Busmaatschappij EBS krijgt van de Vervoerregio Amsterdam € 2,2 miljoen boete. Die bestaat uit € 1,7 miljoen voor de tekortkomingen bij het begin van de concessie in december. De beloofde Zero-Emissiebussen en de stallingen met bijbehorende laadinfrastructuur waren er niet en ook de reizigersinformatie deugde niet. De tweede boete van € 500.000 is voor de rituitval tijdens de eerste maand van de concessie.
EBS krijgt overigens ook geen vergoeding voor niet gereden ritten. Omdat de € 500.000 voor rituitval in de eerste maand geldt en de uitval nog steeds voortduurt, is het niet onwaarschijnlijk dat later nog meer boetes volgen.
De Vervoerregio wil het boetebedrag inzetten om de reizigers in Zaanstreek-Waterland tegemoet te komen voor de overlast die zij hebben ervaren. De Vervoerregio gaat onderzoeken hoe en wanneer ze het geld precies in gaan zetten. Als EBS het besluit aanvecht is de boete nog niet onherroepelijk. Dan kan het nog even duren voordat de boetegelden ingezet kunnen worden.
Gerard Slegers, lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio en wethouder van Zaanstad zegt in het persbericht van de Vervoerregio:
“Het opleggen van deze boete was een zwaarwegend besluit dat zeer zorgvuldig is genomen. Het opleggen van een boete is zeker niet iets waar we trots op zijn, want deze situatie kent alleen maar verliezers. We hopen dit nu af te sluiten en positief naar te toekomst te kijken. Naast een tegemoetkoming voor de reizigers blijft het dagelijks bestuur van de Vervoerregio erop sturen dat EBS nu zo snel mogelijk alle gemaakte beloften uit de concessie waarmaakt. Wat mij betreft heeft een goedlopende dienstregeling daarbij de grootste prioriteit.”
Door Piet Bakker. Bron: persbericht van de Vervoerregio. Zie ook ons EBS-dossier. Foto boven: De Orkaan, foto onder: Jacqueline de Nijs.
Wanneer gaat EBS reageren op de mails en telefoontjes????
Wanneer gaat lijn 69 weer rijden zoals voorheen???? Nu dubbele reistijd
Wanneer krijg ik eens antwoord op de vraag waarom de volle pond elke keer wordt afgeschreven ipv 65+ tarief???
Nog steeds uitval.
Daar heb ik als reizigers wat aan!!!
ten eerste hoe kan een station zonder een busroute, station van zaandijk en koog aan de zaan valt weg zo ook de route verzetstraat, bus 69 reedt dit altijd.nu rijdt het via de kalf zaandam.zo krom deze route.
zoveel klachten ingediend en nog geen verandering.
sinds deze busmaatschappij er is, echt niet te doen.
niet te begrijpen waarom bus 69 weg is gehaald in koog aan de zaan.
de lijn 69 van Krommenie stopte vroeger bij bushaltes, die Nast middelbare scholen Bijv Sederdan en Compaen, die belangrijk voor kinderen zijn , die geen fiets kunnen bruiken maar nu niet meer en wordt lastig voor sommige kinder. dus ik begrijp niet wat de bedoeling is voor hun om deze bushaltes weggehaald.
EBS lacht zich he-le-maal een slag in de rondte. Daar hebben ze vandaag gebak besteld, geloof mij. Vanaf het voorjaar van 2023 rijdt EBS al met tientallen chauffeurs tekort (dus nog voordat deze concessie ging lopen). Daarvoor is nooit een boete gegeven, tenminste dat is mij niet bekend. Dat is, laten we zeggen 50 x 3.000 bruto = 150.000 per maand. Dat betekende voor EBS in 8 maanden tijd 1.200.000 euro niet hoeven uitgeven (dus verdiend). Vanaf december liep het personeelstekort van Waterland, samen met de Zaanstreek, op naar zeker 100 chauffeurs. Dat tekort is nu iets teruggelopen, maar er is nog steeds een tekort. Laten we zeggen vanaf december tot nu: 4 maanden lang gemiddeld 70 chauffeurs tekort. Dat is, laten we zeggen 70 x 3.000 bruto = 210.000 per maand. Dus in vier maanden nog eens 840.000 euro verdiend. Dan zitten we al op een bedrag van 2.040.000 euro dat EBS niet heeft hoeven uitgeven door eigen wanprestaties. Verder hebben er minder bussen hoeven rijden, wat minder brandstof betekende. Vanaf april t/m november 2023 50 chauffeurs tekort die gemiddeld 18 dagen per maand x 200 km = 3.600 km per maand gereden zouden hebben. Dus in die periode 8 x 3.600 km = 180.000 km. Van december 2023 t/m maart 2024 70 chauffeurs tekort, waardoor 252.000 km niet gereden is. In totaal 432.000 km niet gereden. Bij een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 3,5 komt neer op een besparing van 123.428 liter diesel. Bij een dieselprijs van 1,50 euro (aan de pomp in die periode nog veel hoger) is dat een winst van 185.142 euro. Totaal dus al 2.225.142 euro voordeel voor EBS. Je komt tot de conclusie dat EBS hier gewoon de lachende derde is. Ze hebben hoe dan ook géén nadeel van deze boete. Het zou me zelfs niet verbazen als ze er ondanks deze boete aan verdiend hebben. Denk aan minder bandenslijtage, minder verzekering, minder wegenbelasting, enzovoort. Er werd minder koffie gedronken door de chauffeurs, simpelweg omdat 400 chauffeurs 20% minder koffie wegdrinken dan 500 chauffeurs. Verder werd er ook 20% minder handen gewassen en de wc doorgespoeld, wat ook weer 20% minder kraanwater betekende. Kortom: EBS mag gefeliciteerd worden met deze "boete".
Correctie, ik maak een aardige rekenfout: van april t/m november 2023 beweerde ik uit te komen op 180.000 niet gereden kilometers. Dat klopt niet. Het sommetje daarbij van 8 x 3.600 klopt trouwens ook niet. 50 x 3.600 is wel 180.000, maar dan vergeet ik de 8 maanden waarover dit bereikend moet worden. Snapt iedereen het nog? Ik denk het niet. Ik begin dus even opnieuw. Van april t/m november 2023 nemen we 50 chauffeurs (personeelstekort) x 3.600 km (per maand) is dus 180.000 km, maar dan nog x 8 (maanden) = 1.440.000 km. Voor december 2023 t/m maart 2024 is de nieuwe rekensom 70 chauffeurs (personeelstekort) x 3.600 km x 4 (maanden) = 1.008.000 km. In totaal zijn dat 2.448.000 niet gereden kilometers, gedeeld door 3,5 (bussen gebruiken gemiddeld ongeveer 1 liter diesel op 3,5 km) = 699.428 uitgespaarde liters dieselolie. Het bedrag voor uitgespaarde brandstof is het afgelopen jaar bij een literprijs van €1,50 dus niet slechts €185.142, maar zelfs €1.049.142 geweest! Het totale voordeel voor EBS komt zo al op €3.089.142 uit. En dan gaat het alleen nog maar over bespaarde personeels- en brandstofkosten. Ze betalen die 2,2 miljoen dus echt met plezier. Het zou me trouwens niet verbazen als ze voor de vorm nog glashard in beroep zouden gaan ook.
u bent nog vergeten dat de nieuwe bussen waar op staat dat er rolstoel gebruikers mee kunnen eigenlijk niet mee kunnen om dat de veiligheidsriem tekort is.Dit heb ik gehoord van een chauffeur.
Beste JJM Besouw, ik begrijp eerlijk gezegd totaal niet wat te korte veiligheidsriemen voor rolstoelen te maken hebben met de inhoud van mijn reacties (dus het financiële voordeel voor EBS en veel te lage boetes, die voor dat bedrijf eigenlijk gewoon een ordinair verdienmodel zijn).
En gaat dat geld dan naar al die mensen die te laat op hun werk zijn gekomen? Dat zal wel niet. Maar worden dan tenminste die prutsers van gemeente Zaanstad verantwoordelijk gehouden voor deze aanbesteding?? Zal ook wel niet.
Ik vraag mij hierbij af hoe men mij tegemoet ga komen, voor het ellende van de EBSdie ik heb meegemaakt en nogsteeds mee moet maken (ondervinden)elke dag weer van en naar mijn werk
allemaal leuk en aardig boetes die de uiteindelijk de reiziger gaat betalen. EBS maakt zelf geen bussen en VDL zit met levering grondstoffen omdat iedereen hoog nodig electrisch moet rijden. Tevens leveren van stroom is en blijft een probleem.
Zoals htm in denhaag kunnen ze ook bij andere busmaatschappij bussen inkopen. Zoals bij mercedes. in het najaar krijgt denhaag ook 95 nieuwe bussen van Mercedes.