Busbedrijf EBS blijft vanaf 8 januari het afgeschaalde ‘vakantierooster’ rijden. De Vervoerregio ging er vanuit dat vanaf die dag de reguliere dienstregeling weer zou ingaan, maar EBS lijkt daar geen boodschap aan te hebben en heeft nu al beslissing genomen minder te gaan rijden.
EBS heeft wel een ‘verbeterplan’ ingeleverd bij de Vervoerregio, maar die zal daar pas op 18 januari een oordeel over geven. Met de afgeschaalde dienstregeling lijkt EBS al een voorschot op de ‘verbetering’ te nemen die in de praktijk dus neerkomt op een forse afschaling.
Een woordvoerder van EBS zegt tegenover De Orkaan dat de vakantieregeling wordt gecontinueerd om “de betrouwbaarheid te verbeteren zodat reizigers weten waar ze aantoe zijn.” EBS zegt te maken te hebben met “serieuze personeelsproblemen, en chauffeurs die met verlof of ziek zijn”.
‘Verantwoording van EBS’
Een woordvoerder van de Vervoerregio laat weten toch niet eerder dat 18 januari de ‘verbeterplannen’ te kunnen beoordelen en de recente afschaling ‘mee te nemen’ in de beoordeling van EBS:
“Wat EBS rijdt is op initiatief en op verantwoording van EBS en wat EBS rijdt, nemen wij mee in de gehele evaluatie van hoe EBS functioneert. Wij nemen pas op de 18e een beslissing over het verbeterplan. Daar wordt nu naar gekeken.
Wij verwachten een betrouwbare dienstregeling. En wij hebben een contract waarin zij een bepaalde dienstregeling hebben beloofd. Dus als zij daar niet aan voldoen nemen wij dat zeker mee.”
Vanaf 8 januari wordt aanzienlijk minder gereden. Op zaterdag wordt gereden als op zondag, nachtbussen rijden alleen op donderdag t/m zaterdag. M-net lijnen 63, 100, 104 en 112 en R-net lijnen 306, 307, 308, 314 en 315 rijden minder vaak. Van maandag t/m vrijdag vervalt een deel van de route van de M-net lijnen 100 en 112. Spitslijnen 211 (Amsterdam, station Noord- Zaandam) en 219 (Amsterdam Noord – Landsmeer) rijden niet. Op zaterdag rijdt de eerste rit op vrijwel alle routes een uur later. Buslijnen die elk kwartier rijden, rijden dan vanaf 9.00 uur. Buslijn 315, 316 en 395 rijden de hele dag 2x i.p.v. 4x per uur. Alle wijzigingen zijn hier te zien.
De dienstregeling verloopt volgens EBS “nog niet vlekkeloos.” Dat geldt dus ook voor de afgeschaalde dienstregeling. De Orkaan stelde gister vast dat gedurende de middag op drie haltes in Zaandam ruim een kwart van de ritten uitviel.
Jordi Albers van Gemeentebelangen Purmerend heeft als lid van de regioraad het ‘verbeterplan’ ook opgevraagd bij het Dagelijks Bestuur. Dat liet eerder tegenover De Orkaan weten het pas op 18 januari openbaar te willen maken.
Door Sacha Timmerman en Piet Bakker. Bronnen: woordvoerders EBS en Vervoerregio, MeerPlus, eerder nieuws op De Orkaan. Foto: De Orkaan.
Een buurvrouw van 95 ging met de bus vanaf de westzijde naar Koog aan de Zaan. Er stonden nog andere mensen ook te wachten en na 20 minuten wachten kwam de bus maar wat gebeurt er hij reed door want hij was vol.
SCHANDALIG.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/330073/zaans-busbedrijf-ebs-krijgt-boete-voor-slechte-dienstregeling
De Zaanse buslijn EBS krijgt een boete van Vervoerregio Amsterdam voor de wanprestaties van afgelopen maand. EBS rijdt sinds een maand door de Zaanstreek maar het lukt vervoerder niet om een betrouwbare dienstregeling voor elkaar te krijgen. De boete kan oplopen tot 2 miljoen euro.
Snap niet dat EBS deze consessie heeft gekregen na 12 jaar het zicht te hebben op de uitvoering hiervan in waterland, na een paar maanden werd toen al duidelijk dat ze het niet waar konden maken net zoals er nu gebeurt met de nieuwe consessie.Toen waren er ook grote woorden van de regio dat de consessie e.v.t zou worden afgenomen maar omdat een nieuwe aanbesteding meer zou kosten mochten ze een nieuw vervoersplan maken , zo werken ze al jaren en werken ze de andere bedrijven zoals transdev ( Connexxion) eruit die wellicht een beter stukje vervoer konden leveren voor misschien iets meer geld maar wel hun verplichtingen konden nakomen wat betreft de afspraken van het aangeboden vervoersplan maar zoals het al jaren gaat leert de politiek niet van zijn fouten en kijkt alleen maar naar de laagst mogelijke geboden prijs. Zo gaat het al jaren ook in de zorg, onderwijs , vervoer enz enz en bezuinigingen ze alles kapot.
Sterker nog: Als je info gaat zoeken op internet kom je ergens op een website waarin letterlijk staat dat Transdev geen offertes indient die de kostprijs niet dekken. Nu dat weten ze dan inmiddels, alleen in het Gooi rijdt Connexion nog….
Connexxion rijdt ook nog in Alkmaar en Hoorn en Den Helder. Alleen gaat Connexxion op termijn stoppen met Noord Holland
Ik heb de inhoud van dit artikel de afgelopen dagen al een paar keer gepost en het wordt nu dan ook officieel gepubliceerd. Een Kerstvakantie-Light dienstregeling, in ieder geval tot en met EIND MAART! En dat noemen ze dan (zonder met de ogen te knipperen) een "verbeterplan". Na een trieste periode van een paar maanden waarin minstens 90% van de oude koffieautomaten voor de chauffeurs geen onderhoud meer kreeg en buiten werking was, schijnt het met de nieuwe koffieautomaten voor het personeel ook niet veel beter te gaan, want er is in dit aso-bedrijf blijkbaar totaal geen enkele binding of betrokkenheid van bovenaf met de werkvloer. "Het nieuwe proces rondom het bijvullen van de koffiemachines werkt nog niet zoals het moet. Dit is bekend en we doen er alles aan om dit zo spoedig mogelijk op te lossen," aldus EBS in de laatste nieuwbrief voor het personeel. Reken maar dat ze er "alles" aan doen, net zoals voor de passagiers... niet heus dus. Belangrijke processen worden simpelweg niet gemonitord. Zoals vrijwel alles in de oude concessie Waterland al 12 jaar "bekend is", "aan gewerkt wordt", "coulant mee omgegaan moet worden" en "op teruggekomen wordt", wordt ook nu weer (ondanks alle negatieve signalen en waarschuwingen die EBS krijgt) alles lekker op z'n beloop gelaten. Bah, wat is dit een naar bedrijf! Zouden die gasten op de EBS-burelen af en toe niet misselijk worden van zichzelf? Maar aan wie moet dat Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam eigenlijk verantwoording afleggen? Is er nog een orgaan/overheid die daarboven zit en hen controleert of corrigeert? Of kunnen ze gewoon doen waar ze zin in hebben? Want het gaat er inmiddels sterk op lijken dat Slegers c.s. gewoon hun gang kunnen blijven gaan met hun Egged-vriendjes.
Vrees dat dit een gebed zonder end gaat worden....wordt nog vele malen vervolgd denk ik.
Zaanstad heeft zich behoorlijk laten piepelen door met EBS in zee te gaan , dit is echt een ramp voor vele mensen die afhankelijk zijn van de bus, denk dat het ook niet beter zal worden......afzender ex Enhabo/Connexxtion chauffeur.
ga met connexion in zee, nooit geen klachten en goed personeel en goed abonnementen voor 65+. want nu is het een puinhoop.nooit op tijd of helemaal geen bus.Gemeente haal connexion terug want dit wordt niets
vakantierooster??????
mijn zoon moest weg voor werk op de heenweg Oostzaan de bus 111 uitgevallen en op de terugweg ook weer. wat een zooitje.
veel andere en ik worden hier moedeloos van.
als een oplossing hebt kom die dan na.
Ja en nog stuk duurder en langere rit ook nog niet betaalbaar meer belachelijk trein is goedkoper en sneller weg met EBS
It is absolutely ridiculous. reliability can compare with transports in south of Italy. Not a compliment. Where can I file an official complaint?