Het gaat elke dag beter. Dat meldt EBS aan De Orkaan. EBS kampt al enige tijd met problemen zoals rituitval en technische mankementen. Het vervoersbedrijf geeft aan dat de situatie geleidelijk verbetert, maar wij zien op de MeerPlus-app dat de uitval nog steeds ernstig is, zoals we in een eerder artikel schreven. Het blijft klachten regenen over rituitvallen, storingen bij de elektrische bussen en onbetrouwbare gegevens.

Als wij in de app van EBS, MeerPlus, kijken, zien wij donderdagochtend 23 januari een beeld dat karakteristiek vol is van uitval. Als wij dit om vier uur ’s middags terug willen kijken, lijkt het alsof alle busritten op tijd hebben gereden. We vroegen ons af waarom de uitval niet via de app inzichtelijk wordt gemaakt. Onder de afbeelding schrijven we door.

EBS wijst erop dat de app wordt bijgehouden door 9292, aan wie EBS hun gegevens doorstuurt. EBS benadrukt dat de app niet bedoeld is om data uit het verleden te tonen. 9292 is volgens EBS ook verantwoordelijk voor het bijhouden van up-to-date informatie over vertragingen en busuitval.

Bijhouden uitval

EBS laat weten per bus specifiek bij te houden waar uitval plaatsvindt. Dit wordt gecommuniceerd met de vervoerregio*. De gegevens worden volgens EBS gepubliceerd in het kwartaalverslag van de vervoerregio aan de regioraad. De vervoerregio heeft ons laten weten dat er inderdaad gegevens van EBS binnen komen over uitval. Alleen is niet met zekerheid te zeggen dat de exacte bustijden erbij staan.

We hebben het vorige kwartaalverslag erbij gepakt. Hierin staan alleen de letterlijke uitvalpercentages zoals EBS die met de vervoerregio heeft gedeeld. Specifieke buslijnen en de uitval die daar optreedt staan hier niet in. Ergens in de communicatie tussen EBS en de regioraad is die informatie dus verloren gegaan.

‘Steeds beter’

Volgens EBS gaat het steeds beter met het voorkomen van busuitval. We vroegen de vervoerder of het echt beter gaat, gezien recente klachten en toenemende frustratie door geannuleerde ritten. De woordvoerder van EBS zegt hierop dat je over een langere tijd moet kijken, en dat het dan steeds beter wordt. De keren dat wij de app controleerden zagen we nog altijd veel verstoringen, en de reacties op vorige berichten over het onderwerp staan vol met klachten.

Een belangrijke lijn voor veel mensen is lijn 395 richting het Zaans Medisch Centrum. Wij vroegen EBS of zij bepaalde prioriteiten stellen als het gaat om het voorkomen van rituitval. Het bedrijf zegt dat als er weer een situatie ontstaat waarbij veel lijnen moeten uitvallen, zij bijvoorbeeld lijnen als die naar het ZMC prioriteit kunnen geven. Zo’n situatie is nu nog niet aan de orde.

Ruitenwissers en schade

Er zijn enkele materiële problemen waar de EBS-bussen mee kampen. Verder blijven de sores met de laders van de bussen aanhouden. Het laadproces wordt ’s nachts op willekeurige momenten onderbroken waardoor een aantal bussen ’s ochtends niet zijn opgeladen. Siemens werkt aan een oplossing voor de defecte laders, maar kan nog niet zeggen wanneer de problemen opgelost zijn. Dit probleem kan EBS deels het hoofd bieden door ervoor te zorgen dat ze ’s nachts extra mensen inzetten.

Qua materiaal ervaart EBS kinderziektes in met nieuwe elektrische EBS bussen. Een voorbeeld hiervan is een probleem met ruitenwissers. Deze bewogen door een storing niet synchroon, waardoor de elektrische bussen tijdens regenachtig weer de weg niet op konden.

Het oplossen van beschadigingen duurt langer door moeilijk vervangbare carbononderdelen in de nieuwe bussen, en er is ook méér schade. De woordvoerder van EBS durft niet te zeggen waar de toegenomen schade vandaan komt. Dit kan komen door onwennigheid met de nieuwe bussen of door recent aangenomen chauffeurs. Maar wat precies de oorzaak is, blijft nog gissen. Medewerkers van EBS kijken hoe de schade kan worden verminderd. Inhoudelijk kunnen ze daar nog niets meer over zeggen.

Inaccurate bordtijden

Er zijn ook klachten over borden bij de haltes. Die zouden inaccurate tijden aangeven. EBS zegt hierover het volgende:

‘Die haltes zijn niet van ons, die zijn van de wegbeheerder. De panelen die bij de halte staan worden aangestuurd vanuit het systeem van de overheden.’

EBS zegt verantwoordelijk te zijn voor het correct aanleveren van data aan de overheden. Panelen of fysieke (digitale) informatieborden die uitstaan of inaccurate informatie aangeven, vallen niet onder de verantwoordelijkheid van EBS maar onder die van de wegbeheerder.


* De Vervoerregio heeft eerder aan de Orkaan later weten niet op de hoogte te worden gehouden van de uitval per bus, alleen het totale uitvalpercentage worden door EBS doorgegeven: ‘EBS rapporteert aan de Vervoerregio wel het uitvalpercentage maar niet om welke ritten dat gaat.’

Door: Marijn Kerkhoven, aan de hand van informatie gegeven door EBS en eerder nieuws van De Orkaan.