EBS is wel tevreden over haar eigen prestaties met het busvervoer in de Zaanstreek: “Er is een duidelijke trend te zien dat het steeds beter gaat. De uitval gaat omlaag. De verwachting is dat deze trend doorzet doordat er meer personeel aangenomen wordt en er nieuwe bussen gaan rijden.”
Volgens EBS schommelde de uitval bij het begin van de concessie tussen de 8 procent en 12 procent aldus de eerste maandelijkse rapportage van de Vervoerregio op basis van gegevens van EBS. Vanaf de tweede week van januari is de uitval volgens EBS niet hoger geweest dan 4 procent. In de laatste week van januari was het zelfs maar 1,4 procent.
‘Verwijtbare uitval’
Maar wat rapporteert EBS eigenlijk? In het maandrapport van de Vervoerregio lijkt het niet om de totale uitval te gaan. EBS zegt de ‘verwijtbare uitval’ te rapporteren, maar wat dat is, wordt niet uitgelegd. Van belang is uiteraard het verschil met de ‘beloofde dienstregeling’. EBS rijdt sinds begin januari een vakantieregeling maar ook die is afgeschaald via een ‘geplande uitval’ van zo’n 150 ritten per dag. Om hoeveel ritten het bij die 3,5 en 1, 4 procent gaat, is ook niet te achterhalen uit de rapportage. De Vervoerregio moet die cijfers echter wel hebben omdat ze onder meer op basis van niet-gereden ritten EBS een boete op kan leggen.
In het Zaanstad Beraad werd wethouder Gerard Slegers door Jos Kerkhoven (DZ) ondervraagd over de uitval. Het rapport werd op 15 februari om 16.25 uur openbaar gemaakt. Kerkhoven was ontevreden over die cijfers: “Eén keer per maand is toch niet genoeg? U moet ons beter informeren.” Slegers – ook bestuurder bij de Vervoerregio: “de Regioraad heeft ingestemd met één keer per maand.” Of die instemming er is, valt te betwijfelen, de mededeling om één keer te rapporteren komt van Slegers zelf die dat op 19 januari aan de Regioraad schrijft: “wij stellen vanaf deze maand op basis van de weekoverzichten van EBS een maandrapportage voor u op.” De Regioraad heeft daarna niet vergaderd, dus heeft ook geen instemming kunnen geven.
Slegers zei overigens dat als raadsleden vaker rapportages wilden hebben, ze dat moesten vragen. Om de echte uitval vast te stellen, lijkt dat inderdaad de enige manier. De Orkaan heeft inmiddels de weekrapporten van EBS bij de Vervoerregio opgevraagd.
Klachten
De uitval van minder dan 4 procent in de laatste weken is beperkt, maar Slegers lijkt nog niet te geloven dat EBS het lek boven heeft. Hij zei tijdens het Zaanstad Beraad nog steeds te vinden dat reizigers niet kunnen rekenen op betrouwbaar vervoer en te vaak ‘in de kou staan’.
De klachten die bij EBS en de Vervoerregio binnenkomen, drogen ook niet op. Er wordt geklaagd over de dienstregeling, de reisinformatie, niet rijdende en vertraagde bussen, de gewijzigde lijnen en problemen met betalingen aldus de rapportage van de Vervoerregio.
Het chauffeurstekort neemt af. In januari zijn 17 nieuwe buschauffeurs ingestroomd en er zitten ook meer dan 25 kandidaten in de opleiding voor buschauffeur.
EBS wil als eerste de lijnen 104 en 119 en de ‘toeristenlijn’ 800 vaker laten rijden. Alleen die laatste lijn rijdt in de Zaanstreek, maar is dus voor toeristen.
Door Piet Bakker. Bronnen: Zaanstad Beraad, eerder nieuws op De Orkaan, brief Vervoerregio over EBS. Foto: Merel Kan (De Orkaan).
Uitval is ibderdaad iets minder, alleen op de doordeweekse dagen rijd bus 306 vanaf Amsterdam Noord om 16:44 en dan pas weer om 17:30 dan is het stampdruk bij de halte en komt er ook nog eens een kleine bus aan. Met een beetje pech rijd ook de bus er voor of erna niet en dan is het echt drama.
Ik vond Connexion vergelijk met EBS wel beter die had amper rituitvallen. Het positieve punt van EBS is dan wel dat de bussen om de 10 minuten rijden, maar daar heb je vrij weinig aan omdat er dan steeds wel een rit uitval in elke klokuur. Ik vind dat EBS vast rittijden zou moeten vaststellen en er zelf ook van uit gaat dat die niet zullen uitvallen. Dit is heel vervelend voor studenten en oudere mensen die ergens vanuit gaan!
Woensdagmiddag, bus 69, 16.36 uur, niet gezien!!
Stond wel aangegeven op de app dat hij onderweg was.
Jammer!
I
De 394 rijdt de laatste tijd inderdaad met MINDER uitval, maar NIET ZONDER uitval. Als je op de haltepaal al ziet dat de bus die je wilde nemen niet rijdt, blijft hij volgens de app gewoin komen....Wel kun je in de app nu precies zien waar de bus is op de route (zoaks in app van de NS ook kan), en wordt ook brolijk aa gegeven met hoeveel vertraging men rondrijdt. Van de week echt meegemaakt dat rond 11 uur in 6 minuten 3 x bus 394 la gskwam: eentje had 22 minuten vertraging, de tweede zes minuten en de derde was volgens dienstregeling 3 minuten te vroeg...Dus daar valt nog wel iets te verbeteren. Al rijden deze bussen met verl vertraging gewoon door, Connexxion gooide ze dan gewoon uit de dienstregeling. En ook blijven de chauffeurs rustig en beleefd ondanks de situatie, dat is tenminste mijn ervaring...
Zo erg gelijk. Ik stond ook echt weer 10 minuten extra te wachten op de volgende rit want ja de eerste wilde hij niet rijden. Daarnaast is het in de avond rond 21/22 uur echt een schande ER RIJDT NIKS
Lees ik op NH Nieuws net :
Betalen voor een busrit die je nooit hebt gemaakt, opnieuw problemen met EBS.
" Reizigers in de Zaanstreek en Waterland lopen de kans dat ze te veel betalen voor hun busreis vanwege een bug in de incheck-apparaten. Volgens vervoerder EBS registreert het systeem dat de reiziger incheckt op een halte die afwijkt van de daadwerkelijke locatie van de reiziger "
Hebben ze dat ook nog....AI is nu al zover dat je er bang van word maar dit soort software wil niet eens lukken .
wij van wc eend