Afgelopen week onderzocht De Orkaan twee keer het aantal EBS-bussen dat ’s middags wel en niet reed bij drie haltes in Zaandam. Op 4 januari werd ruim een kwart van de bussen vanaf station Zaandam, De Vlinder en de Gedempte Gracht niet gereden, op vrijdag 5 januari ging dat ‘slechts’ om 16 procent. Zondag ging het opnieuw om ruim een kwart van de bussen (27 procent).
Het bedrijf liet weten te kampen met personeelstekort, waardoor veel bussen uitvallen. EBS blijft voorlopig de ‘kerst-dienstregeling’ rijden (ook als die vakantie is afgelopen), om zo veel mogelijk uitval te voorkomen. Vanuit betrokkenen begrijpen we nu ook dat EBS met een tekort aan bussen kampt.
Bij de uitgevallen bussen gaat het overigens meestal niet om bussen die wegens de ‘vakantie-dienstregeling’ niet rijden (63 bijvoorbeeld) maar bijvoorbeeld om de bussen 64, 65, 67, 69, 111, 391 en 394 die eigenlijk wel zouden moeten rijden.
De Vlinder
Bij de Vlinder werden zondag 37 van de totaal 140 ritten niet gereden. Dit komt neer op 26 procent van de ritten. Bij De Vlinder viel op 5 januari 16 procent van de ritten uit. De dag ervoor was dat nog 25 procent.
Gedempte Gracht
Bij de halte Gedempte Gracht ging 28 procent van de ritten niet door. Dat ging om 28 van de 101 ritten. Gemiddeld viel vrijdag 16 procent van de ritten uit. Dat was een dag daarvoor 30 procent.
Station Zaandam
Op station Zaandam viel zondag 27 procent van de ritten tussen 12.00 en 17.00 uit. Dat ging om 26 van de 95 ritten. Op donderdag reed 25 procent niet, op vrijdag 17 procent.
Door Sascha Timmerman. Foto is screenshot (bus bij De Vlinder) uit een filmpje van de EBS-bussen bij OV Wereldwijd (YouTube).
Een puinhoop: Sinds 10. december heb ik tot vandaag 8 keer in Zaantrek de bus 391 en 394 gebruikt. Van deze 8 keer is er 3 keer de verkeerde prijs afgetrokken van de OV Chipkaart omdat er een heel andere uitstap of instaphalte was geregistreerd. Het formulier voor vergoeding ontrecht afgeschreven saldo op de webiste van EBS is veel lastiger dan bij Connexion en er worden veel gegevens opgevraagd die naar mijn mening niet nodig zijn en bij Connexion ook niet nodig waren.
Waar zijn de buschauffeurs van Connexion gebleven? Zijn zij gestopt met dit werk, omdat het minder betaald wordt of dat de secondaire arbeidsvoorwaarden zijn uitgekleed, zodat zij voor andere werkzaamheden hebben gekozen. De overname moet wel lonend zijn.
Het meest trieste aan het hele EBS gebeuren blijft de houding van het management. Als je op je eigen web site uitspreekt Mensgericht, Betrouwbaar, en Verantwoordelijk te zijn toon dat dan ook. Dat het niet goed gaat is duidelijk, men probeert de zaak te sussen met voorstellen die geen recht doen aan het afgesproken contract.
Wanneer de verantwoordelijke bestuurders er op korte termijn niet in slagen de organisatie op orde te krijgen is er maar een oplossing vervangen die club.
Wat heb ik dan een mazzel gehad. Tot nu toe 1 maal een bus uitgevallen en 1 keer een bus waarvan de deuren niet dicht gingen. Vanmorgen op de Morgensterstraat de bus naar het station genomen. Bus was precies op tijd, ik heb de chauffeur een compliment gemaakt. Dat mag ook een keer gezegd worden toch !!!!
Ik heb zondag 5 kwartier op de 69 gewacht. Uiteindelijk heb ik het maar opgegeven.
Het is een groot drama.
Zelfs met de vakantieregeling vervallen er veel ritten.
Voor mij is de maat vol ik pak de auto al krijg ik niet alles vergoed.
meerplus betekend in dit geval minder bus.
Ze rijden zelfs de halte voorbij waar mensen staan te wachten omdat de bus vol is.
Belachelijk en te gek voor woorden. Wat is dit voor een zootje?
Donderdag vertrokken vanuit cs centraal treinen reden niet ivm ongeluk naar en richting Enkhuizen de nachtmerrie begon geen bussen richting Zaanstad. Met de metro naar noord om daar met de bus naar Zaandam te pakken
Bus 111 6x keer geen bus uitval weer uitval de volgende om 39 min ja Oja uitval
Was om 17.15 op noord om 19.15 op Zaandam
De chauffeurs kunnen hier niks aan doen doen hun best
Maar EBS wat een wanbeleid.
Dat er geen bussen komen in Amsterdam komt omdat de Prins Hendrikkade dicht is voor verkeer ivm werkzaamheden.
Bij metrostation Noorderpark (niet Noord) stoppen sowieso de 394 en de 391. Beide gaan richting Zaandam maar bij de 391 zou je oo de Vlinder even moeten overstappen naar een bus richting Station.
tis om te janken. geen 1 dag dat ik optijd op me werk aan kom. ik ga al ruim een half uur eerder van huis weg en nog kom ik te laat
vanaf vijfhoek naar station Noord met de bus 111 !!!!!!
Kortom: het is nog steeds een puinhoop en dat zal zo blijven ook. Terwijl de chauffeurs afgelopen zondag de hete kolen uit het vuur haalden, zat het kantoorpersoneel lekker thuis weekend te vieren. Er is totaal geen binding van bovenaf. Niemand op kantoor die ze even een luisterend oor bood, toen ze misselijk van de klagende en agressieve passagiers hun bus na hun dienst naar binnen brachten. Er zitten geen "bus"-mensen meer in het management die (misschien ook letterlijk) kunnen 'bijsturen' als het nodig is. Vroeger bij NZH en Enhabo was dat wel zo. Daarna ook nog wel bij Connexxion en later Arriva in Waterland, maar het verval door de marktwerking was toen al ingetreden. Het OV is nu slechts een verdienmodel, het gaat niet meer om mensen en de omgeving. Het gaat alleen nog om cijfers en geld. Het is simpel: STOP met aanbesteden!
Dat er van bovenaf niets gedaan verzin u vast zelf . U hebt geen idee. Verdiep u eerst eens goed voordat u dit schrijft. Het namelijk totale onzin. Heel veel mensen bij EBS werken mee ook van bovenaf. Elke dag en ook in het weekend. Zelfs in de nacht als u lekker slaapt. Geloof me maar.
Dat zal best wel maar. . tevergeefs dus
Nee, Rob van der Linden, dat verzin ik NIET zelf! "Van bovenaf" zijn ze vrijdagmiddag om 5 uur weg en ze komen maandagmorgen om 8 uur weer om zich in hun bunkers te verschuilen. En dat in een 24-uurs bedrijf waar het NIET goed gaat, al jaren lang niet trouwens. En dat weet ik niet 99, maar 100% zeker.
Hebben jullie ook al een gekeken naar de veiligheid in de bussen? Ik heb al teee keer in een bus gezeten waar een sjorband het veiligheidsmiddel is voor een rolstoel ipv een gordel. Ook de gaten in de stangen voor nog geen scan automaat zit is niet echt veilig.