Busbedrijf EBS rijdt een ‘afgeslankte’ vakantiedienstregeling met ‘ouderwetse’ dieselbussen in plaats van met de beloofde elektrische bussen. In april* zouden alle elektrische bussen geleverd zijn. Dat gaat niet lukken, blijkt uit een brief van de Zaanse regioraadsleden:

“EBS geeft aan dat de bijgestelde datum van 1 april 2024 ook niet meer realistisch is en weet op dit moment met 100% zekerheid te melden dat april niet gaat lukken. Inmiddels zijn er een aantal elektrische bussen geleverd welke de komende maanden gefaseerd ingezet zullen gaan worden.”

EBS kampt met personeelsgebrek en wil op korte termijn 20 FTE (chauffeurs) binnen de concessie Zaanstreek-Waterland verschuiven om tekorten op te vangen. Volgens EBS was bij de overname 25 procent van het Connexxionpersoneel ziek. Ook is 15 procent minder personeel van Connexxion overgegaan naar EBS dan verwacht. Ondanks de inzet van uitzendkrachten en touringcarchauffeurs kunnen de afspraken met de Vervoerregio (VRA) niet na worden gekomen.

Ziekteverzuim

Het ziekteverzuim bij het personeel dat in Zaanstad rijdt, is 15 procent, dat is relatief hoog volgens EBS, omdat een percentage tussen 7 en 10 ‘normaal’ zou zijn.

EBS heeft momenteel 550 chauffeurs onder contract, er komen komende maand 18 bij en met 60 mensen worden gesprekken gevoerd, maar een aantal van de geschikte sollicitanten is nog niet in het bezit is van een groot rijbewijs (een opleiding duurt 4 tot 5 maanden).

In de nieuwe afgeschaalde dienstregeling worden de ritten die uitvallen niet meer getoond in de app maar volgens de raadsleden wordt die wel opgenomen in de rapportage aan de Vervoerregio. Ook wordt de regioraad maandelijks op de hoogte gehouden door de VRA over het aantal klachten.

Eén van de Zaanse leden van de Vervoerregio (Jos Kerkhoven, Flip Hoedemaeker, Natascha Stroo, Geert Rijken, Melchior Mattens, Gerard Slegers en Fidel Lopes) is aanwezig geweest bij het overleg met EBS zodat de plannen uit de eerste hand gedeeld kunnen worden. De gedetailleerde verbeterplannen (de afgeschaalde dienstregeling) hebben de raadsleden overigens niet ontvangen omdat die ‘bedrijfsgevoelige’ informatie bevat.

* In de eerste versie van dit bericht zijn twee dingen door elkaar gehaald. De elektrische bussen zouden per april beschikbaar zijn. De regioraad-leden gaan nog uit van 1 april (een datum die eerder gecommuniceerd is) maar bestuurder Gerard Slegers van de Vervoerregio heeft later via zijn woordvoerder laten weten dat het om ‘april’ zou gaan – eind april zou dus ook een optie zijn, maar uit de mail blijkt dat dat niet gehaald worden. De aangepaste dienstregeling moet tot eind augustus gelden, maar de bedoeling van EBS is om in de komende maanden weer ‘back tot normal’ op te schalen, vandaar dat de Vervoerregio ook met een ‘boete’ dreigt (die in feite geen boete is, maar EBS krijgt gewoon geen geld voor de ritten die ze niet rijden). Die extra chauffeurs zouden daar een rol in kunnen spelen, maar de einddatum van de ‘afgeschaalde’ dienstregeling blijft eind augustus (dus niet april).

Door Piet Bakker. Bron: brief van Zaanse VRA-leden. Foto: De Orkaan.