldenkend mens nog eens een paar keer goed nadenkt en alternatieven bekijkt voordat ze gaan solliciteren bij EBS?
"Laten wij ook even positief zijn: de bodem is bereikt, het kan de komende tijd alleen maar beter worden." ... Ik vermoed dat Merel Kan van de Orkaan EBS nog niet goed genoeg kent. Juist als je denkt dat het niet erger kan, weten ze je altijd weer in negatieve zin te verrassen. Let maar op.
Ik kan pas beoordelen of jouw verwachting waarin het alleen maar slechter kan bewaarheid wordt als ik met de eerste bus vanuit Oostzaan naar Marken vertrekkend, leidt tot een terugkeer met een taxi vanaf Sijtje Boes op Marken naar de halte Bestuursburcht Oostzaan….
Vandaag verdwaalde de chauffeur van bus 272. sprak geen Nederlands, gebrekkig
Engels. Iedereen besloot uit te stappen want de beste chauffeur wist niet wat hij deed. Glaasje teveel op?
Beste mevrouw Klopjes, als ik dit zo lees, is dit waarschijnlijk zo'n "chauffeur"/cowboy van touringcarbedrijf Pouw Vervoer geweest. Die jongens worden ingehuurd, komen voornamelijk uit het Oostblok en uit 'veilige landen' en of ze wel een verblijfs-/arbeidsvergunning of geldig D-rijbewijs + Code95 hebben, weet niemand. Hierop controleert EBS namelijk niet. Ze zijn niet eens herkenbaar als EBS-chauffeur, kennen de routes niet of slecht, spreken geen Nederlands, rijden in hun dagelijkse kloffie en gaan na hun nachtdiensten vrolijk nog een paar uur door in de ochtenddienst, vooral op scholierenlijnen en op de 272, 276, 277 en 278. Totaal onverantwoord, maar dit gaat nu al twee weken zo, zonder dat er iemand ingrijpt. Het moet blijkbaar eerst een keer goed mis gaan.
Even off-topic, maar voor de volledigheid: de halte Bestuursburcht te Oostzaan bestaat volgens mij niet. #kenuwklassiekers
Klopt. In dit ironisch bedoeld stukje eindigt de terugreis per taxi bij de Bestuursburcht. Niet bij de aldaar geplaatste halte….
Goedkoop is duurkoop.
connexxion terug aub.
Het moederbedrijf van EBS staat op een zwarte lijst van mensenrechtenschendingen van de VN dus het is sowieso niet zo'n fris bedrijf. Ze hadden nooit het contract moeten krijgen met de vervoerregio. Maar dit maakt het nog extra een dumpster fire.
Wat een mooie tekst heb je geschreven heb het lachend kunnen lezen :)
Ik laat het management van EBS graag de toestand in de wereld anno 2023 analyseren in een nieuwsbrief, kun je tenminste ergens lezen dat het erg goed gaat.
Ook de OV-chipkaartterminals zijn wel eens van slag.
Vorige week stapte ik in bus 395 op Station Sloterdijk en stapte ik bij De Vlinder weer uit. Op mijn reisoverzicht van de OV-chipkaart stond echter een duurdere rit de andere kant op, van ZMC naar De Vlinder.
Ik heb het verschil teruggevraagd via het formulier op de website. Nog even afwachten of dat proces wel op orde is.
ik weet uit ervaring dat ze zeer coulant zijn met het restitueren van teveel betaald saldo