EBS bussen vertrekken de hele dag vanaf bushalte de Vlinder in Zaandam, nou ja, dat zouden ze moeten doen, in theorie. In de praktijk staan veel mensen lange tijd in de kou te wachten op het busstation. Bussen vallen uit en als ze wel komen zijn ze vaak te laat.

De Oostzaanse Jaqueline de Nijs gebruikt EBS bus 111 vaker en is boos, zij stuit vaak op problemen met de bus en moest zelfs een keer lopen nadat ze, onderweg van station Zaandam naar Oostzaan, bij busstation de Vlinder uit de bus werd gezet die niet verder reed.

Bus 111 is een EBS connectie die gaat vanaf station Zaandam via busstation de Vlinder en Oostzaan naar Amsterdam Noord. Mensen in Oostzaan, zo zegt Jaqueline, zijn afhankelijk van deze bus voor bijvoorbeeld ziekenhuisbezoek. We tikken verder onder de afbeelding (die overigens genoeg zegt — allemaal van deze ochtend).

Screenshot uit de MeerPlus-app: uitvallende (‘dit reisadvies vervalt’) en te laat komende bussen

Laten we eens kijken wat er was gebeurd als je vanochtend de bus van 7.57 uur wilde nemen bij de Kunstgreep om bij het Zaans Medisch Centrum (ZMC) te komen. Hiervoor heb je een overstap nodig op busstation de Vlinder.

Afspraak

Je hebt een afspraak om kwart voor negen en wil ruim op tijd komen. Volgens de dienstregeling komt de bus die je gekozen hebt aan om 8.14 uur, dat zit dus wel goed.

Maar al snel stapelen de problemen zich op:

  • De bus van 7.57 uur valt uit.
  • Gelukkig vertrekt de volgende bus om 8.12 uur, maar deze heeft wel een vertraging en vertrekt pas om 8.17.
  • Bij bushalte De Vlinder mis je door de vertraging de overstap naar de bus richting het ZMC.

Gelukkig is er nog één bus over, je laatste hoop. Die van 8.35 uur waardoor je om 8.44 uur op het ZMC aan zou kunnen komen, en stipt op tijd het ziekenhuis in zou kunnen lopen. Tot overmaat van ramp is ook deze bus aan een storing bezweken. Je hebt je afspraak gemist. Uiteindelijk kom je op zijn vroegst om 8.54 uur aan in het ZMC – een reis van 17 minuten is uitgelopen tot bijna een uur.

‘Een ramp’

In het echt lopen mensen veel tegen deze problemen aan, dat is te zien aan de reacties die Jaqueline kreeg op haar klachten over de bus op de Facebook-pagina ‘Oostzaan in Beeld’.

Velen delen hier hun anekdotes over de bus, en klagen over de uitval: ‘Het is een ramp’, ‘het loopt de spuigaten uit’, ‘het is echt vreselijk’.

Uitval

Hoe zit het met de cijfers? Wij zijn er even in gedoken, en vandaag vertrokken er vanaf busstation de Vlinder in Poelenburg vóór 13.00 uur 334 van de 386 ingeplande bussen. De meest betrouwbare lijn vandaag ging naar halte Noorderpark, hier viel er van de 43 ingeplande ritten slechts 1 rit uit.

De minst betrouwbare lijnen waren de route naar het ZMC, hier vielen van de 77 ingeplande ritten maar liefst 12 ritten uit. Op de route naar Amsterdam Centraal vielen 19 van de 96 ingeplande ritten uit.

LijnGeplande rittenUitgevallen rittenBetrouwbaarheid
Noorderpark43197,7 procent
ZMC771284,4 procent
Zaandam station73987,7 procent
De Kunstgreep30293,3 procent
Amsterdam Centraal961980,2 procent
Zaanse Schans29486,2 procent
Amsterdam Sloterdijk38586,8 procent

EBS liet vorige week aan het NHD weten dat ‘ongeveer 4 procent’ van de bussen uitviel en dat was twee maal zo hoog dan in de weken ervoor toen het 2 procent was. Die toename was aan technische problemen te wijten.

Op de zeven ‘Zaanlijnen’ vanaf de Vlinder die wij vanmorgen in de gaten hielden was de uitval aanzienlijk meer: tussen de 2 en de 20 procent.

De woordvoerder van EBS was niet beschikbaar voor commentaar. Wij hebben de vervoerregio gesproken, zij bekijken, aangezien de oplossingen nog door besluitvorming moeten, welke informatie zij over de oplossingen kunnen delen. Hierover komen zij later bij ons terug. Als we meer weten zal dat hier worden aangevuld.

Door: Marijn Kerkhoven op basis van informatie uit de Meerplus app, en berichten op de Facebook Oostzaan in beeld. Foto van Bet Krol: wachtenden eerder deze week voor bus (die niet kwam) naar Zaandam.