Vervoerregio Amsterdam verleent geen ontheffing aan EBS voor het inzetten van touringcars van Pouw BV. Een kleine twee weken na die uitspraak zet de vervoerder touringbusjes van Koninklijke Oostenrijk Groep in op lijn 67, en het zijn nog dieselbusjes ook. Dit roept vragen op, want de inzet van touringcars van Pouw BV. mocht toch niet?
Volgens Jasper Vermeer van EBS gaat het in deze kwestie om twee verschillende zaken:
‘Wij hadden een voorstel ingediend voor het structureel inzetten van Pouw BV.-bussen op de stadslijnen om onze andere bussen te ondersteunen. Dat werd niet goedgekeurd. Voor de busjes van Oostenrijk geldt iets anders. Wij hebben hiervoor geen ontheffing aangevraagd, omdat wij structureel daar iets anders willen doen. Het gebruiken van de Oostenrijk-bussen is geboren vanuit nood.’
Noodmaatregel
Vermeer zegt dat de kleine busjes van lijn 67 regelmatig technische problemen hebben, waardoor ze niet genoeg voertuigen hebben om in te zetten. EBS kiest ervoor om dan als noodmaatregel busjes van Oostenrijk te gebruiken, zodat de ritten door kunnen gaan.
‘In principe moeten wij met elektrische bussen rijden en is dit niet de oplossing die Vervoerregio Amsterdam wil zien. Uiteraard hebben wij ons plan gemeld bij de opdrachtgever. We hebben liever dat de ritten doorgaan met een dieselbus dan dat er een hele hoop ritten uitvallen.’
Voor zowel het uitvallen van ritten, als het inzetten van een dieselbus kan EBS een boete krijgen. Het openbaarvervoerbedrijf kiest er in dit geval voor om de ritten door te laten gaan.
Door Renée Koopman op basis van gesprek met Jasper Vermeer, woordvoerder EBS en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Amy Schermer.
Typisch de Orkaan weer. Het lijkt allemaal journalistiek verantwoord en kritisch wat hier geschreven wordt, maar er wordt niet doorgepakt. Het EBS-moeras wordt helaas niet genoeg uitgediept. Het is nog vele malen erger dan de knulligheden waar het in dit artikel over gaat. In het OV mogen deze bussen namelijk helemaal niet rijden, omdat ze 1) geen OV-chip kaartlezers of andere betaalmogelijkheden aan boord hebben 2) geen goed afleesbare bestemmingsaanduiding hebben 3) geen halte-aanduidings en -afroepsysteem hebben 4) geen KAR/Vetag (verkeerslichtbeïnvloeding) hebben 5) geen communicatiemogelijkheid met de regiecentrale en ook geen noodknop hebben 6) geen radiocontact hebben met andere bussen/collega's 7) geen cameratoezicht in het voertuig hebben 8) niet gevolgd of geregistreerd kunnen worden door automatische systemen omdat deze bussen geen IVU boordcomputer hebben (en daarom ook geen info aan de digitale halteborden kunnen doorspelen) 9) geen tijdregistratie hebben (zodat de chauffeur niet weet hoe laat hij ergens moet zijn of mag vertrekken) 10) passagiers in rolstoelen of met rollators of kinderwagens niet mee kunnen omdat deze bussen alleen toegankelijk zijn via een smalle trap en er in de bus zelf ook geen ruimte is voor deze OV-gebruikers.
En dan vergeet ik vast nog een paar dingen. De VRA zou deze tourbusjes DIRECT van lijn 67 moeten laten halen, want het is onverantwoord en ontoelaatbaar wat hier gebeurt! Zijn er bij EBS tenslotte eigenlijk nog wel mensen van een OR of vakbond die zich met dit soort zaken bemoeien of zitten die inmiddels al volledig in de zak van de directie? Daar lijkt het wel op, dat laatste.
u vergeet nog geen blinde gelijdehond voor slecht ziende passagiers.
het rijdt wel?
Ja Gerard, het rijdt wel. Ik begrijp wat je bedoelt. Beter iets dan niets toch? Maar in het OV zijn punctualiteit, toegankelijkheid en met name de veiligheid van het personeel ook wel dingetjes. Dat laatste zelfs heel belangrijk. Tot voor kort reed een bus waarvan de noodknop niet werkte of ontact met de regiecentrale niet mogelijk was, niet uit of werd van de dienst gehaald. Vooral m.b.t. dat laatste zouden OR en vakbonden dwars voor de Oostenrijk busjes moeten gaan liggen. En het mag natuurlijk nooit zo zijn dat die slecht ter been zijnde passagier uit Zaanstad die in de dagopvang in Purmerend zit en voor wie bij een gelijkvloers busje de plank al uitgeklapt moet worden omdat het anders niet lukt, niet mee kan met deze Oostenrijk busjes. Dit moet je niet willen. Laat EBS een stuk of vier van die elektrische Midcity's bijbestellen. Laat de VRA daar desnoods een deel van de boete van 2,2 miljoen voor aanwenden en ter beschikking stellen. Maar laat ze iets doen dat ergens op slaat en wat niet ten koste gaat van het comfort en de toegankelijkhied van de passagiers en van de veiligheid van het personeel.
In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat de rituitval op alle lijnen een heel stuk minder is geworden in februari.
Inderdaad beter een bus als geen bus , dat moet gewoon voorrang hebben nu, en als noodmaatregel prima hoor flexibiliteit is belangrijk dat ritten gewoon doorgang vinden bedankt EBS - MeerPlus zo moet het!
Ik zeg DOEN! Laat ze de boete maar betalen, als de bussen maar weer volgens schema rijden. Ik ben die uitval zooooo zat!
Eindelijk goed EBS nieuws. Hoera!!!!
en maar vo houden die groene Gem.bestuurders.
Neem nauw eens uitspraken van geleerden aan dat electrische rijden ook met bussen de grootste fiasco is van deze eeuw.
Maar dit bericht zal wel geveegd worden.
Ben het wel met u eens. Ik rij ook elektrisch, maar dan wel op de kermis😂