Busbedrijf EBS rijdt een ‘afgeslankte’ vakantiedienstregeling met ‘ouderwetse’ dieselbussen in plaats van met de beloofde elektrische bussen. In april* zouden alle elektrische bussen geleverd zijn. Dat gaat niet lukken, blijkt uit een brief van de Zaanse regioraadsleden:
“EBS geeft aan dat de bijgestelde datum van 1 april 2024 ook niet meer realistisch is en weet op dit moment met 100% zekerheid te melden dat april niet gaat lukken. Inmiddels zijn er een aantal elektrische bussen geleverd welke de komende maanden gefaseerd ingezet zullen gaan worden.”
EBS kampt met personeelsgebrek en wil op korte termijn 20 FTE (chauffeurs) binnen de concessie Zaanstreek-Waterland verschuiven om tekorten op te vangen. Volgens EBS was bij de overname 25 procent van het Connexxionpersoneel ziek. Ook is 15 procent minder personeel van Connexxion overgegaan naar EBS dan verwacht. Ondanks de inzet van uitzendkrachten en touringcarchauffeurs kunnen de afspraken met de Vervoerregio (VRA) niet na worden gekomen.
Ziekteverzuim
Het ziekteverzuim bij het personeel dat in Zaanstad rijdt, is 15 procent, dat is relatief hoog volgens EBS, omdat een percentage tussen 7 en 10 ‘normaal’ zou zijn.
EBS heeft momenteel 550 chauffeurs onder contract, er komen komende maand 18 bij en met 60 mensen worden gesprekken gevoerd, maar een aantal van de geschikte sollicitanten is nog niet in het bezit is van een groot rijbewijs (een opleiding duurt 4 tot 5 maanden).
In de nieuwe afgeschaalde dienstregeling worden de ritten die uitvallen niet meer getoond in de app maar volgens de raadsleden wordt die wel opgenomen in de rapportage aan de Vervoerregio. Ook wordt de regioraad maandelijks op de hoogte gehouden door de VRA over het aantal klachten.
Eén van de Zaanse leden van de Vervoerregio (Jos Kerkhoven, Flip Hoedemaeker, Natascha Stroo, Geert Rijken, Melchior Mattens, Gerard Slegers en Fidel Lopes) is aanwezig geweest bij het overleg met EBS zodat de plannen uit de eerste hand gedeeld kunnen worden. De gedetailleerde verbeterplannen (de afgeschaalde dienstregeling) hebben de raadsleden overigens niet ontvangen omdat die ‘bedrijfsgevoelige’ informatie bevat.
* In de eerste versie van dit bericht zijn twee dingen door elkaar gehaald. De elektrische bussen zouden per april beschikbaar zijn. De regioraad-leden gaan nog uit van 1 april (een datum die eerder gecommuniceerd is) maar bestuurder Gerard Slegers van de Vervoerregio heeft later via zijn woordvoerder laten weten dat het om ‘april’ zou gaan – eind april zou dus ook een optie zijn, maar uit de mail blijkt dat dat niet gehaald worden. De aangepaste dienstregeling moet tot eind augustus gelden, maar de bedoeling van EBS is om in de komende maanden weer ‘back tot normal’ op te schalen, vandaar dat de Vervoerregio ook met een ‘boete’ dreigt (die in feite geen boete is, maar EBS krijgt gewoon geen geld voor de ritten die ze niet rijden). Die extra chauffeurs zouden daar een rol in kunnen spelen, maar de einddatum van de ‘afgeschaalde’ dienstregeling blijft eind augustus (dus niet april).
Door Piet Bakker. Bron: brief van Zaanse VRA-leden. Foto: De Orkaan.
Er is volgens mij maar 1 goede oplossing, en dat is om dat hele circus van aanbesteding de nek om te draaien!
De insteek daarvan was om marktwerking te creëren en te besparen op het OV.
Nou, dat besparen lukt aardig maar dan niet op geld maar op service en betrouwbaarheid van het OV.
Gewoon alles weer terug in handen van de overheid, landelijk en lokaal.
Win/win situatie. Geen ellenlange trajecten van aanbesteding, goede betrouwbare werkgever waardoor meer instroom van personeel, goede dienstverlening, en geen geld over de balk smijten door steeds nieuw materieel aan te schaffen bij elke aanbesteding. Moet ik nog ff doorgaan?
geen dag voorbij of uitval of niet op tijd soms stoppen ze niet eens bij de halte helemaal vreselijk in weekend
Tja EBS ,ook bij ons in Lelystad ,rijd van af 1 dec deze gecontracteerde ,ook hier zijn veel chauffeurs niet overgegaan ,ik kijk elke dag op het busstation,en zie hoeveel van die BYD bussen uitvallen ,gister weer een die plots stopt ,Hoe kan dat ,checkt men niets ? Ook hier geeft die zwakke flevolandse bestuurders ,vanuit provincie huis ,EBS voordeel van ,problemen chauffeurs ,en laat EBS door modderen ,de mensen wachten smorgens op de bus die weer uitvalt ,nee het zijn hele domme ,incapable bestuurders ,die alleen aan zich zelf denken ,en niet aan het gevraagde ,gooi EBS er uit ,contract komen ze niet na ,maar nee durven ze niet want EBS is Israëlisch en ligt gevoelig ,nou velen in lelystad stemmen zeker niet meer op deze partijen die nu niks durven te doen
en waarom plaatst Piet Bakker mijn reacties wederom niet? ik voldoe aan alle eisen maar meneer weigert stelselmatig mijn reacties te plaatsen... is dat waar de Orkaan voor staat? het plegen ven Censuur? moetwillig reacties die hen niet aanstaat weigeren?
Omdat de heer Chenevert zijn vorige drie reacties met 'Marcel C.' ondertekende, terwijl meneer C. weet dat hij met z'n volledige naam moet reageren omdat we dat meneer C. al diverse keren hebben gemeld. Hardhorend en slechtlezend noemen wij dat. Dat staat ons inderdaad niet aan. Maar met censuur heeft dat niks te maken.
Connexxion en Ariva allebei weer terug!
het is toch te triest voor woorden dat je een probleem binnnen de organisatie verwijd aan onderbezetting en minder overstappers van de oude werkgever naar de nieuwe werkgever dan heb je mijn inziens je huiswerk niet goed gemaakt met deze problemen als gevolg, waaronder contractuele verplichtingen niet nakomen!
🙈
Wij hebben al veel met EBS meegemaakt. Welke deadline gaat EBS wel halen?
Had Connexxion gewonnen had je in purmerend problemen gehad. Gelukkig rijden de elektrische bussen nog niet, het duurt nog meer als een jaar voor het stroom toevoer in de achtersluispolder er ligt om de bussen te laden. Je gaat veel uitval krijgen als je in eens alles elektrische hebt. Het schijnt ook dat buschauffeurs uitgescholden en bespuugd worden.
Mijn standaardreactie op de vraag wanneer iets dan wel gebeurd wat nu onmogelijk lijkt:
Op Sint Juttemis, zijnde de zondag dat Pasen en Pinkster op een dag vallen bij de H.Mis die door de eerste gehuwde vrouwelijke pastoor wordt opgedragen, bijgewoond door de eerste gekozen burgemeester in dit land. Dus EBS heeft nog even de tijd……
Connexxion had ook afschaling van ritten maar misschien zijn er die buschauffeur willen worden ? en we willen zo nodig electrisch rijden
Toch merk ik zeker wel dat negatieve berichten bij jullie de voorkeur krijgen. En wat een onprofessionele reactie weer op meneer Chenevert. Net zo’n reactie als op mijn bericht zoals “ga maar een halte verder” Maar dit was dan ook een positief bericht over EBS.
Getekend met mijn volledige naam.
Heeft niets met negatief te maken maar met realiteit. En ja, de chauffeurs kunnen er ook niets aan doen maat het zijn de verantwoordelijken bij zowel EBS als ook bij Verveorsregio.
Het zou goed zijn om te weten wat er in de kleine lettertjes staat over het ontbinden wegens wanprestatie.
Nu zal EBS natuurlijk aanvoeren over te late leveringen van bussen , net als over ziekte en andere dingen . Blijft toch onverlet dat ze ook met de wel aanwezige bussen geen redelijke dienstverlening volgens contract leveren.
En de gemeenten, de vervoersregio en provincie zullen weten dat ze nergens een vervanger voor deze uitgeknepen prijs kunnen vinden.
Eigenlijk is de enige optie de bussen van de leverancier overnemen en onderbrengen bij het GVB . Mogelijk willen dan ook wel wat chauffeurs mee maar dat kan alleen als de Overheid(Vervoersregio) inderdaad op 1 april EBS de wacht durft aan te zeggen.
En Connexxion maar de schuld blijven geven...
Volgens de wet mag je een contract opzeggen bij wanprestatie.
Waar wachten we op?
( retorische vraag...ja, ook op die bus die maar niet komt)
Ja fijn je zegt zo'n contract op wegens wanprestatie en de volgende dag rijden er dus helemaal geen bussen meer. Lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling. Bij een nieuwe overname door een andere partij zullen er ook weer buschauffeurs weggaan dus dat verergert de situatie alleen maar. Je moet ook zien dat de chauffeurs de nu wel rijden busladingen (ja hij is gemakkelijk) vol kritiek over zich heen krijgt omdat vorige ritten zijn uitgevallen. Dat zorgt dus voor meer stress, meer incidenten en meer uitval. Enige wat nu kan werken is zo snel mogelijk inderdaad nieuwe chauffeurs opleiden. Persoonlijk ben ik tegen dit soort 5-jarige??? concessies. Je ziet zeker in tijden van personeelstekort dat het altijd misgaat met de overgang. Niet alleen in de Zaanstreek maar ook elders in Nederland.
Als ik die bussen zie rijden heb ik het idee dat ik in een bananenrepubliek woon, het ziet er niet uit, ze zijn ook smerig
Zodra Liander de stroom aansluit voor de wasstraat, kunnen de bussen gewassen worden. Dus nog even een maand of 3 geduld want zo snel is Liander niet.
Helemaal met je eens
In de nieuwe afgeschaalde dienstregeling worden de ritten die uitvallen niet meer getoond in de app maar volgens de raadsleden wordt die wel opgenomen in de rapportage aan de Vervoerregio. Ook wordt de regioraad maandelijks op de hoogte gehouden door de VRA over het aantal klachten. wie gelooft dit nog de reizigers hebben dus geen zicht meer op de uitgevallen ritten.
Wie gelooft dit nog er wordt zoveel achter gesloten deuren gehouden er vallen nog steeds ritten uit.
Waarom maakt de Orkaan geen speciale pagina waar iedere reiziger kan noteren welke EBS lijnen niet gereden hebben dan heb je als reiziger zelf ook zicht op de prestaties.
Er wordt nu gezegd: vakantiedienstregeling tot na de zomer. Maar geloof me: tot het eind van dit jaar wordt er GEEN volledige (volgens het contract met de VRA overeengekomen) dienstregeling gereden. En geloof me nog een keer: dit gaat volgend jaar ook NIET gebeuren. Het zou me zelfs verbazen als de VRA EBS zo ver krijgt om haar belofte überhaupt binnen deze concessieperiode (10-15 jaar) ooit nog te laten nakomen. Wat me veel waarschijnlijker lijkt, is dat de VRA uiteindelijk door de knieën zal gaan en genoegen gaat nemen met een structureel verschraald contract tot het eind van de looptijd (dec. 2033 met optie tot verlenging tot dec. 2038). Slappe hap bij de VRA, dit kan iedereen zonder glazen bol allemaal zien aankomen. Als ze de moed hebben, sturen ze dit bedrijf NU direct weg en starten ze een nieuwe aanbesteding. Of nog beter: neem die hele zooi over en ga het zelf weer doen in overheidsbeheer.
precies helemaal met je eens.
Ze hebben precies dit de vorige concessie gedaan in Waterland. Net zo lang de boel traineren tot ze hun zin kregen en het allemaal versoberd werd in het voordeel van Egged. Zie Link en zoek er op door, want het is een handelspraktijk die ze continu herhalen en het is ziekelijk kapitalistisch. https://www.ovpro.nl/bus/2014/01/14/miljoenenverlies-ebs-door-inschattingsfout-bij-aanbesteding/
De reiziger is uiteindelijk gedupeerd. Het collega, EBS zelf en wie dan ook hebben daar fysiek geen last van. Door alle onzekerheid ga je eerder van huis om op tijd om je werk of bestemming te komen. Dan kan je EBS een boete of wat dan ook geven maar wie schiet daar überhaupt iets mee op. De reiziger in iedergeval niet. De reiziger zou korting of gratis reizen moeten krijgen. Mooie woorden bij de aanbesteding maar dit is een groot fiasco!!!
Ik denk dat het tekort aan personeel ook is te wijten dat ze jarenlang slecht zijn omgegaan met inleen personeel,je krijgt dan vanzelf een heel verkeerd imago.
Ik kan het weten ik heb er zelf voor gewerkt.
Dat verbaast mij niets , alleen wanneer krijgt deze vervoerder vanuit de Overheid dan de rode kaart vanwege wanprestatie?
Of weet de Vervoersregio dat niemand dit over wil nemen en men dus wel voort moet modderen.
Had dit al gehoord van een buschauffeur in Alkmaar. Waarschijnlijk pas in Juni,
dacht al dat 1 April geen goede datum was....