Dure fouten van vervoersbedrijf EBS leiden tot twee boetes van in totaal € 2,2 miljoen. Deze misstappen zijn het resultaat van het niet nakomen van afspraken, het uitblijven van elektrische bussen, rituitval en gebrekkige reizigersinformatie. Eerder was er al sprake van deze boete, nu is dat dus officeel.
De Vervoerregio gebruikt het boetebedrag om reizigers in Zaanstreek-Waterland te compenseren voor de ervaren overlast en onderzoekt de beste manier om het geld in te zetten.
Bijna kwart van ritten niet gereden
EBS maakte eerst bezwaar tegen de boetes, maar de Commissie van de Vervoerregio oordeelde dat deze terecht waren. Het dagelijks bestuur volgde dit advies, waardoor EBS de boete daadwerkelijk moet betalen. Gerard Slegers, lid van het bestuur, is tevreden dat de Commissie heeft geconcludeerd dat de boete die aan EBS is opgelegd, juist is.
‘Het opleggen van de boete is een zwaarwegend besluit, maar wel in lijn met ons boetebeleid en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Bovendien doet de boete recht aan de hinder die reizigers bij start van de concessie hebben ondervonden.’
Eerder deze week berichtten we al over het feit dat EBS in de eerste zes maanden van 2024 18 procent van de ritten in Zaanstreek-Waterland vroegtijdig uit de dienstregeling haalde – wat EBS ‘geplande uitval’ noemt. Van de 82 procent die zou moeten worden gereden, viel ook nog eens 4 procent uit zodat het OV-bedrijf op een totaal van 78 procent gereden ritten uitkwam.
Door: Nick Boeske. Info Persbericht Vervoersregio Amsterdam en eerder artikel. Foto: De Orkaan.
Zou Zaanstad/Waterand Connexxion bewust gewipt hebben om goedkoper uit te zijn en als klap op de vuurpijl ook nog even 2,2 miljoen te innen????
Wat merkt de reiziger die op tijd op een afspraak MOEST zijn? Wat merken al die reizigers die nodeloos hebben staan wachten???? Regeren is ook in deze zaak nog steeds vooruit zien.
Maar misschien is het handig om een duur betaald adviesbureau in de arm te nemen om uit te zoeken waar reizigers behoefte aan hebben, dan blijft er voor die reiziger NIETS anders dan ellende over!
afgelopen weekend weer raak de 110 van Amsterdam naar Volendam via Purmerend. denk je lekker visje eten op zondag in Volendam. komt die bus tot 2 keer toe achter elkaar gewoon niet. gechat met ebs kul verhaal over nw rooster en andere route.
belachelijk.
"Qbuzz hoeft 45 elektrische bussen niet af te nemen van Ebusco". Was vandaag in het nieuws. Kan EBS deze niet overnemen? Ik dacht dat EBS ook leveringsproblemen had met VDL.
Na 3 weken weer eens de bus genomen. en ja hoor: excuses, deze bus rijdt niet verder dan Edam...
Gelukkig is er de auto nog.
Dat zou een grote winst zijn, mits de bussen natuurlijk passen op de Zaanse trajecten, denk aan actieradius en niet overal kunnen grote bussen rijden.
Donderdag is het mij trouwens gelukt om met een kaartje gekregen van de OV regio Amsterdam van Wormer via Purmerend in Uithoorn uit te komen binnen de geldigheid van het kaartje (1,5 uur, maar je mag een rit die je begonnen bent binnen die 1,5 uur afmaken), het kan dus wel. Terug was het een ander verhaal en heb ik voor de zekerheid maar de trein gepakt tussen Sloterdijk en Wormerveer, wil in Purmerend niet 2 uur staan wachten op een bus, maar dat had achteraf gezien niet het geval geweest als is wel het hele stuk met de bus was gegaan, het busje 67 heeft gereden.
En wat ze met dat boetegeld moeten doen? De km prijs verlagen voor de reizigers, want EBS rijdt onnodig om waar de reiziger wel voor moet betalen. Neem bijvoorbeeld van Wormer Zaandammerstraat naar station Wormerveer. Dan gaat de bus 67 van de Rigastraat de Rouenweg op naar de Noordweg, draait op de rotonde, en rijdt weer terug naar de Rigastraat om vervolgens naar de Zaanbrug te rijden. En die meters moet je als reiziger wel betalen, wat ik best wel krom vind.
Ooh das een goede!
Die bussen kunnen geen kwaad denk ik!
Plus je red er een Nederlands bedrijf mee!