Zaankanters, Waterlanders, Amsterdammers, Purmerenders en Haarlemmermeerders kunnen de komende weken stemmen voor het beste OV-verbeterplan voor de Vervoerregio Amsterdam. Bij die negentien plannen zitten er twee voor de Zaanstreek. Aan al die plannen hangt ook een prijskaartje.

De bus- en fietsroutes via Peperstraat en Vinkenstraat zijn nu niet veilig aldus de Vervoerregio. Dit kan beter door de straten opnieuw in te richten door:

“autoverkeer te ontmoedigen en fietsers voorrang te geven, de weg een 30 km/u zone te maken, fietsers meer ruimte te geven door aanleg fietspaden en openbaar vervoer enkel één richting op laten rijden waardoor ruimte vrijkomt voor fietsers en voetgangers.”

Dat kost 5 miljoen (en een oplossing voor de bussen die dan een andere route moeten nemen). Naar schatting zou dat één zwaargewonde per jaar minder opleveren en 200 minder autoritten per dag. Niet minder dan 1000 mensen gaan minder overlast ervaren van het verkeer.

Bushaltes

Het tweede plan gaat over de bushaltes in Zaanstad, die zijn volgens de Vervoerregio “verouderd en lastig te gebruiken voor mensen die reisinformatie op bushaltes zoeken en voor mensen met een visuele of fysieke beperking”.

De bushaltes wil de Vervoerregio verbeteren door het aanbrengen van hulpknoppen voor blinde mensen en het plaatsen van digitale borden met live informatie over de aankomst- en vertrektijden van bussen. het kost € 2 miljoen. Volgens de inschatting van de Vervoerregio zou dat 50 ritten per dag meer opleveren.

Kiezen

Behalve dat je moet kiezen voor één of meer opties (Zaankanters kiezen natuurlijk bovenstaande twee) moet je dat ook motiveren. En… je moet uitleggen waarom geen geld wil steken in bijvoorbeeld een vrije busbaan in Nieuw-Vennep, een groene Linnaeusstraat in Amsterdam of een fietsbrug bij Ilpendam (“omdat ik daar niet woon” hebben wij ingevuld – alhoewel die Ilpendambrug ons eigenlijk wel een goed idee lijkt). Tot donderdag 9 mei kan er gestemd worden.

UPDATE: Volgens een woordvoerder van de Vervoerregio hebben we het niet goed begrepen. Het is geen stemming, het is een onderzoek. Kiezen voor veiligheid op Vinkenstraat betekent dus niet dat de Vervoerregio dat gaat uitvoeren. Die voorbeelden zijn gekozen om zaken ‘concreet’ te maken. De Vervoerregio wil weten of ze moeten investeren in verkeersveiligheid, bereikbaarheid, duurzaamheid, toegankelijk maken voor mensen met een beperking of het tegen gaan van overlast van verkeer. (Wij dachten: alles! Maar dit geheel terzijde).

Ongeval Vinkenstraat 2023

Door Piet Bakker. Bron: enquête Vervoerregio Amsterdam. Foto’s: De Orkaan / Michel Schermer.

Ongeluk Peperstraat 2024