Busvervoerder EBS krijgt twee boetes van de Vervoerregio Amsterdam. Die werden in oktober – voordat EBS van start ging – al aangekondigd omdat toen de verwachting was dat EBS de beloofde dienstregeling niet zou halen. Dat is inderdaad niet gebeurd, de Vervoerregio heeft EBS vandaag op de hoogte gebracht van de boetes maar wil nog niet openbaar maken hoe hoog die zijn. Het zal ongetwijfeld in de miljoenen lopen.
EBS heeft te horen gekregen dat ze boetes krijgen voor “niet nagekomen afspraken, onder andere op het gebied van de inzet van nieuw zero-emissie-materieel, dienstregeling (rituitval), reizigersinformatie en klantenservice.” EBS krijgt twee weken de tijd om een zienswijze hierop te geven.
Op 11 april neemt het dagelijks bestuur van de Vervoerregio een besluit over de boetes. De hoogte van de boetes wordt pas openbaar gemaakt als EBS op de hoogte is van het definitieve bedrag. De Vervoerregio gaat onderzoeken hoe “het geld ingezet kan worden om de reizigers in Zaanstreek- Waterland tegemoet te komen voor de overlast die zij hebben ervaren.”
Slegers: ‘zorgen’
Op 18 oktober stuurde bestuurder Gerards Slegers van de Vervoerregio een mail aan EBS-CEO Wilko Mol waarin hij hem waarschuwde boetes te gaan opleggen “indien EBS bij start van de Concessie op 10 december 2023 niet aan alle eisen voldoet die aan de Concessie zijn verbonden.”
Slegers wist toen al vrijwel zeker dat EBS het haasje zou zijn: “Helaas hebben wij afgelopen maanden weinig verbeteringen in het implementatieproces kunnen waarnemen. Sterker nog, op basis van de recent door u verstrekte planningen zijn onze zorgen alleen maar groter geworden.” De beloofde Zero-Emissiebussen van VDL waren er niet en ook was het laadstation nog niet klaar.
Ten eerste hangt EBS een Implementatieboete van € 2.000.000 boven het hoofd omdat er geen elektrische bussen zijn, geen laadstation, geen stallingen, geen werkende website op 10 december, niet genoeg (goed opgeleid) personeel en geen correcte reisinformatie op de haltes. De Veroerregio verwijt EBS ook het MeerPlus concept niet volledig uitgerold te hebben. De Vervoerregio kan besluiten de boete te matigen. De grote vraag is of ze dat gaan doen (maar er reed bijvoorbeeld geen enkele elektrische bus en ook op alle andere punten werden onvoldoendes gescoord).
Uitval
EBS zal niet wakker liggen van die 2 miljoen. Het is maar een schijntje op de begroting en als ze kunnen aantonen dat busbouwer VDL tekortgeschoten heeft, wordt die boete gewoon doorgestuurd. (Dat wordt een feestje voor advocaten).
De andere boete is voor de uitval van ritten tijdens de eerste maand van de concessie (dus over het grootste deel van januari en februari kan opnieuw een boete worden gegeven “met betrekking tot rituitval en punctualiteit”). Dat kan een miljoenen-grap worden. En het heeft niks te maken met elektrische bussen.
UPDATE 1 maart 2024: we schreven: “Het woord ‘boete’ is hier eigenlijk niet op z’n plaats. EBS krijgt een vergoeding voor ritten die ze beloven te rijden en als ze dat niet doen is het onzin ze toch die vergoeding te geven.” Dat klopt dus niet, dit is een echte boete, daarnaast krijgt EBS sowieso geen vergoeding voor niet-gereden ritten. De vervoerder wordt dus gekort op de subsidie. En daar bovenop worden de boetes gegeven.
Intrekken concessie
En dat is niet alles, in oktober dreigde Slegers zelf met het intrekken van de concessie: “Het opleggen van Boetes laat onverlet onze overige rechten in verband met de Concessie, waaronder begrepen het recht de bankgarantie en/of concerngarantie in te roepen en het recht de Concessie in te trekken.”
Maar de Vervoerregio schrijft ook: “Reizigers zijn nog niet direct geholpen met een boete, nu de tekortkomingen zich al hebben voorgedaan. Zij hebben niet gekregen wat hen was beloofd en ook de komende maanden blijft de dienstregeling onder het toegezegde niveau.”
De Vervoerregio wil “boetes terug laten vloeien naar Zaanstreek-Waterland en investeren op een manier waarop de reiziger er voordeel van heeft.”
Door Piet Bakker. Bronnen: Persbericht en brieven Vervoerregio, eerder nieuws op De Orkaan. Foto: De Orkaan.
wat iedereen hier ook vergeet is dit.busvervoerders en ook vrachtvervoer ders doen er alles aan via bonussen etc om chauffeurs te werven.echter zij lopen tegen de hoge wachttijden van het almachtige cbr aan.als ze daar nou ook eens wat aan zouden doen.
Het geven van boetes lost het probleem van niet rijdende bussen niet op. En het zal de klant in de basis een zorg wezen waar de bus op rijdt, gas,diesel of stroom.
Het probleem zit hem in 2 dingen, er zijn geen concurrenten voor EBS dus contract verscheuren levert niets op. En blijkbaar zijn er veel te weinig mensen die op een bus van EBS willen rijden. Schijnbaar is deze werkgever niet aantrekkelijk in haar arbeidsvoorwaarden dat veel oud Connexion chauffeurs de overstap niet wilden maken.
Misschien moet de vervoersregio het op een andere manier proberen. Zij kopen en onderhouden de bussen en ze zoeken alleen een onderneming die voor hun wil gaan rijden. Dat kunnen ze zelfs in kleinere eenheden vermarkten dan deze grote concessie.
Dat veel Connexionchauffeurs de overstap niet wilde maken had o.a. te maken met het (verkeerde) idee dat EBS een Israëlische onderneming zou zijn waarvoor zij niet willen rijden. Echter, niet EBS maar de investeringsmaatschappij die een meerderheidsbelang in de vervoersmaatschappij heeft, heeft Israëlische roots. Los van dit alles is allang geconstateerd dat het huidige aanbestedingssysteem niet werkt en het OV alleen maar verder uitholt. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat openbaar vervoer één van de kerntaken in de samenleving is die net als medische zorg, gas licht en water door de overheid moeten worden uitgevoerd
Aangezien we meer en meer in de sfeer komen, van elkaar de maat nemen en beledigen. Lijkt het verstandig dat de Orkaan deze discussie sluit.
Ik snap al deze negatieve reacties op de berichtgeving door de Orkaan niet. Om te beginnen zie ik in veel media aandacht voor het niet goed presteren van EBS als nieuwe concessiehouder en niet alleen in de Orkaan. Ook regionieuws op televisie en het actualiteitenprogramma Eén vandaag hebben hier aandacht aan besteed. En overal komt dit nieuws op hetzelfde neer, EBS presteert niet goed. Ook andere concessiegebieden waar een nieuwe concessie is ingegaan (Flevoland en Twente) komen daarbij aan de orde. Het betreft ook niet alleen EBS, want in Twente gaat het om Arriva. Uiteraard richt de Orkaan zich alleen op de Zaanstreek. Van lokale media verwacht ik dat ze berichtgeving doen over zaken die lokaal spelen en dat doet de Orkaan. Ze zijn ook verder gegaan dan berichten wat de Vervoersregio naar buiten brengt en zijn een aantal weken zelf gaan meten in hoeverre bussen wel of niet uitvallen en of ze op tijd rijden. Toen ze zelf verbeteringen constateerde is dat ook gemeld. Heel goed dus, zelf de feiten vaststellen, daar kunnen andere media wat van leren. Prima journalistiek dus.
Zoals ook wel door anderen is gesteld zouden we eens moeten gaan nadenken hoe we ons openbaar vervoer, als een publieke dienst inrichten. Zelf denk ik dat het beter zou zijn om van het gehele aanbestedingssysteem af te stappen en het geld dat dit kost te investeren in het rijden van bussen, trams, metro's en treinen. Maak regionale vervoersbedrijven, eigendom van de lokale overheden, zodat hier ook de verantwoordelijkheid komt te liggen. Dat is best ingewikkeld, want we hebben te maken met Europese wetgeving. Het onderstreept nog eens dat het belangrijk is om in mei te gaan stemmen voor het Europees parlement.
Tenslotte moeten we in deze de discussie over de prestaties van EBS antisemitisme buiten de deur houden, want dat heeft niets met de vervoersprestaties te maken. Ik snap waar de discussie vandaan komt, EBS is een Israëlisch bedrijf en velen in de samenleving hebben een mening over de verschrikkelijke Gaza-oorlog en de wijze waarop de staat Israël daarin optreedt, ik ook. Dit leidt tot discussie of Nederland Israëlische bedrijven als sanctiemaatregel zou moeten gaan boycotten. Dit is echter een discussie die op nationaal niveau ligt bij regering en parlement. Zolang er geen sprake is van dergelijke sancties kun je EBS op die grond niet uitsluiten. Dus in deze discussie moet dit dan ook buiten beschouwing blijven.
Ik spreek in ieder geval de wens uit dat de Orkaan ons goed blijft informeren over al de ontwikkelingen rond de vervoersconcessie.
Constructief nieuws:
EBS als aanbieder van openbaar vervoer heeft o.a. een groot (onvoorzien) probleem, net zoals andere vervoerders om personeel te kunnen contracteren.
Heb jij als Orkaanlezer hiervoor een oplossing, kun je tienduizenden Euro's verdienen door mee te doen ... mee te denken ...
https://starthubs.co/nl/ov-connect/werving-rijdend-personeel/brief
Beste M. Chenevert.
Dit heet journalistiek, dat het toevallig iets negatiefs betreft, ligt niet aan de journalisten. Die verslaan wat zich afspeelt.
ik ben juist blij dat ze ons dmv deze artikelen op de hoogte houden.
Dus een falend busbeleid wordt bestraft met een dikke boete maar een falende wethouder (Slegers) komt er met niks vanaf?
Beetje krom.
Slegers is mede verantwoordelijk voor het toekennen van de Consessie aan EBS en is dus mede schuldig aan de ontstane problemen.
Als hij in oktober al wist dat EBS niet aan de eisen kon voldoen had hij moeten ingrijpen en niet moeten toekijken.
Slegers valt als wethouder weinig te verwijten, het hele OV-beleid is uitbesteed aan de Vervoerregio. Of om het nog ingewikkelder te maken: het is eigenlijk de bevoegdheid van de Provincie en die heeft het weer neergelegd bij de Vervoerregio Amsterdam. Daar is Slegers bestuurder en hij kan ter verantwoording geroepen worden door de Regioraad. Maar hier wordt het nog ingewikkelder: die Regioraad is helemaal geen democratisch gekozen orgaan, dus heeft beperkte bevoegdheden. De situatie is dus dat de (verplichte aanbesteding) is uitbesteed aan een ondemocratisch bestuursorgaan dat maar lastig ter verantwoording te roepen is. Die Vervoerregio wist trouwens al in juli van EBS dat ze vertraging hadden. Maar dat gold alleen de levering van elektrische bussen en de oplevering van het laadstation. Dat is vervelend voor de Vervoerregio omdat die daar nogal een punt van maakten maar in feite hebben reizigers daar weinig last van, dan wordt er maar een diesel ingezet. Maar in december bleek een heel ander probleem: er waren chauffeurs en bussen tekort waardoor de dienstregeling niet kon worden gereden. De Regioraad kan daar het bestuur over aanspreken, en dat zullen ze ook wel doen, maar welke consequenties kan dat hebben?
Bert blijft Gerard maar aanvallen, maar het gaat hier niet om een wethouder die in zijn ééntje gehandeld heeft en bovendien is de regel: bij zowel in de sport als in de politiek, dat we niet op de man of vrouw spelen. Bert wil die regel bewust of onbewust nog wel eens aan zijn laars lappen.
Het fanatisme waarmee EBS de maat wordt genomen kan alleen maar worden verklaard uit dat eeuwenoude virus.....Pure Jodenhaat dus.
heb je dit ook geschreven bij het NHD en RTVNH ?
Die berichten precies het zelfde.
Ik ben buschauffeur en het vervoeren van passagiers heeft niks met jodenhaat te maken. als buschauffeur maak je geen enkel onderscheid tussen mensen je neemt iedereen mee of die jong of oud is wel of niet vriendelijk. Het is heel duidelijk dat jij er geen verstand van hebt.
Aanbestedingen hier in Nederland hebben niks te maken met oorlogen in andere delen van de wereld.
Treurig dat hier de discriminatiekaart wordt getrokken. Het gaat hier om het openbaar vervoer, nergens anders om.
Helemaal eens met deze reactie, het slaat werkelijk nergens op om kritiek op EBS te koppelen aan jodenhaat. Als men de gevraagde en afgesproken diensten zou hebben geleverd, was er niets aan de hand geweest.
Of is Eli Cohen misschien niet de echte naam van deze persoon. Is deze reactie van 'Eli Cohen' juist bedoeld om de Joden in een kwaad daglicht te stellen?
Volgens mij staat er toch echt Eli….
Waarom zo moeilijk doen. Neem aan dat er i9n het contract toch een clausule is opgenomen dat het contract vernietigd kan worden als er niet geleverd wordt volgens het in het contract vermelde. Zorg dat je tijdig een andere vervoerder hebt die het kan overnemen. Zorg er dan wel voor dat er kundige mensen in die Vervoerregio zitten met verstand van zaken en geen mensen die maar sorry blijven zeggen.
Dan moeten er wel gegadigden zijn om de concessie over te nemen. EBS had naar ik hier las erg weinig tegenbieders dus kun je kiezen tussen weinig bussen of helemaal geen.
ik hoop echt dat Flevoland ook volgt met het uitdelen van boetes.
Het is werkrlijk waar een drama met EBS in regio Almere/ Zeewolde.
Meerdere keren een klacht ingediend.
Als de 2 miljoen peanuts zijn voor EBS,zouden ze tot ze hun zaken op orde hebben,reizigers moeten compenseren.
In het nieuws was te lezen dat EBS mee wilt dingen met de aanbesteding in Utrecht.
Ik mag hopen dat daar een stokje voor wordt gestoken.
en maar negativiteit verspreiden....is dat waar jullie op uit zijn dhr Piet Bakker en Merel Kan???
Van goede journalistiek is helaas geen sprake... zo is ook de lezen op div. ov gerelateerde fora!
andere nieuwsbronnen schrijven vergelijkbare berichten. bv. de NOS https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2510930-streekvervoer-blijft-kwakkelen-meerdere-boetes-uitgedeeld-aan-vervoerders
Heb je aandelen in EBS of zo?
Dit is een feitelijke weergave van de aankondiging van de vervoersregio en de situatie van de afgelopen maanden. De situatie waarmee de reizigers direct mee te maken hebben. Die situatie is nu eenmaal negatief.
Het is inderdaad geen diepgravende onderzoeksjournalistiek, maar verslaggeving is ook onderdeel van de journalistiek.
De Orkaan staat ongetwijfeld open voor een interview waarin EBS alle ruimte kan krijgen om uit te leggen waarom de huidige situatie is ontstaan, waarom daar geen rekening mee is gehouden bij de bieding op de aanbesteding en wat er gedaan wordt om zo spoedig mogelijk aan de voorwaarden van de gunning. Dan moeten ze natuurlijk wel tegen een paar kritische vragen kunnen en zich niet enkel willen verschuilen achter halleluja-persberichten waarin iets minder problemen worden verkocht als een grote verbetering.
Geen enkel ander medium laat zich op deze manier zo negatief uit over EBS... De Orkaan is wat ik hoor en lees het enige medium wat zich continue zo negatief uit laat over EBS. Maar goed Dimitri heeft kennelijk oogkleppen op... zeker vriendjes met die twee verslaggevers M.K. en P.B.
maar petje af dat ze mijn bericht nu wel door laten !
heb je dit ook geschreven bij het NHD en RTVNH ?
Die berichten precies het zelfde.
Nee, wij kennen Dimitri niet (behalve van naam omdat hij reageert op De Orkaan). De reactie is wel weer een mooi voorbeeld een merkwaardig complotdenken: 'oogkleppen', 'continue negatief', 'vriendjes'... De werkelijkheid is uiteraard veel eenvoudiger: de door EBS beloofde dienstregeling wordt niet gereden en daar schrijven we over. In dit geval over de boete die de Vervoerregio al op 16 oktober heeft aangekondigd (toen we daar ook al over schreven). De heer Chenevert vindt kennelijk dat we dat niet op mogen schrijven.
Toch geef ik de heer Chenevert gelijk. De Orkaan is meester in het verspreiden van slecht nieuws. Goed nieuws over EBS komt bij jullie niet voor. Zoals als jullie schrijven dat er geen Laadstations zijn en geen stallingen is natuurlijk onzin. Maar dat leest wel prettig voor de slecht nieuws lezers van jullie blaadje.
Vele mensen nemen jullie krantje niet meer serieus. Bij deze stop ik ook deze onzin te lezen.
Wat jullie zou sieren zijn de haat berichten over bv joden haat of dat er bij EBS terroristen werken te weren. Dit is werkelijk walgelijk. Maar nog erger is dat jullie deze berichten toestaan. Als krantje zouden jullie hier eens goed over na moeten denken in deze tijd.
Goede lezen is kennelijk moeilijk, of in ieder geval te moeilijk voor u. EBS krijgt o.a. boete omdat bij het ingaan van de concessie het laadstation en de stallingen niet in orde waren. Dat is de tekst van de Vervoerregio.
Ik kan prima lezen maar vergeten jullie misschien wat je schrijft.
Zoals dat er geen laadstations en stallingen zijn. Dit is jullie eigen tekst.
Ten eerste hangt EBS een Implementatieboete van € 2.000.000 boven het hoofd omdat er geen elektrische bussen zijn, geen laadstation, geen stallingen, geen werkende website op 10 december, niet genoeg (goed opgeleid) personeel en geen correcte reisinformatie op de haltes.
Het zou dus netjes zijn dit even aan te passen in uw krantje.
En zie ik liever een antwoord op de haat berichten naar EBS van uw lezers.
Er zijn altijd mensen zoals M. Chenevert die moeten klagen. volgens mij gaat deze persoon nooit met de bus. Dus deze persoon weet niet wat voor een ellende reizigers en ook de chauffeurs de afgelopen tijd en ook nu nog meemaken met EBS. ik vind dat jullie (De Orkaan) goede berichtgevingen doen. soms is het makkelijk, en de andere keer moet je meer onderzoek doen.
Gezien een reactie van M Chenevert eind vorig jaar is EBS altijd heel coulant met restituties. Het meervoud moet toch duiden op frequent busgebruik waarbij niet in alle gevallen het beloofde product werd geleverd……
Ik ga vaker met de bus dan jij denkt...