Streekvervoerder EBS heeft de Vervoerregio Amsterdam laten weten dat het ze niet gaat lukken per 1 september een volledige dienstregeling te rijden. In feite had die dienstregeling in december 2023 in moeten gaan, later is dat uitgesteld naar 1 september 2024, maar dat wordt dus ook niet gehaald.
Vanaf 1 september 2024 gaat EBS de dienstregeling ‘in stappen uitbreiden’. Medio 2025 hoopt EBS de volledige dienstregeling te gaan rijden.
Gerard Slegers, lid dagelijks bestuur Vervoerregio, laat in het persbericht van de Vervoerregio optekenen dat “EBS nog flink wat personeel moet werven om zich aan deze planning te houden, maar geeft zelf aan dat dit haalbaar is.” Eerder gaf EBS overigens aan in september 2024 al voldoende chauffeurs te hebben.
Slegers die in het begin van dit jaar zei flink te balen van het afschalen van de dienstregeling, zet nu vooral in op ‘betrouwbaarheid’.
“Ik vind het vooral belangrijk dat EBS een realistische planning maakt omdat betrouwbaarheid voor
mij topprioriteit heeft. Reizigers moeten erop kunnen vertrouwen dat de bus rijdt volgens de
dienstregeling. We kunnen hen niet meer in de kou laten staan.”
82 procent
Op dit moment rijdt EBS een ‘aangepaste dienstregeling’ waarbij 82 procent van de beloofde ritten wordt gereden. Vanaf september wil EBS naar 91 procent, vanaf december naar 95 procent en medio 2025 moet het 100 procent worden.
Omdat de vervoerder in de zomerperiode niet voldoende personeel heeft, wordt een aantal ritten ‘gepland uit de dienstregeling’ gehaald. In feite rijdt EBS nu een vakantie-vakantierooster waar dus ook nog ritten uitvallen. Maar rituitval “wordt verspreid over de dag en vindt zo min mogelijk onverwacht plaats.” Gepland uitgevallen ritten zijn niet in de app en online reisinformatie te zien. EBS is daar blij mee: “de kans is kleiner dat reizigers verrast worden door een bus die niet komt opdagen.”
Door Piet Bakker. Bronnen: persbericht Vervoerregio en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Monique Verlind (elektrische bus in Wormerveer).
Het O.V. gewoon weer nationaliseren! Marktwerking en privatisering op alle gebieden heeft de boel veel te veel de vernieling in geholpen.
Vreemd hoe coulant er met bedrijven om wordt gegaan. Wanneer burgers hun belasting niet betalen krijg je dwangsommen en incassokosten soms oplopend tot een verdubbeling van het bedrag. Maar bedrijven komen weg met een “sorry” en krijgen vervolgens gewoon doorbetaald. Wanneer stellen we deze omgangsvormen gelijk? Of ook zo om gaan met je burgers dit zou mijn voorkeur zijn immers is iedere situatie uniek. Of ook bedrijven zo behandelen zoals je burgers behandeld wat wel zo eerlijk is.
En bussen die uitvallen rijden volgens de app wel, je kunt ze zelfs volgen terwijl ze er niet zijn. Verleden week vrijdag stonden we in de stromende regen met 3 mensen bij een halte in Wormer, via dat mooie nieuwe haltepaaltje stonden we af te tellen, 3 minuten, 2 minuten, 1 minuut, nu moet hij er zijn. Niks hoor, en na 5 minuten verdween het busje van het haltebord. En op de ov app reed het busje toen al aan de andere kant van Wormer, dus EBS geeft aan dat de bus wel rijdt maar in werkelijkheid is er helemaal geen bus.
En omdat ze in de andere OV-apps (Google Maps of NS Reisplanner) ook liegen dat de rit wel rijdt, kan je er geen rekening mee houden. Maar ja als ze ook daadwerkwlijk alle uitval als uitval zouden melden, ziet men pas hoe groot die uitval is.
Het was afgelopen weekend toch ook weer hopeloos, zoveel uitval.
Waar blijven de reacties van de verantwoordelijken, deopdrachtgevers?
Of staan die nooit op de bus te wachten?
Lijkt mij dat ze de concessie onder valse voorwendselen hebben gekregen. Valse beloftes.
Benieuwd wat ze daar bij Connexxion van vinden.
Misschien juridische stappen overwegen?
Wat heeft de Gemeente Zaanstad toch geweldig gezorgd voor iedereen die gebruik maakt van de bus. Waarom zoveel geld steken in een onderzoek naar een derde (tweede is 4 uur per werkdag gesloten)ontsluiting van Westerwatering (220.000 euro) terwijl de uitkomst er al tig keer ligt. Ook de ticketverkoop bij de Zaanse Schans kostte ruim 1 miljoen, maar op de bus moest voor een dubbeltje op de eerste rang gezeten worden.
GEMEENTE ZAANSTAD SCHAAM JE HEEL DIEP!!!!!!
afgelopen week weer een aantal diensten uitgevallen. geen personeel en kapotte bussen. pffff het houd niet op
Uitval verspreid over de dag? Vandaar dat vorige week op 1 middag 3 ritten van de 394 vanaf de Gedempte Gracht naar Amsterdam uitvielen: die om 13.18, 13.33 en 13.48. Een rit met bus 64 tot het ZMC leverde geen sorlaas: ook een overstap op de 395 om de route te vervolgen was niet mogelijk, oook daar vielen 2 ritten achter elkaar uit....dat noem ik niet "verspreid over de dag" , het hele Peldersveld was bijna een onbereikbaar. ..
Medio 2025 kan dus ook gewoon pas december zijn.
Ik heb al zoveel problemen gehad door deze zogenaamde ov bedrijf. Eerst zien dan geloven.
Als een simpele buslijn 63 naar Assendelft al niet lukt. Dan gaan 2025 ook niet redden.
hoe zit het eigenlijk met de boete waar zij uitstel voor aangevraagd hebben
Ik vraag mij toch echt af waarom zo een firma geen personeel kan krijgen. Of is de vraag/salaris bij de toerbusbranche zoveel hoger? Dan moet men toch met wat meer honing aan het werk