EBS heeft een ‘verbeterplan’ bij de Vervoerregio Amsterdam ingeleverd dat een ‘voorspelbare en betrouwbare dienstverlening’ met ‘minimale onverwachte uitval’ op moet leveren maar waarbij minder wordt gereden dan is beloofd.
Die ‘afgeschaalde dienstregeling’ verwacht EBS tot 31 augustus 2024 te blijven rijden. Vanaf het tweede kwartaal (april) zal wel weer langzaamaan opgebouwd worden naar de reguliere dienstregeling.
EBS heeft te horen gekregen van bestuurder Gerard Slegers dat de dienstregeling “in de eerste maand na start van de Concessie ver onder de maat is geweest.”
‘Balen’
Slegers zegt in een persbericht van de Vervoerregio:
“We zijn ons ervan bewust dat het openbaar vervoer op dit moment kampt met grote personeelstekorten. Ons standpunt blijft dat de reiziger zo snel mogelijk moet kunnen rekenen op een betrouwbare én volwaardige dienstregeling. We verlenen géén ontheffing voor de aanpassingen aan de dienstregeling zoals opgenomen in het verbeterplan. Dit betekent onder andere dat EBS geen subsidie ontvangt voor de ritten die ze niet rijden.
Ik baal er flink van dat de dienstregeling nu wordt afgeschaald. Ook blijf ik het vervelend vinden dat reizigers de afgelopen weken in de kou hebben moeten staan. Voor de tekortkomingen (waaronder de niet gereden ritten) volgt op 29 februari nog een boete.”
Vakantiepakket Plus
EBS rijdt nu vakantiepakket plus: op werkdagen het vakantiepakket met extra diensten op spits- en scholierenlijnen en op zaterdag een zondagdienstregeling. EBS verwacht dat in de komende weken in Zaanstad toch extra lijnen kunnen uitvallen: 154 ritten op werkdagen en 146 ritten op zondagen. Pas in september 2024 denkt EBS voldoende chauffeurs te hebben.
De Vervoerregio vindt eigenlijk dat EBS de reiziger “een betrouwbaar product moet bieden conform de eisen in de Concessie” maar nemen genoegen met iets minder omdat ze inzien “dat de maatregelen in het Verbeterplan de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Zaanstreek-Waterland op dit moment ten goede zullen komen. Dit is in het belang van de reiziger en dat weegt voor ons het zwaarst.”
Boete
De Vervoerregio benadrukt dat de aanpassing van de dienstregeling betekent dat EBS op onderdelen niet voldoet aan het Vervoerplan 2024 en het Programma van Eisen: “wij verlenen hiervoor geen ontheffing.” EBS krijgt dus een boete: “de subsidie die EBS van de Vervoerregio ontvangt wordt ingehouden voor de minder gereden dienstregelingkilometers.” Dat moet EBS stimuleren “om de tekortkomingen zo snel mogelijk op te lossen.” Op 29 februari wil het dagelijks bestuur een besluit nemen over de hoogte van de boete.
Wat is er ondertussen gebeurd?
- EBS heeft bussen gerepareerd waarbij ‘punten van afkeur’ zijn gevonden; kleinere mankementen worden ‘zo snel mogelijk opgelost’.
- Alle chauffeurs zijn inmiddels getraind om in de voertuigen te rijden
- De bestrating bij de stalling in Zaandam zou nu in orde moeten zijn
- Eind december zijn de eerste nieuwe (elektrische) bussen gearriveerd
- De storingen op de ticketboxen in de gehuurde bussen zijn verholpen en de Duitstalige informatie is verwijderd
- Er blijven reisassistenten tot en met begin februari op de busstations Zaandam station en Zaandam de Vlinder
Volgens de Vervoerregio is EBS “zich ervan bewust dat ze haar klantbeloften van MeerPlus niet heeft waargemaakt, onder andere door een onvoldoende betrouwbare dienstregeling te bieden. EBS heeft een statement gemaakt op haar website en via de digitale kanalen in het voertuig waarin zij excuses aanbiedt aan de reiziger.”
Door Piet Bakker. Bronnen: brieven Vervoerregio aan leden en EBS, persbericht Vervoerregio, website EBS. Foto: Orkaan-archief.
Ik heb er niets aan dat EBS boetes krijgt.
Als je met twee volle tassen bij DEKA op plein 13 staat te wachten op een bus die niet komt en de daaropvolgende ook niet.
Kon ik weer terug naar DEKA voor het toilet en wat warmte.
EBS hoort gewoon een betrouwbare planning te hebben waarmee mensen die van OV afhankelijk zijn bediend worden.
HEt is gewoon schandalig dat Zaanstad en/of de vervoersregio dit pikt.
Met Connexxion stond ik ook in de kou bij stakingen maar wat ik sinds 8 december meemaakt bij EBS is niet om naar huis te schrijven.
Ik moet 10 keer na denken als ik de deur uit moet ben nu twee uur of soms langer onderweg om naar Amsterdam of elders te gaan.
Het zou heel fijn zijn of er meer duidelijkheid komt wanneer er precies gereden wordt alles is nog onduidelijk en met de kou niet te doen met OV in Zaandam.
In Krommenie zijn we weer de Sjaak als we naar Zaandam willen. We waren binnen een half uur in het centrum met de bus en de prijs was ongeveer gelijk aan die van de trein. De afstand naar de bus was een minuut of 5 lopen. Die loopafstand is gelijk gebleven, maar de prijs is een stuk duurder en in tijd minstens een kwartier langer. Wie bedenkt zo iets? Via de Zaanse Schans, het Kalf, Kogerveld dn een deel van Zaandan door naar het centrum van Zaandam. Dan toch maar met de trein. eerst een kwartier lopen en dan maar hopen dat die rijdt, want bij vertraging bereikt die soms ook Krommenie niet.
Ik las ergens " Minder bussen is de enige maatregel van EBS tegen rituitval "....ja, zo kan ik het ook zeg.
Helemaal geen bussen, 0 % rituitval.
Wat een blamage weer, doet zo'n gemeente nu helemaal geen onderzoek vooraf voordat ze met zo'n bedrijf in zee gaan ?
Ooit, ooit in een ver verleden toen de Zweedse spoorwegen de dienstregeling uitvoerden als ware het EBS nu, verkondigde de directie dat het allemaal vlekkeloos zou verlopen als de regering toestond te stoppen met passagiersvervoer. Die stapten maar in en uit en dat leidde tot ontoelaatbare vertragingen.
Ideetje voor EBS…..?
Ben het helemaal met je eens in Deventer /Overijssel is het ook een drama en EBS zegt niet genoeg chauffeurs te hebben ,nou in Deventer zijn al 10 chauffeurs weggegaan vanwege slechte personeelsbeleid gr Harmke Lohof-Spa
de bussen rijden volgens vakantieregeling maar waar staat het ik kan het niet vinden.
Wat dacht je van de bushokjes, 9292, de website van Meerplus?
Gaat de ingehouden subsidie naar de gedupeerde reizigers, ter compensatie? Het lijkt erop dat gemeente Zaanstad:
- bezuinigt op het OV met een B-partij
- een blamage veroorzaakt met deze besparing, waardoor de reizigers letterlijk in de kou staan, te laat kwamen en extra kosten moesten maken
- zowel de ingehouden subsidie als de financiële meevaller van deze megaflater vingerwijzend in eigen zak steken
- stoer doet over ingehouden boetes voor NIET gereden ritten, klapklap
Gelukkig hoef ik zelf niet met de bus, maar deze reactie is voor de mensen die wel met de bus (willen) reizen. Die hebben geen tijd om te reageren, omdat ze alternatief vervoer moeten regelen :). Ik tap nog een Balsamico!
Alternatief vervoer??
Alleenstaande zonder familie en geen geld voor taxi daarbij slecht/niet einden kan lopen en daarom afhankelijk van OV.
Het is een blamage.
Kan de Vervoersregio en EBS eens informeren of er buschauffeurs onder de asielzoekers zijn?
In Zaanstad huizen er ca 600 mannen op de pontons in de Achtersluispolder.Veel jonge mannen, die Engels spreken.
Geef ze een opleiding voor de bus en voor sociale vaardigheden.
Kijk ook bij de Oekraïeners, of men buschauffeur wil worden.
In de jaren 80 reden ook veel buitenlanders op de bussen.Het kan echt, als je maar moeite doet, om andere paden te bewandelen.
Want asielzoekers mogen nu , met BSN nummer, na 6 maanden in NL gelukkig al werken.
Ik zat rond 11 uur in bus 69 , ten eerste rijd de bus nu een andere route als hij bij wijze spreken vorig jaar nog reed ,want ik woon vlakbij de Peperstraat,en kon altijd gewoon daar op de 69 stappen ,en dan via het station ging hij richting Wormerveer ,en dan was je daar binnen 10 min , nu rijd hij met 1 bus de hele route volgens mij , maar goed dat is al irritant ,nu het volgende , die chauffeur van vanmorgen was niet echt te spreken ,geen goeie morgen bij het instappen, hij keek moet echt blij , dat hoeft ook niet ,als hij maar redelijk oké rijd ,dat deed hij niet ,want onderweg stapte er een oudere dame in met een rollator, die deed wat onhandig in het begin ,maar oké , deze chauffeur deed al een paar keer hard remmen en veels te laat ,nu deed hij dat voor de 4e keer of zo ,en de oudere dame zat waar altijd oudere zitten ,zo in het midden van de bus ,hij trapte de rem plots heel hard in ,en de oudere dame gleed van haar klapstoeltje af met de rollator,onder de andere stoeltjes links van haar ,met als gevolg , een stukkende vinger ,en bij haar linker scheenbeen was het vel wel zeker 10 cm van op gekruld ,er was een Engels sprekende man en ik zelf en een jonge dame die zich snel over haar ontfermde , ze huilde bijna ,en zei me moet ik maar eerst naar de huisarts meneer ,ik zei gelijk ,nee we zijn bijna bij het ziekenhuis ,dus u gaat gelijk naar de eerste hulp ,die jonge dame is met haar naar eerste hulp gestrompeld,want ze had echt pijn ,die chauffeur moet er haast wel iets van mee gekregen hebben want ik was nog al een kabaal toen het gebeurde ,hij keek wat in zijn spiegels en reed verder , of het niet reageren met het optijd rijden van de bussen is ,weet ik niet ,maar ik vondt het een vrij onbeschofte actie van hem , ik zei nog rij normaal ,maar hij reageerde nergens op
Dit stukje verdient toelichting:
EBS krijgt dus een boete: “de subsidie die EBS van de Vervoerregio ontvangt wordt ingehouden voor de minder gereden dienstregelingkilometers.”
Wat ik eruit lees is, dat EBS als het ware naar rato van gereden kilometers betaald wordt. Dat is beslist geen boete, dat is gewoon loon naar werken. Een boete is een geldbedrag dat je voor straf moet betalen.
Welke is het? Betalen per kilometer of is er echt een boete?
Sterker nog: waarschijnlijk loont het op deze manier om minder bussen te laten rijden. Er werd immers geen personeel ingezet, er waren geen kosten voor de bussen enz. Busdiensten overdag zijn zelfs met subsidie een schip van bijleg. De winst moet in de spitsuren gemaakt worden. Het laten vervallen van diensten buiten de spits kan op deze manier voor EBS mogelijk zelfs lucratief zijn.
die boete gaat ook echt helpen met verbeteren. kortzichtigheid van mensen. EBS nu een boete, straks nog een boete. wanneer in augustus de normale dienstregeling weer wordt hervat zal het tarief ook wel weer omhoog gaan. dat geld moet toch ergens vandaan komen. reizigers zijn dus 2x de sjaak.
Welke onbenullen hebben de EBS het contract gegeven? Misschien dat het eens tijd wordt dat bekwame mensen over dergelijke zaken beslissen. Prachtig om van de heer Slegers maar steeds te mogen horen dat zij ook verbaasd, ontstemd, ontevreden enz. zijn, maar doe er eindelijk wat concreets aan. Hoe zit het met die electrische bussen. Weet de Vervoerregio inmiddels al (simpel telefoontje naar de leverancier) wanneer die geleverd worden of heeft de EBS daar ook weer gelogen? Heren Vervoerregio graag duidelijkheid naar de mensen die op het Openbaar Vervoer zijn aangewezen. Schoolgaande kinderen zullen u ook dankbaar zijn. Niet leuk als je de klas niet meer in mag en je lessen moet missen.
Ik heb net geprobeerd te chatten met EBS om door te geven dat als ik op de hoofdpagina in het goudbruine vlak op het pijltje klik over de stand van zaken, ik de melding 'pagina niet gevonden' krijg. Via chatbot 'Mo' van Meerplus (die uiteraard mijn vraag niet kon beantwoorden), koos ik ervoor om doorverbonden te worden met iemand van vlees en bloed. Tot twee keer toe werd ik in contact gebracht met ene "Christo", die de chat beide keren vrijwel direct afbrak zonder ook maar één woord gewisseld te hebben. Lekker zootje daar bij EBS. Ik begrijp echt niet dat de VRA accepteert dat het OV in Zaanstreek-Waterland momenteel 'verzorgd' wordt door een stelletje amateuristische profiteurs.
Compliment Piet Bakker voor deze uitgebreide en goede informatieve berichtgeving. Zo kan het dus ook.