EBS heeft volgens afspraak op 31 december van het afgelopen jaar een verbeterplan ingediend bij Vervoerregio Amsterdam. Wij hebben zowel bij de Vervoerregio als bij EBS gevraagd naar de strekking van dat plan. Maar dat wordt vooralsnog niet gedeeld.
EBS verwijst door naar opdrachtgever Vervoerregio en zij geven aan tijd nodig te hebben voor de bestudering van het plan om het ‘zorgvuldig inhoudelijk te beoordelen en erover te besluiten.’
Dat besluit zal vermoedelijk niet lang op zich laten wachten omdat het EBS-verbeterplan pas kan worden doorgevoerd als de Vervoerregio ermee akkoord is. Het nieuwe ‘meer stabiele’ plan moet per 8 januari ingaan.
Ook vandaag regende het weer klachten over uitgevallen ritten. Dit terwijl de dienstregeling al minimaal is vanwege de vakantie.
Sinds het begin van de consessie op 10 december kampt EBS met problemen. Ritten vallen uit, bussen komen te laat, inchecken en uitchecken werkt niet altijd, de van Connexxion gehuurde bussen vertonen technische mankementen, de informatie op haltes en in de bus ontbreekt deels, informatie in de bus is soms nog in het Duits, chauffeurs in de nachtdienst (touringcars gehuurd van Pouw) speken geen Nederlands, instructie van chauffeurs lijkt niet altijd goed te zijn gegaan…
Door: Merel Kan, informatie Orkaan-archief, EBS en Vervoerregio Amsterdam, foto: De Orkaan
wat ik mij werkelijk afvraag waarom is Merel Kan zo ontzetettend op de negatieve tour jegens EBS.... volgens mij kan bij jullie ook het eea beter!!
Hoi Marcel, dat van die 'negatieve tour', gepaard met 'hetze' en 'sensatie' heb ik meerdere keren mogen horen.
De huidige praktijk leert alleen dat de overgang naar de nieuwe concessiehouder EBS niet vlekkeloos verloopt. Minder dan vlekkeloos, waarbij wij dagelijks zelfs melding krijgen van gevaarlijke situaties.
Onze mail bevat inmiddels, naast alle klachten over bussen die nooit kwamen, een fotocollectie 'ducktape-bussen', klachten over te hoge prijsritten (ook geen pretje voor de chauffeurs die zich tegenover kwade passagiers moeten verantwoorden), weigerende noodknoppen, bewasemde ruiten, stinkende interieurs en meer.
Wij schrijven hierover omdat we vinden dat chauffeurs veilig moeten kunnen werken, en omdat openbaar vervoer in een welvaartsstaat als Nederland in theorie op rolletjes zou moeten lopen. Eerder schreef ik (op eigen titel) dit over marktwerking in deze sector: https://www.deorkaan.nl/merel-kan-erger-dan-de-telegraaf
Een lang antwoord op een kort commentaar, maar het steekt toch als onze berichtgeving gezien wordt als bewust negatief. Op feitelijke fouten word ik - worden we- graag gewezen, die passen we aan. Verder staat de mail ook open voor positieve geluiden.
Ik zie reacties van: we bellen even en dan leveren ze bussen. Dat is niet hoe de praktijk werkt. Alle bussen bouwers hebben volle orderportefeuilles. VDL levert niet alleen aan EBS maar ook aan Hermes, Transdev, Duitsland en Scandinavie. Datzelfde geld voor Ebusco, Van Hool, Solaris, Mercedes, MAN. Er zit momenteel meer dan een jaar levertijd op de bussen vanwege de drukte, personeelsgebrek en gebrek aan chips voor de elektronica. Dezelfde problemen die de auto industrie ook kent. Een gemiddeld levertijd van een Tesla, en dat is er per persoon 1 of misschien 2, is ook ca. 10 maand. Kun je nagaan hoe lang je moet wachten als er 50 besteld. Het probleem zit hem in het continu maar nieuwe bussen moeten aanschaffen voor de nieuwe concessies en het feit dat de levertijd langer is dan dat de bekendmaking is voor de nieuwe concessie (gemiddeld 12 maanden, levertijd voor 100 bussen is 14 tot 16 maand)
Vandaag met de 67 vanuit Wormer naar Zaandam en weer terug, bus redelijk op tijd en ik kon zitten. Het kan soms ook wel goed gaan, maar gezien de reacties her en der hou ik er rekening mee dat het niet altijd zo goed gaat.
veel beloven, weinig geven, doet de geknin vreugde leven.
Wethouder Slegers zit toch in dat DB die zich bezig houdt met het vervoer? Heeft hij al een belletje gepleegd naar Nedcar wanneer die beloofde elektrische bussen geleverd gaan worden?
Nedcar produceert 0,0 bussen. Dat doet VDL Bus en Coach en niet VDL Nedcar. VDL produceert bussen in Valkenswaard en Roeselaare in België.
Ok, maar dat telefoontje kan de heer Slegers dan naar VDL doen? Toch een kleine moeite?
zie ebusco.com nl.bedrijf rijd oa in Kopenhagen en berlijn.
hoe moeilijk kan het zijn. wat je dichtbij koopt...
Ik heb de luxe dat ik zowel de 392 (ofwel de 111 zoals die nu heet) en de 391 kan pakken, ik neem een ruime speling van een half uur, en dan nog was ik vorige week voor t eerst in mijn leven te laat op mijn werk. En gisteren hebben ik (en vele anderen met mij) een uur staan wachten op Noorderpark, in de stromende regen. Dat was gelukkig tijdens mijn terugreis, maar t zou geen twee uur moeten duren om naar Zaandam terug te komen, lopen is sneller!
Ik kon ook wel klagen over Connexxion en R-net, maar ik realiseer mij nu dat we ons eigenlijk in de handjes mochten knijpen, dag en nacht verschil met dit zooitje.
Ik vond het vorige week intriest dat ik met mijn moeder van bijna 89 die loopt met rollator voor een afspraak bij de opticien om 11 uur in het centrum van Zaandam voor vijf haltes met de 394 al om tirn over half 10 moest instappen omdat er na die bus echt vier (!!) bussen achter elkaar uitvielen en we anders te laat zouden zijn. .
nou het is een treurig vanmiddag moest ik naar wormerveer die bus had ik maar terug heb ik zeker meer dan een uur gewacht inde regen en wind er was geen hokje het rare is dat de bus twee keer uit krommenie naar zaandam voorbij kwam maar geenbus uit zaandam hoe rijd die dan gelukkig was er een zeer vriendelijke mevrouw die mij met de auto naar huis heeft gebracht ik was verkleumd dus heel
gelukkig dat ik thuis was hopelijk heb ik niks opgelopen jammer want ik ben op de bus aangewezen
Vandaag op de bus van 6:14 van Purmerend naar Amsterdam Zuidoost staan wachten die kwam dus niet ik dacht daar gaan we weer de bus van 6:51 die kwam wel 40 minuten wachten is niet leuk in de regen het ging om lijn 277 dit is niet de 1e keer
Ik heb uit betrouwbare bron dat vanaf maandag 8 januari voorlopig de uitgeklede Kerstvakantie-dienstregeling gereden blijft worden. Chauffeurs in de Zaanstreek en Waterland staan volgende week namelijk op Kerstvakantie diensten ingepland. Maakt uw borst dus maar nat! Wel vreemd dat hierover nog niets gecommuniceerd wordt op de Meerplus website. En er wordt dus nog steeds NIETS gedaan aan het zeer hoge aantal bus- en chauffeurswissels onderweg, waardoor nog steeds héél veel mis gaat. Opmerkelijk is dat de vakbonden FNV en CNV zich nog niet in dit roofbouwverhaal op de chauffeurs hebben gemeld. Want voor de passagiers is het (op z'n zachtst gezegd) vervelend, maar voor de buschauffeurs die er nog wat proberen te maken, niet minder.
Goed hè dat de aanbesteding/loterij, gegund is aan EBS. Eerste klas rotzooi die bussen…goedkoop blijkt duurkoop te zijn. Nu maar afwachten of EBS een betrouwbare vervoersmaatschappij is die van alles beloofd en het spreekwoord luidt voor EBS…doe wat zegt, maar zeg niet alles wat je doet!
Het is echt in- en intriest! Echt, wie heeft dit verzonnen, wat een aanfluiting! En de reizigers die afhankelijk zijn van openbaar vervoer zijn mooi de dupe. Kan Connexxion niet terug worden gehaald?
En dan komt er eens een bus op het station staat ie doodleuk bij de verkeerde halte (gisteren meegemaakt met de 67)