Raadslid Jos Kerkhoven van DZ zet vraagtekens bij de invoering van ‘zero-emissiezones’ in Zaanstad per 1 januari 2026. Hij vindt dat niet erg ‘ondernemersvriendelijk’ en vraagt zich bovendien af of er voldoende laadpalen komen en het stroomnet de extra vraag wel aankan.
Als die busjes bij werknemers thuis aan de elektrische laadpalen worden gehangen betekent dat volgens Kerkhoven “straten vol laadpalen en bedrijfsbusjes die niet meer om de hoek kunnen worden geplaatst. Zij moeten immers voor de deur worden opgeladen. Andere bewoners zijn dus hun parkeerplaats (waar zij volgens het gemeentelijk parkeerbeleid recht op hebben) kwijt. Krijgt iedere woning in de straten een eigen gratis parkeerplaats toegewezen?”
Kerkhoven wil weten of de stroomnetwerken op 1 januari 2028 al zodanig verzwaard zijn “dat iedereen naar hartenlust zijn één of meerdere auto’s kan opladen, inclusief de vaak wat zwaarder uitgevoerde bedrijfsbusjes?” Hij zou ook wel wat voor voelen om bedrijventerreinen parkeerplaatsen aan te leggen “waar accu’s van bedrijfsbusjes (bewaakt) kunnen worden opgeladen.”
De regeling valt vooral bij kleine ondernemers niet altijd goed getuige de vele bezwaren die in de reacties op De Orkaan kwamen bij drie artikelen over de zero-emissiezones:
- “de ‘grote jongens’ hebben hier beduidend minder last van de kleintjes
- op lange termijn een doodsteek voor het mkb
- elektrische auto is nog van geboorte tot sloop maar heel weinig duurzamer dan een brandstofauto
- waar denkt Zaanstad de stroom voor al die oplaadpunten vandaan te halen
- als ZZP’er met nog 5 jaar voor de boeg ga ik echt niet meer investeren in een electrische bus
- kleine leveringsbedrijven kunnen zo’n dure elektrische vrachtwagen niet betalen
- de stroomlevering is nu al problematisch
- mega grote investering op deze leeftijd kunnen en willen wij ook niet meer
- op de inloopbijeenkomst kon eigenlijk nergens een antwoord op gegeven worden
- hoe moet een zzp er met een eenmanszaak dit opbrengen?”
(Bij de ruim 30 reacties zat geen enkele positieve, enkele van de reageerders waren naar de informatie-bijkomsten geweest en waren daar teleurgesteld vandaan gekomen.)
Uitstootvrij
In de winkelgebieden van Zaandam, Wormerveer en Krommenie worden vanaf 1 januari 2026 alleen maar ‘schone’ vracht- en bestelauto’s toegelaten. Bedrijven en winkels moeten met ‘uitstootvrije’ auto’s worden bevoorraad.
Zaanstad is één van 29 gemeenten in Nederland die “de ambitie tot invoering of een besluit tot invoering van een zero-emissiezone hebben genomen.” 20 gemeenten (waaronder Amsterdam, Den Haag, Haarlem, Rotterdam, Utrecht) voeren het al per 1 januari 2025 in, Zaanstad hoort bij de groep van 6 die het een jaar later invoeren. In Hilversum gaan ze pas per 1-1-2027 over en Almere en Hoorn weten het nog niet.
Op de website uitstootvrije-zones legt Zaanstad het online uit. Daar zijn ook kaartjes van de drie winkelgebieden te vinden waar uitstootvrij rijden de norm wordt. Niet alles wat niet 100 procent ‘schoon’ is, wordt meteen geweerd, er is een overgangsregeling. Nieuwe auto’s (kenteken na 1 januari 2025 afgegeven) moeten sowieso zero-emissie zijn, oudere auto’s worden tot eind 2026, eind 2027 of begin 2030 onder bepaalde voorwaarden toegelaten.
Mag je vanaf nu wel of niet met je vracht- of bestelauto in die winkelgebieden? Check dan hier je kenteken. De website geeft aan dat het om 2025 gaat maar dat komt omdat sommige gemeenten al een jaar eerder beginnen.
Door Piet Bakker. Bron: vragen Jos Kerkhoven (DZ), website ZE-zones, website Zaanstad, eerder nieuws op De orkaan. Foto: de Orkaan (busjes en vrachtauto op de Dam. in Zaandam).
Er is nog een punt, het eigen gewichtrond de 3k is, de elektrische busjes, komen dan snel boven de 3,5k, waar dus een C rijbewijs voor nodig is.(ontheffing is officieel vervallen per 1-10-2023). We kunnen er lege dozen mee vervoeren.
Hoeveel elektrische grote vrachtwagens zijn er tot nu toe te koop ? Volgens mij is Mercedes de eerste die er mee aan het testen is.
Het hele bedrijfswagenpark in zo'n korte tijd vervangen door elektrisch ?
Dat is lekker duurzaam zeg.
Waar gaan deze ingeruilde brandstofauto's dan heen ? Richting Oostblok, Afrika waar ze nog jaren rijden ? Inderdaad ja, en de uitstoot stopt netjes bij de grens.
We willen het allemaal wel gisteren opgelost zien maar dat is natuurlijk niet realistisch.
Is wederom klein denken, dit soort maatregelen hebben alleen nut wanneer het wereldwijd aangepakt gaat worden en dat heeft nog heel veel tijd nodig.
Voorlopig is ruim 70 % van de nieuw verkochte auto's in Nederland nog op fossiele brandstof, zo lekker gaat de verkoop van elektrische auto's niet hoor.
In maart 2023 reden er 350.000 volledig elektrische auto's in Nederland, peanuts op het totaal van 11 miljoen voertuigen en nu kan het stroomnet het al niet aan.
Nee, we hebben nog een hele lange weg te gaan.
Maar deze actie heeft ook wereldwijde impact.
De relatief jonge bedrijfswagens op fossiele brandstof zullen inderdaad voor een groot deel buiten Europa geëxporteerd worden. Daar zullen ze vooral gebruikt worden om oudere, minder zuinige en meer vervuilende bedrijfswagens te vervangen.
Ik kom regelmatig in Centraal Azië. Daar wemelt het van de bedrijfswagens met Nederlandse en Duitse opdruk op de zijkanten, maar lokale nummerborden. Deze zijn daar geïmporteerd om vooral oude bedrijfswagens te vervangen die nog uit de Sovjettijd stammen en benzine/ diesel slurpen alsof het gratis is en roet uitstoten waarbij je als Nederlander al astma-aanval krijgt bij het zicht alleen.
Dus ja, het wagenpark in Nederland, Europa en de wijde omtrek wordt er een stuk schoner van. Niet overal meteen even schoon, maar wel overal schoner dan het was.
Waarom zou dat een probleem moeten zijn. In de meeste winkelgebieden is ook nu geen tankgelegenheid. Gewoon met een volle accu van je bedrijfsterrein vertrekken en als je van ver komt eerst net als nu bij de pomp even bijladen.
"Bij de pomp even bijladen" is natuurlijk voor een volledig elektrische wagen net even een ander verhaal dan voor een benzine/diesel model.