De rituitval bij EBS neemt weer toe. In mei was de rituitval bijna 6 procent. Dat is twee maal zo hoog als in maart van dit jaar en ook hoger dan in april. Volgens EBS is er sprake van “aanhoudende problemen met rituitval”.

EBS heeft wel meer chauffeurs in dienst (in mei kwamen er zeven bij) maar rijdt toch minder ritten. Nieuwe chauffeurs worden namelijk ingewerkt door mentorchauffeurs die dan niet in de reguliere dienstregeling kunnen rijden. Ook moeten chauffeurs cursussen elektrisch rijden volgen. Daarnaast is het lastiger om via inhuur het rooster ‘dicht te krijgen’ aldus EBS. Chauffeurs die in het verleden extra diensten reden, lijken daar nu vanaf te zien. Op remises hangen lijsten met nog niet ingevulde diensten met het verzoek om die over te nemen.

Tijdens de vakantie lijkt het extra uitval onafwendbaar omdat niet alle chauffeurs die met vakantie gaan kunnen worden vervangen. Omdat EBS nu al met een vakantierooster rijdt, betekent verder terugschakelen nog meer uitval.

Uitval sinds eind december per week, t/m eind mei. (niet verwijtbaar is uitval door files en ongelukken)

Elektrisch

EBS meldt dat er in mei minder klachten (‘klantreacties’) zijn binnengekomen, “dit komt waarschijnlijk doordat de problemen met de in- en uitcheckapparatuur verholpen waren. Mensen namen dus minder contact op om restitutie te vragen.” Die klachten gaan behalve over restitutie vaak over rituitval en vertragingen. Ook ervaren reizigers problemen met de reisinformatie.

Eind mei waren er 50 nieuwe elektrische bussen afgeleverd, dat viel tegen, aldus de Vervoerregio, “de levering gaat niet zo snel als we graag zouden zien.” Die eerste bussen reden vooral in Waterland. EBS liet vorige week aan De Orkaan weten dat eind juli 25 à 30 elektrische exemplaren in de Zaanstreek zouden moeten rijden.

Na de zomerstop worden nog 20 bussen geleverd. In de Zaanstreek zijn eerst blauwe M.Net-bussen ingezet, maar één van onze lezer meldde dat ze ook al in een rode Zaanse R.Net-bus had gezeten. In totaal moeten er 193 elektrische bussen gaan rijden (en geen enkele diesel).

Uitval

EBS en de Vervoerregio rapporteren onvolledig over rituitval. Ten eerste wordt er alleen in procenten gerapporteerd waardoor onbekend is hoeveel ritten er uitvallen. Ook op welke lijnen die ritten uitvallen blijft onbenoemd. Bovendien gaat het over ‘ongeplande’ rituitval. EBS noemt namelijk de ritten waarvan ze weten dat ze uit gaan vallen ‘geplande uitval’ waardoor ze niet lijken mee te tellen bij de rapportage van de Vervoerregio. Eén van onze lezers zag dit waarschijnlijk voor z’n ogen gebeuren toen hij op een van de nieuwe elektrische borden bij een halte plots een rit zag verdwijnen.

Vergelijking met de geplande dienstgelding wordt niet bekend gemaakt. Daar komt nog bij dat die ‘geplande dienstregeling’ in feite een afgeschaalde vakantieregeling is. Wat EBS zou moeten leveren is de vergelijking met de dienstregeling die in de concessie is beloofd. Rekenvoorbeeld (met willekeurige cijfers):

  • EBS moet volgens de beloofde dienstregeling 100 ritten rijden
  • EBS rijdt nu de vakantieregeling met 90 ritten
  • EBS trekt daar de geplande uitval af, blijft over: 80 ritten
  • EBS rijdt er daadwerkelijk maar 75 door verwijtbare en niet verwijtbare uitval

Volgens EBS is er dan een uitval van 6 procent (daadwerkelijk gereden ten opzichte van geplande uitval), maar ten opzichte van de huidige vakantieregeling zou de uitval 17 procent zijn en ten opzichte van de beloofde dienstregeling zelfs 25 procent. (opgepast: het zijn dus willekeurige cijfers)

Vergoeding

De Vervoerregio stelt dat EBS alleen een vergoeding krijgt voor de daadwerkelijk gereden ritten. Maar is dat het vakantierooster, het vakantierooster minus de geplande uitval of de daadwerkelijk gereden ritten?

Bij De Orkaan blijven veel klachten binnenkomen: “ziekenhuisafspraak gemist na drie kwartier wachten op bus”, “Afspraak met huisarts af moeten zeggen omdat de bus niet kwam”, “Het is zo’n drama om op tijd naar je werk te gaan. Of op tijd thuis te zijn voor het EK”.

Door Piet Bakker en Silva Honig. Bronnen: brief van Vervoerregio-bestuurder Gerard Slegers, eerder nieuws op de Orkaan, tips van lezers, EBS, Vervoerregio. Foto’s: Monique Verlind. Grafiek: De Orkaan.