Vanaf begin januari onderzocht De Orkaan diverse keren het aantal EBS-bussen dat ’s middags wel en niet reed bij drie haltes in Zaandam: station Zaandam, De Vlinder en de Gedempte Gracht. Op verschillende dagen viel tussen de 13 en 27 procent van de ritten uit.
Op vrijdag 26 januari viel 13 procent uit. Deze uitval gaat dus op voor het nieuwe afgeschaalde vakantie-plus-rooster, waaruit al veel ritten zijn geschrapt. In feite komen die ritten nog bovenop de uitval, maar ze zijn niet meer zichtbaar in de MeerPlus-app, waarop ons onderzoek is gebaseerd.
Het lukt EBS dus nog niet zonder uitval te rijden. We peilden drie grote stations in de Zaanstreek. Op station Zaandam viel tussen 11.00 en 17.00 achttien procent van de ritten uit, dat ging om 24 ritten in 6 uur. Op De Vlinder was een uitval van achttien bussen, wat neerkomt op 9 procent van de ritten. Het busstation op de Gedempte Gracht had de meeste uitval met 15 procent; 21 van de 121 ritten vielen uit.
EBS blijft tot eind augustus dit afgeslankte rooster rijden maar heeft toegezegd tussentijds meer te gaan rijden. Elektrische bussen zijn nog niet gespot.
De ‘vakantiepakket plus’ bestaat uit een afgeslankt rooster met extra diensten op spits- en scholierenlijnen en op zaterdag een zondagdienstregeling. EBS heeft aangegeven dat de huidige dienstregeling “het maximale is dat EBS nu betrouwbaar kan doen” aldus de Vervoerregio. Maar EBS gaf ook al aan dat in de eerstkomende weken “met name in Zaanstad toch lijnen kunnen uitvallen”. Dat gebeurt volgens een ‘geplande uitval lijst’. “Deze lijst bevat ritten die met de minste impact voor de reiziger en met beperkte logistieke uitdagingen niet rijden” aldus de Vervoerregio. Dat is dus die 13 procent uitval.
Onder de percentages uitgevallen ritten (volgens de MeerPlus-app) op de vijf dagen dat De Orkaan de ritten monitorde.
Door Sascha Timmerman (tekst en data) en Piet Bakker. Foto: Merel Kan (De Orkaan) van bus op Thorbeckeweg.
Als de bovenstaande inzenders denken dat het hier bij openbaar vervoer een ellende is, dat moet ik ze uit de droom helpen, ook bij de NS is het ook "Kommer en kwel". Deze afgelopen week zou ik met een kennis een dagje naar het Spoorweg Museum gaan. Maar de trein in Wormerveer naar Zaandam vertrok niet. die was vervallen zonder nadere aanduiding. Aangekomen in Utrecht naar perron 2 daar zou de trein klaar om naar het Spoorweg Museum te vertrekken. Helaas de trein was er nog niet. Na een half uur wachten navraag gedaan wanneer die trein zou komen. Antwoordde de voorlichter "Die staat op perron 11 en die vertrekt over
2 minuten. Dat was weer zonder aankondiging op het matrixbord. Van armoede zijn we toen maar naar het
museum Van Speeldoos tot pierement gegaan Ook leuk.
Lijkt het maar zo of rijden de EBS bussen altijd met de beginhalte voorop in plaats van de eindhalte? Nogal verwarrend als je de route van de bus niet kent.
Als er constant negatief wordt gesproken over de dienstregeling van EBS, mag ik dan een postitief bericht schrijven voor -ook onder EBS-vlag rijdende- buurtbus 456. Sinds 10 december rijdt deze EBS buurtbus met nieuwe bussen een 100% dienstregeling met 0 uitval van ritten tussen Assendelft, Nauerna, Westzaan, Havenbuurt en station Zaandam.
Het is natuurlijk prettig dat de buurtbus zijn taak goed vervult. Daarom alle complimenten voor de club vrijwilligers die deze zaak runnen. Dat EBS te maken heeft met de materieel levering, staat los van de problemen die men heeft met hun eigen reguliere vervoer.
De uitval is natuurlijk best wel irritant, maar erger vind ik het dat een chauffeur niet stopt bij een halte.
Ik afgelopen donderdag van Gedempte Gracht naar Houthavenkade en druk op tijd op STOP.
De bus stopte bij het Hembrugterrein en als ik lopend was gegaan was ik er eerder geweest, want bus blijft een tijdje staan bij het station en dat was altijd al zo en geen probleem voor mij.
Connexxion was ook niet altijd betrouwbaar, maar EBS is echt bagger.
Ik betaal voortaan niet meer in de bus als de bussen daarvoor zijn uitgevallen.
Dat wordt dan lopen bij de meeste buschauffeurs.
Wanneer wordt de stekker eens uit deze overeenkomst met EBS getrokken.
Het is een aanfluiting en tevens een minachting voor de gebruikers. Die moeten zich maar zien te redden of een tot anderhalf uur in de kou wachtend in de kou doorbrengen als zij op de bus aangewezen zijn. Zeker als het lopen niet goed gaat.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Makkelijk turven bij een verkeersinfarct, toch?
Het verkeersinfarct op de Thorbeckeweg gebeurde rond 15.00. Maar de uitval is gelijk verdeeld over uren gedurende de hele periode vanaf 12.00. Dus het lijkt niet met het ongeluk te maken te hebben.