Vanmorgen vroeg is er een band van een bus van EBS afgelopen. De bus heeft waarschijnlijk een gebroken aandrijfas. Dat gebeurde in Amsterdam voor het Boven-IJ-ziekenhuis op de vroegere Lijn-392 (nu de 111 of de 211).
De bus waar het om gaat is een ouwetje (uit 2010) van Connexxion.
In oktober van dit jaar schreven we over een van de bussen van Connexxion die door zijn as was gezakt in de Westzijde in Zaandam. Chauffeurs meldden zich toen ernstige zorgen te maken over het gebrekkige materieel:
‘Wat als dit gebeurt op snelheid in de Coentunnel?’
‘Dat er straks iemand van ons op de kop langs het kanaal naar Beverwijk in de greppel ligt met 20 doden?’
De woordvoerder van Connexxion vertelde in oktober dat de bussen inderdaad aan het einde van hun levensduur waren.
Doordat nieuwe vervoerder EBS problemen heeft met de levering van hun nieuwe bussen, hebben zij uit alle hoeken en gaten bussen moeten trekken om toch iets van een dienstregeling te rijden.
Bij De Orkaan komt vandaag veel mail binnen van mensen die te lang of tevergeefs wachten op hun bus.
We hebben wethouder Gerard Slegers om een reactie gevraagd, maar de woordvoerder verwees door naar Gerard Slegers van Vervoerregio Amsterdam. Wordt vervolgd.
Door: Merel Kan
Het was zeker een Mercedes😂, zij maakten in de 2e wereld oorlog tanks.
ga nu ook met de trein naar mijn werk als ik de bus had genomen had ik bijna 1 uur onderweg geweest terwijl vroeger hooguit 20 minuten de reistijd was
Het was gisterochtend feest op busstation Zaandam! Geen bussen te bekennen. Geen bericht. Geen dienstregelingen, want die zijn allemaal weggehaald. Ik ga mijn geld voortaan wel (ook met lichte tegenzin) in de NS steken. Jammer genoeg reden die gisteravond ook bijna niet. Maar goed, dat was tenminste aangekondigd.
Het blijft techniek, en dat kan kapot gaan. Veel dingen zie je aan komen, maar als dat niet gemeld wordt, of wel gemeld en er gebeurt niets mee dan moet er intern wat veranderd worden. En nu is een gebroken aandrijfas nou niet echt spannend als dat klopt wat hier beschreven wordt. Alles staat of valt met onderhoud, of ze nu oud of nieuw zijn. Als deze straks ergens in zuid Amerika of Afrika terecht komen, gaan ze daar nog langer mee dan dat ze hier ooit gereden hebben.
De buurtbus 456 uit Assendelft rijdt sinds gisteren met 2 fonkelnieuwe EBS VW-Crafter 8-persoons bussen. Deze vrijwiligersvereniging heeft, samen met de vertegenwoordiger van EBS, alles op alles gezet om op tijd gistermorgen te kunnen starten met de niuwe bussen. Ook bij ons liep het niet op rolletjes, maar door inzet van het "opstartteam" stonden de nieuwe buurtbussen bij aanvang van de dienstregeling maandagmorgen vroeg op tijd bij hun halte. Weet dat onze buurtbussen pas zondagavond laat in de stromende regen zijn opgehaald en gereed gemaakt voor de dienst. Ook bij ons liep niet alles op rolletjes. Helaas, maar daar zullen de passagiers anders over gedacht hebben, werkte het in- en uitchecksysteem (nog) niet, waardoor de passagiers grastis mee konden reizen.
Gisteren rond 16 uur ging bus 63 door de Dorpsstraat Assendelft: een hels kabaal, ook toen hij bij de halte stilstond.
Op honderden meters afstand was het ratelende geluid nog steeds onwijs hard. Vraag me af hoe het was om in die bus te zitten...
Wethouder Gerard Slegers en Gerard Slegers van Vervoerregio Amsterdam zijn toch één en dezelfde persoon?
Gelukkig ben ik niet van het openbaar vervoer afhankelijk maar ik kan me voorstellen dat mensen die dat wel zijn er goed de p in hebben als hun bus niet komt opdagen maar na regen komt altijd weer zonneschijn dus deze opstartproblemen zullen ook wel verholpen worden.
De reizigers lopen nu wel te zeiken op EBS, die net 2 dagen het stads- en streekvervoer in de Zaanstreek verzorgd maar Connexxion had ook veel uitval maar daar hoorde je niemand over omdat het normaal was maar EBS wordt als nieuwkomer gelijk onder een vergrootglas gelegd.
in Lelystad vanmorgen ook 207 niet komen opdagen. mooi afspraak gemist. knudde.
Vanavond stond er ook al een bus met pech tegenover het ziekenhuis bij de Heijermansstraat , begint goed hè. 😅
Het gaat een beetje gênant worden betreft dit soort berichten. Ik krijg het idee dat deze mevrouw Merel Kan een bepaalde hekel heeft aan EBS. Elke dag zakken er bussen door hun hoeven zoals u dit noemt bij elke maatschappij. Maar dit is schijnbaar nieuws. Ik vraag me af als EBS straks met gloednieuwe bussen rijd vanuit een compleet duurzame stalling of er dan ook berichten staan die wat positiever zijn. Ik denk van niet. Stop met de negatieve berichtgeving. Het gaat een beetje vervelen. Ik ben benieuwd of dit geplaatst gaat worden.
De bus is inmiddels weer gerepareerd en rijdt weer op lijn 69/63.
Niet kapot te krijgen ;)
En nieuwe chauffeurs hoeven geen Nederlands te spreken. En 100% elektrische bussen die er nog niet zijn. Veel ritten uitval.
Het was idd niet best: uitgevallen ritten, te laat, ‘s morgens en ‘s middags stil komen te staan door pech… Ben vanmiddag halverwege maar uitgestapt en gaan lopen. Maar wat als je slecht mobiel bent….🙄
Slechte start voor dit Israëlische bedrijf.
En ja, opstart problemen. Maar er zijn iedere keer opstartproblemen met een nieuwe concessie. Die aanbestedingen zijn onnodig onnuttig. Heeft alleen met geld te maken en niet met kwaliteit.
Aanbesteden is een carrousel van activiteiten , leuk voor hobbyisten en liefhebbers van marktwerking.
En zoals we weten heeft marktwerking niet gebracht wat beloofd werd: het oplossen van tekortkomingen, van tekorten en voordelen voor de consument, in dit geval de reiziger.
wie er wel beter van wordt, dat zijn bijvoorbeeld de aandeelhouders want het ov is geen publieke zaak meer, maar een kwestie van winst.
En juist, wie zijn hier de aandeelhouders als het moederbedrijf Israëlisch is?
Ben ik het helemaal mee eens. Er wordt tegenwoordig alleen maar aan aandeelhouders gedacht.Zeer slechte zaak.
een en al annuleringen en vertragingen bij de bus! wat een gezeik.
Vanuit alle ebs concessies uit het land worden chauffeurs gevraagd om de 1e twee weken van de nieuwe concessie te komen rijden. De rituitvallen die hiermee gepaard gaan schijnt niet uit te maken want de nieuwe concessie gaat voor.
pfffff hou eens op met die stemmingmakerij. ja er zijn wat opstart probleempjes maar deze hadden we ook gehad wanneer het CXX was gebleven. jullie zijn nog erger dan de "Telegraaf"...
In dat stuk staat ook dat het Connexxion zelf ook is overkomen in de westzijde Zaandam en dat het materieel slecht is dus vind deze opmerking wal nog kant slaan
Zag hem staan ja.
Het begint weer lekker, ik zie wel eens beelden van bussen in India en zo, nou, we gaan al aardig die kant op.
Marktwerking werkt niet. Dus stop daar.mee!