Rob Karst van D66 en Marianne de Boer van LZ (pardon DZ – het is nog wennen) geloven niet dat de A8-A9-verbinding binnen de komende 10 jaar aangelegd gaat worden.
Om de verkeersproblemen in Krommenie op te lossen pleiten ze voor twee maatregelen die op kortere termijn getroffen zouden kunnen worden: de Provincialeweg (N203) tussen Trias en tankstation De Krokodil van 80 km naar 50 km en een extra ontsluiting naar de N203 bij Marslaan.
Volgens De Boer en Karst is het “duidelijk dat de A8-A9 verbinding onzeker is en op zijn vroegst over 8 tot 10 jaar ontwikkeld kan worden. De verkeersproblemen in o.a. Krommenie daar niet op kunnen wachten.”
Krommenie lijdt niet alleen onder de verkeersdrukte op de N203 maar ook is veel woningbouw gepland wat de verkeersdruk zal doen toenemen. De ontwikkeling van Slibkuil / Provily lijkt stil te liggen omdat de ontsluiting niet geregeld is.
De afwaardering van de Provincialeweg (tussen Trias en tankstation De Krokodil) van 80km naar 50km moet prioriteit krijgen in het mobiliteitsplan Noord volgens DZ en D66.
Die 80 naar 50 zal weinig problemen opleveren, maar of dat voor een nieuwe ontsluiting naar de N203 ook zo is valt te betwijfelen. De provincie was eerder al tegen een extra ontsluiting bij de Sportlaan. (Dat nog afgezien van de mogelijke bezwaren van bewoners.)
Boven: hoek Marslaan waar de weg moet komen (Google Street View), onder: kaartje
Tankstation De Krokodil ???š¤£š¤£š¤£
Geachte Heer Boonstra,
Vorige week is op de website van de Gemeente Zaanstad een verkeerscirculatieplan Maak.Noord voor Krommenie en Wormerveer gepubliceerd. Veel van de zaken die U naar voren brengt worden daarin behandeld. De conclusie van alle aangeschoven bewonersgroepen is dat de voorgestelde maatregelen op Provincialeweg en de Marslaan een oplossing kunnen bieden voor heel Krommenie.
Ik denk dat de Provincie gelijk heeft. Een niet noodzakelijke aansluiting die niets oplost van de Krommeniese infrastructuur. Dat zit meer naar beneden waar alleen met veel breek en sloop werk een betere doorstroming kan komen. Zelfs als je de Marslaan met de van Allenstraat verbindt brengt dat weinig verlichting rond de Padlaan - Noorderhoofdstraat en de Heilige weg