De rituitval bij EBS neemt weer toe. In mei was de rituitval bijna 6 procent. Dat is twee maal zo hoog als in maart van dit jaar en ook hoger dan in april. Volgens EBS is er sprake van “aanhoudende problemen met rituitval”.
EBS heeft wel meer chauffeurs in dienst (in mei kwamen er zeven bij) maar rijdt toch minder ritten. Nieuwe chauffeurs worden namelijk ingewerkt door mentorchauffeurs die dan niet in de reguliere dienstregeling kunnen rijden. Ook moeten chauffeurs cursussen elektrisch rijden volgen. Daarnaast is het lastiger om via inhuur het rooster ‘dicht te krijgen’ aldus EBS. Chauffeurs die in het verleden extra diensten reden, lijken daar nu vanaf te zien. Op remises hangen lijsten met nog niet ingevulde diensten met het verzoek om die over te nemen.
Tijdens de vakantie lijkt het extra uitval onafwendbaar omdat niet alle chauffeurs die met vakantie gaan kunnen worden vervangen. Omdat EBS nu al met een vakantierooster rijdt, betekent verder terugschakelen nog meer uitval.
Elektrisch
EBS meldt dat er in mei minder klachten (‘klantreacties’) zijn binnengekomen, “dit komt waarschijnlijk doordat de problemen met de in- en uitcheckapparatuur verholpen waren. Mensen namen dus minder contact op om restitutie te vragen.” Die klachten gaan behalve over restitutie vaak over rituitval en vertragingen. Ook ervaren reizigers problemen met de reisinformatie.
Eind mei waren er 50 nieuwe elektrische bussen afgeleverd, dat viel tegen, aldus de Vervoerregio, “de levering gaat niet zo snel als we graag zouden zien.” Die eerste bussen reden vooral in Waterland. EBS liet vorige week aan De Orkaan weten dat eind juli 25 à 30 elektrische exemplaren in de Zaanstreek zouden moeten rijden.
Na de zomerstop worden nog 20 bussen geleverd. In de Zaanstreek zijn eerst blauwe M.Net-bussen ingezet, maar één van onze lezer meldde dat ze ook al in een rode Zaanse R.Net-bus had gezeten. In totaal moeten er 193 elektrische bussen gaan rijden (en geen enkele diesel).
Uitval
EBS en de Vervoerregio rapporteren onvolledig over rituitval. Ten eerste wordt er alleen in procenten gerapporteerd waardoor onbekend is hoeveel ritten er uitvallen. Ook op welke lijnen die ritten uitvallen blijft onbenoemd. Bovendien gaat het over ‘ongeplande’ rituitval. EBS noemt namelijk de ritten waarvan ze weten dat ze uit gaan vallen ‘geplande uitval’ waardoor ze niet lijken mee te tellen bij de rapportage van de Vervoerregio. Eén van onze lezers zag dit waarschijnlijk voor z’n ogen gebeuren toen hij op een van de nieuwe elektrische borden bij een halte plots een rit zag verdwijnen.
Vergelijking met de geplande dienstgelding wordt niet bekend gemaakt. Daar komt nog bij dat die ‘geplande dienstregeling’ in feite een afgeschaalde vakantieregeling is. Wat EBS zou moeten leveren is de vergelijking met de dienstregeling die in de concessie is beloofd. Rekenvoorbeeld (met willekeurige cijfers):
- EBS moet volgens de beloofde dienstregeling 100 ritten rijden
- EBS rijdt nu de vakantieregeling met 90 ritten
- EBS trekt daar de geplande uitval af, blijft over: 80 ritten
- EBS rijdt er daadwerkelijk maar 75 door verwijtbare en niet verwijtbare uitval
Volgens EBS is er dan een uitval van 6 procent (daadwerkelijk gereden ten opzichte van geplande uitval), maar ten opzichte van de huidige vakantieregeling zou de uitval 17 procent zijn en ten opzichte van de beloofde dienstregeling zelfs 25 procent. (opgepast: het zijn dus willekeurige cijfers)
Vergoeding
De Vervoerregio stelt dat EBS alleen een vergoeding krijgt voor de daadwerkelijk gereden ritten. Maar is dat het vakantierooster, het vakantierooster minus de geplande uitval of de daadwerkelijk gereden ritten?
Bij De Orkaan blijven veel klachten binnenkomen: “ziekenhuisafspraak gemist na drie kwartier wachten op bus”, “Afspraak met huisarts af moeten zeggen omdat de bus niet kwam”, “Het is zo’n drama om op tijd naar je werk te gaan. Of op tijd thuis te zijn voor het EK”.
Door Piet Bakker en Silva Honig. Bronnen: brief van Vervoerregio-bestuurder Gerard Slegers, eerder nieuws op de Orkaan, tips van lezers, EBS, Vervoerregio. Foto’s: Monique Verlind. Grafiek: De Orkaan.
Het is nog steeds een drama met de informatie van EBS.
Op 9292 geeft nog steeds aan dat de rit van lijn 64 Gaasperdamstraat 16.14 heeft gereden.
Helaas, ik heb weer voor de zoveelste keer voor niets staan te wachten. Op het laatste moment verdwijnt de rit van het info bord terplekke.
Dat er bussen uitvallen okay. Maar zorg dat de informatie klopt. Zodat je kan plannen. Dan maar minder bussen
Nu is het net een casino, busje komt wel, busje komt niet.
Het management zou een schop moeten krijgen zonder oprot-premie.
Dit moet toch echt eens onderzocht.
Ik heb de hele tijd zullen "Harry Potter" bussen.
Er staat op de borden dat ze komen. Nog 5 min, mog 3, nog 1 en dan ...niks.
Dit moet een truc zijn om totaalmpnbestaande ritten toch in de rapporten te krijgen. En dus betaalt te worden voor bussen die nooit rijden!!!
Sta nu al een half uur op Noord, vrijdag 5 juli, 15.15. Al 2 keer een Harry Potter bus.
Wat een gezeur over niet kloppende info van de orkaan als reiziger die constant met uitgevallen ritten te maken heeft en bussen eerder moet nemen om op tijd op een afspraak te komen ben ik blij dat de orkaan blijft aan geven wat er gaande is bij EBS want als reiziger kan je weinig en heb je helemaal geen overzicht.
De veroorzakers van deze ellende is de vervoersregio, EBS en de wethouder vervoer van Zaanstad EBS heeft beloftes gedaan waarvan ze al wisten dat het niet haalbaar zou zijn en de rest heeft zitten slapen en alleen naar het financiële plaatje gekeken.
Beste Orkaan blijf dit vooral goed kritisch volgen zodat er in ieder geval iemand is die het voor de reizigers op neemt en ons laat weten wat er allemaal niet klopt wij als reiziger hebben hier geen zicht op.
Met dank Elly
Wanneer er meer elektrische bussen komen, zullen er nóg meer ritten uitvallen. Ten eerste omdat die elektrische bussen gewoon slecht zijn. Ten tweede omdat veel mensen gewoon niet elektrisch willen rijden. Omdat dit het plan al was, zijn er al een aantal ex Connexxion chauffeurs weggegaan, een aantal zal volgen.
Ik zie dit ook in andere concessies, elektrisch rijden? Dan minder chauffeurs. Ik hoor verhalen over dat de airco/verwarming niet aan mag of op een laag pitje want het kost anders te veel actieradius.. Dat ge eikel zit je sowieso niet op te wachten als chauffeur.
Ook vanuit Den Haag rijdt de EBS met diverse lijnen via o.a. het Westland. En hoewel het vreemd lijkt betekent dat, dat er in Den Haag ook een aantal bushaltes zijn waar alleen EBS-bussen aan buslijn 31 of bus 456 van de EBS stoppen. Deze week gaat er eg veel mis. Twee voorbeelden: op 1 juli stond een grote groep passagiers (waaronder ikzelf) rond 9.30 uur te wachten bij de beginhalte van bus 456 in Den Haag (bij een ziekenhuis). Hoewel de buschauffeur ons zag staan toen hij kwam aanrijden, weigerde hij kennelijk te stoppen. Om ons te laten instappen. Voorbeeld 2: op dinsdag 2 juli reed ik met dezelfde buslijn 456 en hoewel een mede-passagier tijdig op de stopknop had gedrukt, passeerde de buschauffeur met hoge snelheid de halte waar hij had moeten stoppen, waarop ongeveer tien passagiers ongeveer 20 meter verderop middenin in een modderige berm moesten uitstappen. Het lijkt erop, dat de EBS kennelijk niet alleen met personeelstekort te maken heeft maar kennelijk ook met een aantal buschauffeurs die het diploma ‘beunhaas’ hebben met glans hebben behaald.
Ik heb het dan over busje 456 in de Zaanstreek, decstreek waar dit krantje over gaat en niet over Den Haag!
Op de 456 zitten geen buschauffeurs!!!!! Dit busje nag gereden worden met een gewoon rijbewijs en een vergunning om 8 personen te vervoeren, het is een buurtbusje dat gereden wordt door vrijwilligers. Deze mensen hebben dus geen busrijbewijs en het busjebvan de 456 valt ook niet onder en bus!. Gohgoh, wat denken we toch alles goed te weten. Lachertje!!!!!!!
Waarom wordt door EBS in de grafiek de weken 23 t/m 26 niet vermeld? Geef openheid van zaken.
Doorgaans ben ik kritisch op EBS. Het is simpelweg een parasitair en nietsontziend bedrijf dat nergens in Nederland in staat is om betrouwbaar OV te verzorgen. Het heeft haar opdrachtgevers in de zak zitten of leidt ze (met speels gemak) om de tuin. Het luistert niet naar haar personeel of klandizie en via goedkope PR-acties de probeert het de goedkeuring en het mededogen van het grote publiek te winnen.
Maar net als Sandra en Christel vind ik dit artikel van de Orkaan een beetje suggestief. Vooral de eerste alinea onder de dikgedrukte inleiding wekt bij mij vragen op. Zo is de bewering dat er op remises lijsten hangen met nog niet ingevulde diensten met het verzoek om die over te nemen, een grote dikke leugen. Het is gewoon niet zo. Komt dit bij EBS vandaan of is dit door de Orkaan uit de duim gezogen?
Inderdaad Kees, klagen heeft geen zin. In Wassenaar vallen veel ritten uit, en is er geen ander ov. Je kunt dan gewoon geen kant op. Erg fijn als je naar je werk.moet buiten Wassenaar.
""Op remises hangen lijsten met nog niet ingevulde diensten met het verzoek om die over te nemen.:: Dat is apart zeg!!!!. Ik ben toch minimaal 4 dagen per week in de garage maar er hangt echt geen lijst met het verzoek erbij de diensten over te nemen. Zeer benieuwd waar jullie dit nu weer vandaan hebben. Het begint wel triest te worden met al die verkeerde informatie steeds. Misschien toch beter jullie huiswerk doen voordat jullie iets plaatsen.
Tja, we hebben bijvoorbeeld foto's van 27 juni waarop voor 8 diensten nog chauffeurs gevraagd worden. Dat kregen we dus van chauffeurs zelf. Dat EBS en de VervoerRegio niet bekend willen maken hoeveel klachten er worden ingediend en welke ritten uitvallen lijkt ons ook een aanwijzing. EBS heeft het lek gewoon nog niet boven. Bovendien schrijven ze letterlijk in hun maandrapport dat chauffeurs die anders nog wel eens extra diensten willen rijden, dat steeds minder doen. En dat zorgt voor extra uitval.
Er zijn lijsten op de vestiging waarop wij als chauffeurs kunnen zien welke diensten uitvallen zodat wij weten hoe het met onze aflossing zit met pauze Op deze lijsten wordt NIET, ik herhaal.....NIET gevraagd om diensten op te vangen.
Aha... daarom staat er zeker boven 'Openstaande diensten", en eronder 'Man/Vrouw op de bus?"
De Orkaan heeft werkelijk geen flauw benul van wat zich allemaal afspeelt in de remise, waar OV-buschauffeurs allemaal rekening mee moeten houden en wat ze moeten voorzien tijdens hun dienst. "Man/vrouw op/bij bus" betekent dat er die dag geen buswissels zijn en dat de chauffeurs de bus die ze bij aanvang dienst toegewezen krijgen, tot einde dienst houden en ook weer 'binnen' brengen. Vanwege een te laag aantal chauffeurs zou anders namelijk een te grote verstoring ontstaan bij het volgen van het standaard dienstenpakket met alle buswissels van die dag. Teveel buswissels zouden dan mis gaan, waardoor het een wirwar van stilstaande voertuigen zou worden op de eindpunten. Chauffeurs zouden op een gegeven moment ook niet meer zouden weten welke bus ze zouden moeten pakken en 's nachts bij einde dienst zouden er ook voertuigen achterblijven op de eindpunten omdat chauffeurs door onduidelijkheid/chaos en slechte monitoring bij buswissels met elkaar mee zouden gaan rijden naar een ander eindpunt of de remise, terwiijl ze eigenlijk een voertuig hadden moeten meenemen. Snapt u het tot dusver nog, Orkaan?
"Man/vrouw bij/op bus" is dus géén verzoek aan het personeel om openstaande diensten over te nemen of op te vullen. Ik hoop dat dit nu duidelijk is. Waarom staan de nummers van de openstaande diensten dan op zo'n blaadje dat in de remise aan de muur hangt, zal de Orkaan zich afvragen. Nou, da's simpel: dan weten de chauffeurs die wel rijden, op de momenten dat ze zouden worden afgelost, of de dienst met de andere bus die hun rit zou moeten afmaken en waarop de doorgaande passagiers zouden moeten overstappen, wel of niet gereden wordt. Zo zouden passagiers tijdig geïnformeerd kunnen worden dat hun bus bijvoorbeeld niet tot Zaandam Station, maar tot de Vlinder rijdt (of iets dergelijks). Dáárom hangen die briefjes in de remise, beste Orkaan.
Tip: als men niet weet waar men het over heeft, is stilte soms de beste oplossing.
Klopt hoor , elke dag staan er diensten open
Hai Sandra, vanuit de belevingswereld van de passagier kan je toch ook wel 7 dagen werken? En niet op vakantie gaan (wat trouwens al voor half november doorgeven moet worden). Gewoon je hele prive leven on-hold zetten om alles op te vangen. Van een beetje sturen wordt je toch niet moe? En meer van die vooroordelen. Heel vervelend wanneer ritten uitvallen maar wat men niet beseft is dat we te maken hebben met de grijze golf die afzwaait, nieuwe mensen er wel zijn maar goed ingewerkt moeten worden en we massaal in een transitie zitten naar elektrisch rijden....en nog veel meer zaken die invloed hebben op het al dan niet vervallen van diensten. Om welke lijnen het gaat kan niemand zeggen, aangezien 1 dienst uit meerdere stukken lijn bestaat. Wanneer de redactie haar werk had gedaan, hadden ze niet dit oppervlakkige stukje neergezet. Het wordt tijd dat mensen is verder gaan kijken dan hun neus lang is of wat de media verteld.
Duizenden buschauffeurs werken keihard om alles op te vangen. Men blijft maar neerkijken op dit fantastische BEROEP wat niet iedereen 'zomaar' kan doen of volhouden. Redactie iets meer verdieping en respect want persoonlijk heb ik genoeg van de goedkope en oppervlakkige stemmingmakerij. Pas wanneer iemand de moeite neemt om een echt redactioneel stukje te schrijven en het verhaaltje van allerlei kanten te belichten, zou er misschien iets meer begrip kunnen komen bij de lezer.
OV is dynamisch.
Enne Sandra, gewoon lekker doorgaan. we doen wat we kunnen.
Je leest het verkeerd of je wilt het niet lezen. Niemand ontkent de inzet van alle chauffeurs m/v , het is het verhaal daar boven.
Want voor ,ook mijn,het gevoel viel er bij CXX gewoon minder uit . Dus zijn er blijkbaar veel mensen niet overgestapt naar EBS . En die Ebussen kan de reden niet zijn want die waren er niet dus doortrappen met de diesels wat CXX ook deed. Er is dus gewoon te weinig personeel aangenomen cq meegenomen van de vorige concessiehouder.
En dan nog je zult als bedrijf met doorstroom toch altijd een aantal mentoren achter de hand moeten hebben voor nieuwe medewerkers.
Daarom het is fout gegaan bij wat in het kantoor de besluiten neemt en zo lijkt het geen aantrekkelijke werkgever is voor bestaande of nieuwe chauffeurs
Alle chauffeurs zijn over genomen en er zijn er zelfs van Purmerend hier aangenomen. Je weet echt niet goed waar je het over hebt.
Jij mag graag stoken he ? Je werk er maar partime dus , het is wel waar dat het een puinzooi is , chauffeurs die lang moeten wachten als ze opkomen in dienst omdat er geen bussen zijn ,chauffeurs die zere armen hebben na het sturen op electrisch ,ik hou mijn hart vast , mooie verhalen over de grootste oplaadstation in europa en mooie haltepalen , ze ach laat maar teveel om op te noemen
Dan is het toch vreemd dat met te weinig bussen men ook minder chauffeurs heeft . Waar is dat blijkbare overschot van CXX dan gebleven.
Ebs heeft elke dag meer diensten dan Connexxion voorheen had. Dus ook meer chauffeurs nodig
Als dat zo is dan mag je echt naar EBS wijzen als verzaker. Want dat ze de concessie en dus ook de opdracht kregen wisten ze ook al tijden. Dus niet goed geadverteerd en/of actief personeel geworven. En niet aankomen met dat er niet zijn, ze zijn er wel maar EBS wil ze vooral niet betalen.
Wat fijn dat De Orkaan eindelijk weer iets over EBS kan schrijven. Wat dan weer helaas niet vermeld wordt, is dat de chauffeurs die overgenomen zijn van het vorige busbedrijf (Connexxion), eind vorig jaar hun vakantieplanning hebben moeten inleveren (bij het vorige busbedrijf) Velen van die chauffeurs hebben hierdoor gegarandeerd zomerverlof toegekend gekregen en een vakantie geboekt. die chaufferus zijn daardoor tijdelijk, (boven op de al bestaande tekorten aan chauffeurs) niet inzetbaar. Maar nu rijdt er een ander busbedrijf, die door de toegekende vakanties met een nog groter tekort aan personeel zit. Allemaal (mede)oorzaken, waar EBS mee te dealen heeft. En natuurlijk is het erg als jouw busrit is uitgevallen.
EBS meldt dat er in mei minder klachten (‘klantreacties’) zijn binnengekomen. Dit komt waarschijnlijk -in tegenstelling tot wat EBS fantaseert- omdat men de moed heeft opgegeven dat klagen iets uithaalt.