Zaankanters, Waterlanders, Amsterdammers, Purmerenders en Haarlemmermeerders kunnen de komende weken stemmen voor het beste OV-verbeterplan voor de Vervoerregio Amsterdam. Bij die negentien plannen zitten er twee voor de Zaanstreek. Aan al die plannen hangt ook een prijskaartje.
De bus- en fietsroutes via Peperstraat en Vinkenstraat zijn nu niet veilig aldus de Vervoerregio. Dit kan beter door de straten opnieuw in te richten door:
“autoverkeer te ontmoedigen en fietsers voorrang te geven, de weg een 30 km/u zone te maken, fietsers meer ruimte te geven door aanleg fietspaden en openbaar vervoer enkel één richting op laten rijden waardoor ruimte vrijkomt voor fietsers en voetgangers.”
Dat kost 5 miljoen (en een oplossing voor de bussen die dan een andere route moeten nemen). Naar schatting zou dat één zwaargewonde per jaar minder opleveren en 200 minder autoritten per dag. Niet minder dan 1000 mensen gaan minder overlast ervaren van het verkeer.
Bushaltes
Het tweede plan gaat over de bushaltes in Zaanstad, die zijn volgens de Vervoerregio “verouderd en lastig te gebruiken voor mensen die reisinformatie op bushaltes zoeken en voor mensen met een visuele of fysieke beperking”.
De bushaltes wil de Vervoerregio verbeteren door het aanbrengen van hulpknoppen voor blinde mensen en het plaatsen van digitale borden met live informatie over de aankomst- en vertrektijden van bussen. het kost € 2 miljoen. Volgens de inschatting van de Vervoerregio zou dat 50 ritten per dag meer opleveren.
Kiezen
Behalve dat je moet kiezen voor één of meer opties (Zaankanters kiezen natuurlijk bovenstaande twee) moet je dat ook motiveren. En… je moet uitleggen waarom geen geld wil steken in bijvoorbeeld een vrije busbaan in Nieuw-Vennep, een groene Linnaeusstraat in Amsterdam of een fietsbrug bij Ilpendam (“omdat ik daar niet woon” hebben wij ingevuld – alhoewel die Ilpendambrug ons eigenlijk wel een goed idee lijkt). Tot donderdag 9 mei kan er gestemd worden.
UPDATE: Volgens een woordvoerder van de Vervoerregio hebben we het niet goed begrepen. Het is geen stemming, het is een onderzoek. Kiezen voor veiligheid op Vinkenstraat betekent dus niet dat de Vervoerregio dat gaat uitvoeren. Die voorbeelden zijn gekozen om zaken ‘concreet’ te maken. De Vervoerregio wil weten of ze moeten investeren in verkeersveiligheid, bereikbaarheid, duurzaamheid, toegankelijk maken voor mensen met een beperking of het tegen gaan van overlast van verkeer. (Wij dachten: alles! Maar dit geheel terzijde).
Door Piet Bakker. Bron: enquête Vervoerregio Amsterdam. Foto’s: De Orkaan / Michel Schermer.
Mijn hemel, onveilig voor fietsers, Peperstraat, Vinkenstraat?? Laat me niet lachen. Dan is heel Amsterdam in feite voor fietsers onbegaanbaar gebied met gevaar voor eigen leven. Verspilde miljoenen.
hahaha, pure kolder dit!
Weet de vervoersregio, waar notabene wethouder Slegers zitting in heeft, niet dat de hele Peperstraat binnen afzienbare tijd op de schop gaat?
Waarom ga je dan daar investeren?
De Vinkenstraat is een ander verhaal maar om het veiliger te maken moet je snelheidsbeperkende maatregelen nemen, er wordt daar regelmatig hard gereden, ook door EBS.
Ook een inrijverbod na 12.00 uur zou een oplossing kunnen zijn maar ook het aantal busbewegingen drastisch verminderen is een mogelijkheid.
Bussen kunnen ook via de Vincent van Goghweg en de Uylweg van west naar oost v.v.
Laat één pendelbus van het station door de Vinkenstraat naar de Peperstraat rijden voor mensen die willen winkelen.
Daarnaast is de bocht van en naar de Westzijde veel te krap en ook aan de andere kant, bij het Rustenburg, is het niet al te overzichtelijk.
Die rare slinger achter de voormalige ABN/AMRO bank is een rotpunt en voor fietsers is het Rustenburg niet l te overzichtelijk, ik zou er voor kiezen het fietspad te verleggen naar de andere kant.
wat een onzin om minder bussen er door te laten rijden want volgens mij besef je niet dat er nog minder mensen gaan winkelen en dat de ondernemers hier heel veel van gaan merken
Hele steden kunnen hun centrum auto arm dan wel vrij maken. Waarom zou dat in Zaanstad niet kunnen, alle bussen buitenom of 1 door de Stationsstraat en een pendelbusje door de Vinkenstraat en Westzijde vanaf het station. Wat dat betreft mist Zaanstad gewoon een bestuur dat visie heeft en verder kijkt dan de punt van hun neus. Maar dat is in deze dorpenverzameling nog nooit aan de orde geweest, allemaal bang dat er 1 een baksteen meer krijgt dan de ander en zo verpaupert alles .
Als automobilisten en fietsers de bussen die halteren op de vinkenstraat nou eens biet passeren maakt dat al een stuk veiliger.
Ik zou nooit voor deze prioriteiten kiezen. Welke echte problemen lossen we hier nu mee op? Ik zou voor die 7 miljoen liever zien dat ze huizen bouwen voor de jeugd, of senioren!
ik denk eerder aan het terugplaatsen van de bushaltes in de vergeten enclave Koog aan de Zaan ( dat ligt volgens Google maps ergens onder Zaandijk en ten oosten van Westzaan), het verbeteren van bereikbaarheid van openbare gebouwen zoals de Bieb met OV (er hoort een bus en een bushalte voor de deur te zijn!) doorgaande lijnen van Noord naar Zuid en Oost en West ( herstel buslijn 69), dan aan een duur elektrisch bord op een hyperhippe halte. Gewoon een informatiebordje met grotere contrasterende letters ophangen is voldoende. Beschutting tegen weer en wind is wel zeer gewenst!!!!
En waarom geen stoptrein die door de Zaanstreek zonder rare overstap doorrijdt naar Alkmaar?
Heeeee! Fijn ! Toch iemand die het met mij eens is hoewel de busmaatschappij mijn verzoek om de buslijn in koog aan de zaan te herstellen absoluut niet nodig vindt en het prima vindt zoals het nu is...
De busmaatschappij rijd ook de routes die vervoerregio Amsterdam voor ze maakt. Dus u zal bij de vervoerregio moeten wezen voor een route herstel en niet bij de busmaatschappij.
Ook ik wil heel graag bus 69 terug op de oude route. Zijn we al met z'n drieën die het hierover eens zijn.
Onveilig voor de fietsers op de Peperstraat ? Hoe zo dat dan, er zijn keurige fietsstroken toch ?
Maar ja, je moet toch wat bedenken als je niks te doen hebt.
Wat een larie weer van de Vervoerregio.... De "meeste stemmen gelden" is een vreemde manier om de poet te verdelen over gemeentes met een totaal verschillend inwoneraantal.
Dit lijkt niet veel meer te zijn dan een mislukte publiciteits-actie. Op de eerste pagina van de bron staat "De resultaten zullen worden gebruikt bij het maken van toekomstige keuzes."
Een rare actie van de Vervoerregio en een warrig artikel zo.