In de afspraken die bestuurder Gerard Slegers namens de Vervoerregio met EBS heeft gemaakt, is vastgelegd dat EBS voor 1 januari een ‘verbeterplan’ in moet leveren. Dat plan moet begin 2024 doorgevoerd worden als de Vervoerregio akkoord is met de voorstellen van EBS.
Welke verbeteringen dat zijn is nog niet officieel bekend, maar uit documenten die De Orkaan heeft gezien, blijkt dat EBS per 8 januari een andere dienstregeling wil doorvoeren die ‘meer stabiel’ is.
De Vervoerregio is niet op de hoogte van dit voornemen laat de woordvoerder van bestuurslid Gerard Slegers weten. Wat ‘andere dienstregeling’ betekent, blijft dan ook duister, maar veel ruimte om af te schalen is er niet. Slegers was er tijdens de Regioraad van 19 december duidelijk over: EBS moet een ‘volledige en correcte dienstregeling’ rijden.
Sinds het begin van de consessie op 10 december kampt EBS met problemen. Ritten vallen uit, bussen komen te laat, inchecken en uitchecken werkt niet altijd, de van Connexxion gehuurde bussen vertonen technische mankementen, de informatie op haltes en in de bus ontbreekt deels, informatie in de bus is soms nog in het Duits, chauffeurs in de nachtdienst (touringcars gehuurd van Pouw) speken geen Nederlands, instructie van chauffeurs lijkt niet altijd goed te zijn gegaan…
VDL-bussen
Voor de Vervoerregio is het ontbreken van elektrische bussen een groot probleem. Bij de aanbesteding was dat een beslissende factor. Maar ondanks dat de Vervoerregio EBS extra met bijna 200 miljoen steunde om die bussen aan te kopen, zijn de 193 elektrische VDL-bussen nog niet geleverd. Op 13 december schrijft Slegers aan de Vervoerregio dat “de eerste zero-emissie-bus op het punt staat om afgeleverd te worden. Daarbij is de planning nog steeds dat de laatste van de 193 zero-emissie-bussen eind april 2024 de fabriek verlaat.” Bijna een week later herhaalt hij die belofte nog eens maar zegt erbij “Ten aanzien van de bussen zijn we er niet gerust op.”
Die ongerustheid lijkt terecht. Uit stukken van EBS blijkt dat de vervoerder pas ‘eind januari’ de eerste levering van de VDL-bussen verwacht. Ruim een maand later dan beloofd. Ook hiervan is de Vervoerregio niet op de hoogte, via zijn woordvoerder laat Slegers weten dat ze nog steeds van de eerdere afspraken uitgaan.
Door Merel Kan / Piet Bakker. Bronnen: documenten, en nieuwsbrief EBS, regioraad, brief Vervoerregio, contact woordvoerder Vervoerregio. Foto: De Orkaan.
sommige mensen zijn soms 3 uur onderweg om op hun werk te komen. En dan zijn ze te laat voor hun werk. Sommige chauffeurs zijn niet bekend met de verkeersregels nemen voorrang terwijl ze geen voorrang hebben. Rijden door het rode stoplicht. Dat er nog niet meer ongelukken zijn gebeurt valt me mee. Net wat iemand al in een eerder commentaar gaf EBS weg en de desbetreffende ambtenaar de laan uit. Je gaat toch eerst zelf onderzoek doen bij een bedrijf of ze hun afspraken kunnen na komen voordat je ze een contract aanbied. Als EBS het niet op de rit kan krijgen in de afgesproken termijn dan vind ik dat Connexxion weer terug moet komen. En EBS een flinke boete laten betalen en deze ook invorderen zodat ze weten dat we business menen.
Slecht! Te lang vertragingen geen informatie, telkens bij de vlinder eruit gegooid van en of naar Amsterdam, ik wil gewoon naar mijn bestemming niet naar de Vlinder😡. Te veel bussen geparkeerd bij de vlinder terwijl
passagiers in de kou stan.
Ik miss connexxion.
Zoon heeft gisteren letterlijk uren op bussen gewacht in de kou. Geen communicatie over uitvallen van bussen, zodat hij te laat was voor de overstap naar de trein . Wat een rot begin van het weekend. Ongelooflijk om zo met klanten om te gaan ..
Aan de merktekens op de stoep voor mijn winkel te zien gaan we tóch een bushalte krijgen op de Guisweg... Maar wanneer? En waar de halte aan de overzijde komt? Geen idee!
Dit heeft niets meer met chaos te maken, dit is totale onkunde van zowel EBS verantwoordelijken en het DB van Vervoerregio Amsterdam met als aanvoerder (alweer) G. Slegers.
zeer slechte ervaringen tot dusver!!! mijn kinderen zijn een week lang te laat op school aangekomen en werden van halte naar halte gestuurd. bustijden, opstapplaatsen, betalen, alles ging mis! en mijn dochter werd zelfs een rit geweigerd omdat ze niet mocht pinnen aan een paal (contactloos). Opstartproblemen kan ik inkomen, dit is gewoon totale chaos
connexion moet terug
om je kapot te schamen! contract opzeggen. connexion terug en verantwoordijke wethouder de laan uit!!
Het Dagelijks Bestuur (met G.Slegers voorop) van de Vervoerregio Amsterdam moet weg !!
In het normale leven komt een opdrachtgever met verbeterpunten, niet de uitvoerder.
vast patroon
het voordeel van het zelf laten opstellen van verbeterpunten is dat je de opsteller er dan ook echt aan kan houden.
Ze hebben ze immers zelf opgesteld.
Dus dat geeft de verantwoordelijke bestuurders (gemeente en regio), de gelegenheid hard op te tegen als ze de geformuleerde verbeterpunten niet realiseren.