In december van het afgelopen jaar nam EBS de Zaanse concessie over van Connexxion. Het zal iedereen duidelijk zijn dat het niet op rolletjes liep en loopt. Sterker nog: de vervoerder werd vanwege hun wanprestatie van de Vervoerregio Amsterdam € 2,2 miljoen boete opgelegd.
Welnu, daar is EBS het niet mee eens.
Afgelopen 22 mei lieten ze weten bezwaar te gaan maken tegen het boete-besluit, zo laat wethouder/bestuurder Gerard Slegers weten aan de Zaanse raad:
‘Daarbij is uitstel van vier weken gevraagd gevraagd om het bezwaarschrift aan te vullen met aanvullende gronden.’
Dat uitstel hebben ze gekregen.
Door: Merel Kan, brief Gerard Slegers Vervoerregio
En al die mensen die stonden te wachten op een bus, kunnen die ook bezwaar aan tekenen?
Als je als vervoerbedrijf op tijd 193 elektrische bussen bij VDL besteld maar deze door allerlei oorzaken niet op tijd door de fabriek geleverd kunnen worden kan EBS daar ook weinig aandoen.Een boete lijkt mij dan onterecht
Hier is niets bijzonders aan en er was ook geen keuze om dat uitstel wel of niet te verlenen. Voor een bestuurlijke beschikking, zoals deze boete, heb je zes weken om in bezwaar te gaan. In principe is enkel de mededeling dat je in bezwaar gaat tegen die-en-die beschikking van zus-en-zo datum genoeg om automatisch vier weken extra de tijd te krijgen om je bezwaar te motiveren. Dat is wettelijk zo geregeld.
Als je niet levert wat is afgesproken en er zijn zoveel gedupeerden is een hoge boete méér dan terecht. Ik hoop dat alle reizigers vervolgens wél een compensatie krijgen voor al het aangedane leed!
Ik zou zeggen laat de boete schieten, maar verplicht ze om iedereen gratis te vervoeren zolang ze niet kunnen bieden wat ze bij de aanbesteding beloofd hebben. Eens kijken hoe snel ze dan alles op orde hebben...
Van uitstel komt afstel...