Om de drukte op de Dorpsstraat in Assendelft terug te dringen wordt een deel van de Noorderweg (tussen Communicatieweg-West en Noorderveenweg) voor een nieuwe verbindingsweg gebruikt.
De verkeersoverlast op de Dorpsstraat moet verminderd worden door dit stukje Noorderweg. Wethouder Gerard Slegers is blij:
“De wegen voor de nieuwe verbinding liggen er voor een groot gedeelte al en het groen blijft daardoor behouden. Dit is dus een uitgelezen kans om de verkeersdruk terug te dringen op de Dorpsstraat en de leefbaarheid te verbeteren. Tegelijkertijd maken we de kruising met de Communicatieweg veiliger voor fietsverkeer.”
De gemeenteraad moet € 6,5 miljoen beschikbaar te stellen voor het project. De Provincie Noord-Holland draag € 1,3 miljoen bij, de Vervoersregio Amsterdam € 2,5 miljoen.
Als de gemeenteraad instemt met het ontwerp en de kredietaanvraag, begint het werk in het 3e of 4e kwartaal van 2024. Dan is het allemaal af ‘voor het einde van 2025’ aldus Zaanstad.
De ingreep heeft sterk te maken met het uitblijven van de verbindingsweg A8-A9. In het dorp wordt de nieuwe weg dan ook wel mini-A8-A9 genoemd.
Voor fietsverkeer wordt een nieuwe doorgaande fietsroute vanuit de verschillende woonwijken tot en met de Communicatieweg gemaakt. Bewoners van Saendelft en Kreekrijk kunnen ook gebruik maken van de ontsluiting.
Bewoners konden hun aandachtspunten inbrengen op een inloopavond en via de website. Dat heeft onder meer geleid tot ‘verkeersremmende maatregelen’ op de Noorderveenweg.
Door Piet Bakker. Bron: website Zaanstad. Foto boven: Google Streetview (aansluiting Noorderweg – Communicatieweg). Meer informatie op Buitengewoon.Zaanstad.
goede gedaan, Lokaal Zaans, Marianne de Boer
waar is het echte park en de speeltuin voor kinderen? alleen vliegtuigen, fabrieken en nu een grote straat.
er zijn gister bij de bijeenkomst mobiliteit in assendelft toch mooie haalbare voorstellen aan de orde geweest
Assendelft is groter dan de mensen aan de communicatieweg. over de schutting zeg maar.
daarnaadt staat het iedere dag al vast daar. dat is nog zonder extra aanwas. dagelijkse file opstuwen. slim hoor. lekker de kinderen en oekrainers uitgassen in de avond. goedkoop en ach, wat is een paar longen waard. het waardeloze resultaat van de A8-A9 is nog meer weggegooid geld. na 6 maanden een permanente file was de uitkomst.
tof zon lintdorp vergassen voor maar 6 miljoen
beste Jacob.
aangezien 75 tot 85 % van de tijd er een wind staat uit zuidwest of zuidoost zullen de kinderen en Oekraïners er weinig tot geen hinder van ondervinden en de mensen aan de noorderveen weg wonen wel 80 meter van de weg af waardoor de vervuiling erg verwaaid.
op de communicatieweg staan de huizen 1 meter van de weg.
dorpsstraat staat erg dichtbij en ook onder de wind.
Gooi die 10 miljoen gelijk maar in de Zaan. Je lost hier niets mee op, het probleem dorpsstraat wordt alleen maar groter.
Is dit in de toekomst nog te combineren met een doorgetrokken A8, of is dat plan inmiddels ten grave gedragen?
A8-A9 is nog steeds de enige structurele oplossing, maar deze oplossing geeft iig tijdelijk verlichting.
Dit kwam door een defecte auto boven op de Brug voor de a8 rotonde.. niemand die bedacht om.hem.aan de kant te duwen. oid.
Uitvoering 1+ jaar. Kan dit niet wat sneller?
Er komt een mega groot kruispunt met stoplichten verbinding Dorpsstraat/Noorderveenweg. (Waar wij pal naast wonen) begin aanleg 4e kwartaal 2024, maak je borst maar nat met de files!! En ook de inwoners van De Dorpsstraat Assendelft…oprit op/af komen gaat nog groter probleem worden en wat denken jullie bij de gemeente van het feit dat er de hele dag door uitlaatgassen voor je deur staan? Fijn dat Dhr Slegers blij is, wij uit Assendelft zijn dat niet! Waarom geen tunnel alleen onder de Dorpsstraat door voor woon- werk verkeer en de doorloop in het dorp houden. Zal een geld kwestie zijn? Maar dit kost toch ook 6,5 miljoen.
De tunnel onder de Dorpsstraat is inderdaad de optie die we 8 jaar terug als voorkeur hebben aangegeven, maar die optie was 4 jaar terug al berekend op 100 miljoen, dus ligt niet binnen bereik.
Assendelft is wel blij met deze oplossingen, die geen vervanging is van de A8-A9, maar een oplossing om lucht te geven. We hebben naast deze zeer broodnodige verbinding ook een voorstel in de raad aangenomen voor venstertijden en andere oplossingen. Deze zullen in combinatie opgepakt worden. Ik ben blij dat na 8! Jaar strijden, luisteren, plannen maken, plannen aanpassen er eindelijk vaart gemaakt wordt.
Zoals al eerder eens opgemerkt gaat de gemeente nu de alternatieve A8-A9 aanleggen. Inderdaad zal het vastlopen op de rotonde Dorpsstraat maar niet voor verkeer uit Saendelft , wel uit de Zuid.
Het zal een kleine verlichting geven van de verkeersdrukte op de Dorpsstraat, maar het gros van het verkeer uit Saendelft gaat toch echt via de Ambachtslaan naar de Noorderveenweg en naar de A8. Zo heel veel verkeer gaat er niet naar Heemskerk en de A9
Ook vanmorgen (14 maart) stond het weer helemaal vast op de Noorderveenweg(Oost) richting de A8, met als gevolg lange files vanaf de Parkrijklaan, Noorderveenweg(West) en Dorpsstraat richting Amsterdam.
zeker 50% van de auto's bij de stoplichten op de dorpsstraat slaat af richting Heemskerk/a9
zie reactie boven aan.