Of er een extra ontsluiting van Westerwatering moet komen is nog helemaal niet zeker. Zo’n oplossing (tunnel naar Vincent van Goghweg bijvoorbeeld) is zeer kostbaar. Maar Zaanstad wil in ieder geval € 220.000 uittrekken om zo’n extra ontsluiting te onderzoeken.
Nu wordt de wijk alleen ontsloten via de Houtveldweg en richting Westerkoog via de Busbrug – maar die is nog steeds niet 24 uur per dag open. Die plannen zijn er wel maar de uitvoering laat al jaren op zich wachten.
De raad van Zaanstad heeft vorig jaar juli al om zo’n onderzoek gevraagd. Bovendien wordt deze verbinding in het Zaans Mobiliteits Plan genoemd. Het onderzoek duurt ruim een half jaar.
Aanvankelijk werd ook wel gedacht dat zo’n ontsluiting relatief eenvoudig en goedkoop zou kunnen als het spoor tussen Zaandam en Koog aan de Zaan verdiept zou komen te liggen. Maar die plannen zijn gesneuveld. Dus een extra verbinding moet zelfs door een tunnel onder het spoor door.
Donderdag 14 december wordt het voorstel in het Zaanstad Beraad besproken. Online volgen kan hier:
Door Piet Bakker. Bron: vergaderstukken Zaanstad Beraad, foto: Google Streetview (Houtveldweg richting Vincent van Goghweg).
Fijn dat er eindelijk eens verder wordt gekeken dan het standaard gepiep over het opengooien van de busbrug, wat voor de inwoners van Westerkoog die langs de rondweg wonen, en de schoolgaande kinderen die op deze weg naar school fietsen een onacceptabel plan is.
volgens mij ligt her iets genuanceerder. de buitenom weg zou door beschermt natuurgebied (weidevogel broedgebied) gaan en met de verwachte verkeersdrukte behoorlijk de natuur verstoren. dichter op woonwijk betekend daar meer overlast en verder het veld in versnippering natuurgebied. de oorspronkelijke tekeningen laten de rechtdoor het midden weg zien met busbrug die succesvol is ontmanteld/onbereikbaar gemaakt door de bewoners waarvan enkele dubbele petten op hadden als in wethouder of anderzijds bestuurlijke functie. Door geldgebrek is tijdens de laatste fase van Havezathe de betonnen brug niet meteen gebouwd met bijbehorende weg wat nu dus dit langslepende probleem opgeleverd heeft. goedkoopste oplossing is nogsteeds rechtdoor en bebouwing verplaatsen die in de weg staat. en met geluidswal/scherm afschermen
de bevoorrading winkelcentrum is dan meteen ook veiliger maar de nieuwe plannen van woontoren laat duidelijk zien dat dat niet in de planning ligt. second best optie is dan op kenteken 24uurs vergunning direct belanghebbende. omwonende dus. lokaal woon-werkverkeer. omsluipverkeer te ontmoedigen.
tunnels graven kan niet wegens teweinig oppervlakte. de max. daal en stijghoeken van trein en verkeer laten dat niet toe.
Zijn we nu weer terug bij vrijwel dezelfde discussie als ruim dertig jaar geleden? Waar zijn de onderzoeksresultaten van toen? Het getuigd allemaal van een onmachtig en lafhartig bestuur dat zijn beloften niet nakomt, getuige de puinhopen die ontstaan zijn in de Westerwatering als ergens een calamiteit optrad. Een keer kon ik de wijk in het geheel niet uit, een keer kon ik de wijk volstrekt niet in, een keer op de Busbrug gevangen gezeten door beroerde communicatie en een keer daar een boete door dezelfde reden.
Off topic: ik woon in Zaandam(!) en niet in Zaanstad Zuid, - West of what ever.
Zaanstad? Knoeiers zijn het.
mooi gesproken en geheel en al juist, Ruud!
Het probleem dat de bus brug jaren lang dicht is geweest kwam doordat er een wethouder heeft gewoond die geen zin had in auto's zo dicht langs zijn huis , hier bij de marga klompe straat woont ook iemand die er al jaren voor zorgt dat de extra ontsluiting van centrum zaandam naar de provinciale weg dicht blijft .
Zolang de gemeente moeiteloos projectontwikkelaars garage boxen om laat bouwen naar peperdure appartementen en zo de dichtheid van bewoning per vierkante meter hoger en hoger maakt terwijl de huurpenningen verdwijnen in de zakken van projectontwikkelaars die in Amsterdam geen voet meer aan de grond krijgen worden de problemen alleen maar groter , maar zolang de gemeente er schijnbaar geen moeite mee heeft om maar opvallende omgevingsvergunningen af te blijven geven zullen de problemen alleen maar groter worden .
Gewoon stoppen met dat gezeur over die bus brug gooi die open heeft al vele tienduizenden euro, gekost aan vergaderingen en onderzoeken de ontsluiting guisweg /provinciale weg is bijna rond het verdiepen van het spoor is waanzin alleen al aan de kosten die moeten gemaakt worden van de al aangelegde tunnels en waterwegen onder de spoorbaan kappen nu eens een keer met al die onzin heeft al vele miljoenen gekost in al die jaren .
Beste I. Boonstra.
U springt een beetje van de hak op de tak met uw betoog.
Indien Prorail iets wil dan zal Prorail daar een juiste (hoge) bijdrage voor moeten betalen. Zaanstad moet zijn poot stijf houden.
U zegt dat het zonde geld is maar in uw reactie op een eerder artikel zegt u juist "dat een tunnel met 4 sporen de enige juiste oplossing is". Indien het dijklichaam te zwak is om in de toekomst zoveel treinen te laten rijden dan moet zeker voor een verdiept spoor gekozen worden omdat dan tocht alles "open" moet. De bewoners de schuld geven vind ik een beetje min.
Eerder schreef ik al:
Indien het project Guisweg Tunnel en een extra tunnel t.h.v. de Vincent van Goghweg als 1 project worden gezien, is het misschien wel goedkoper om de trein verdiept aan te leggen. Het biedt zoveel voordelen. Alleen die zijn niet altijd in hoeveelheid geld uit te drukken. Om maar niet te spreken van de onveilige fietstunneltjes die er komen en zijn. Om beide tunnels bij elkaar te betrekken moet er natuurlijk wel de wil (bij de wethouder) aanwezig zijn om dit te doen. Wordt misschien wat lastig.
Zonde geld , een extra ontsluiting is niet in het belang van ProRail dus die hebben geen enkele interesse in een onderdoorgang thv de van Goghweg.
Succes had Zaanstad alleen gekregen bij volharden tegen sluiten van de Guisweg en een verdiepte aanleg.
Beter is het om de staat van het spoorlichaam even na te vragen want het meeste voldoet al niet aan de normen. Dus een vervanging ipv een reparatie is in het voordeel van Zaanstad want het gehele traject zal dan open moeten.
En verder is het het de schuld van de eigen bewoners van Westerwatering en Westerkoog dat de ontsluiting knudde is want ze wilden de weg buitenom niet zonder een alternatief, nu huilen en wenen maar niet op die blaren willen zitten.
Ik woon nu 33 jaar in de wijk Westerwatering. en wens niet , en ik denk vele Westerwateringers (en Westerkoogers ) met mij, als schuldige van het probleem beschuldigd te worden. U woont klaarblijkelijk niet in een van de twee wijken. Mij is nooit gevraagd wat de beste wijze zou zijn om de wijken te ontsluiten. De busbrug overdag is na vele jaren getouwtrek al een verbetering echter 24 uur openstelling zou beter zijn, al is niet iedereen hier nu voorstander van. Excuses maken zou u sieren. De wijken zijn de afgelopen jaren flink gegroeid m.i had de Gemeente hier veel eerder op kunnen inspelen.
Bijbouwen oké, maar dat brengt ook de nodige verkeer aanwas met zich mee die mogelijk niet door de Gemeente als "probleem" wordt gezien. in de file staan om je woonwijk binnen te komen is van de gekke!
Dat is dan jammer voor je maar in een ver verleden mocht men kiezen . De weg buitenom richting Verlegde Guisweg of ,ja dat wisten ze even niet. Dus toen kwamen de bewoners langs de Busbrug in actie want die wilden niet die stroom door de wijk. En vanaf die tijd is dat sprookje voor een tunnel richting van Goghweg bezig.
En ja ik woon in deze wijk en was voor de weg richting Verlegde Guisweg.