Het plan Dukra – de jachthaven ten westen van de William Pontbrug naar het Zaaneiland – heeft na jaren plannen een ‘definitieve’ vorm gekregen.
Er blijven ligplaatsen voor boten en woonarken en plek voor passanten. Nieuw is dat er 20 havenlodges voor ‘shortstay en recreatie’ en een woning komt (waar nu Orkaan-redactie zit). Er komt ook een openbare ‘boardwalk’ van 3 meter breed met aan het eind (bij het Spiekeroog) horeca met een terras (“daar bij het kleine café bij de haven”).
Onder het kaartje. Blauw is de plek voor woonboten en -arken. De ‘lodges’ zijn rood, tussen de woonboten en de lodges ligt de boardwalk. Het paarse links onder is de nieuwe horeca. ‘G’ is waar De Orkaan nu zit.
Om de schepen en lodges kan net als nu gevaren worden. Dat betekent ook dat het water daar onderhouden wordt (uitbaggeren etc.) en dus ook bevaarbaar is voor kleinere bootjes van bewoners van de Hogendijk.
De 20 lodges worden één woonlaag maar zijn vier meter hoog. Dat betekent dat ze niet boven de schepen uitkomen (want die zijn maximaal 5,5 hoog* volgens de woonschepenverordening van Zaanstad). Rolkoffers mogen niet van huishoudelijk reglement, al het vervoer moet met een bolderkar met luchtbanden.
Op de plek van de blauwe blokken bij het kippenbruggetje (en de redactie van De Orkaan) komen de drie woonboten, de boten van Bentvelzen* (die nu aan de andere kant van de brug liggen) verhuizen naar een plek langs de William Pontbrug.
Woonbooteigenaren krijgen een vergunning voor de parkeerplek* verderop langs de Houthavenkade (waar nu ook woonschepen liggen). De recreatieve huurders in de lodges krijgen een vouchers om in de Rozenhof-parkeergarage te parkeren (maar verwacht wordt dat veel bezoekers per OV of op de fiets komen). Ook is er waarschijnlijk ruimte in de parkeergarage die in de nieuwbouw van de Houthaven komt.
Op de woonboten en -arken die worden toegestaan kan worden gewoond. Maar niet alle bestaande bewoners van boten kunnen blijven. Op nogal wat boten wordt nu ook al gewoond, maar een nieuwe plek is lastig te vinden. Een deel van de boten is al vertrokken, een ander deel heeft een nieuw tijdelijk contract gesloten maar er zijn ook eigenaren die niet op de huuropzegging (ze hadden er 31 december uitgemoeten) hebben gereageerd.
Eind 2024 / begin 2025 verwacht de ontwikkelaar de start van bouw/realisatie van het plan.
* In de eerste versie was de plek van de boten van Bentvelzen verkeerd aangegeven, ook stond er niet in dat woonboot-bewoners een parkeervergunning verderop kunnen krijgen. De maximale hoogte van woonschepen (5,5 meter) stond er niet in: die kunnen dus hoger zijn dan de lodges.
Door Piet Bakker en Bas Sommeijer. Afbeeldingen uit presentatie Dukra.
Wij lazen het stuk ook, hebben contact gehad met de Orkaan, en een aantal feitelijke onjuistheden is inmiddels aangepast. Waarvoor dank.
De parkeersituatie wordt als volgt:
> De Houthavenkade wordt betaald parkeren, de verwachting is dat dat veel parkeercapaciteit vrijmaakt
> Project Houthavenkade heeft overcapaciteit in haar parkeergarages
> Bewoners van project Houthavenkade krijgen geen parkeervergunningen
> De nieuwe bewoners van de jachthaven kunnen aanspraak maken op 1 parkeervergunning per huishouden
> Gebruikers van de havenlodges krijgen een parkeervoucher voor de Rozenhof
> Er komt veel plaats voor het parkeren van fietsen; we verwachten dat het familierestaurant een buurtfunctie gaat vervullen en dat de gasten lopend of met de fiets komen
In de berekeningen van een gespecialiseerd bureau neemt de parkeerdruk in de nieuwe situatie significant af tov de huidige situatie.
Overigens wordt in het bijschrift het groene gebouwtje achter de horeca ten onrechte aangeduid als het nieuwe havenkantoor. Het betreft hier een gebouw met ruimte voor fietsen, brievenbussen, een pakketwand en vuilcontainers. Het nieuwe havenkantoor wordt drijvend en komt aan de kant van de William Pontbrug te liggen (plek M in de plattegrond).
Voor de absolute duidelijkheid: bij het kippebruggetje, waar nu de Orkaan ook gevestigd is, komen geen woonarken maar woonschepen. Dat zijn schepen die eruit zien als van origine varende schepen.
De Benvelzen woonarken, 3 stuks, zijn gepland net achter de William Pontbrug, op de plek gemarkeerd met J. Deze plaats is gekozen omdat ze daar zoveel als mogelijk 'wegvallen' tegen de grote brug (ze zijn praktische even hoog).
in mij ogen is die brug naar het eiland op de verkeerde plek gezet ( zoals de bouw brug er wat had handiger geweest uitkomend recht bij het kruispunt naar provinciale weg) nu moet iedereen over de houthavenkade dat nu nog veel drukker gaat worden met een extra 1000 huishoudens.
die brug naar het eiland is altijd erg druk met auto’s en de stoep is niet te breed, nu zie je op deze photo’s dat er horeca / boot aan die brug komt te leggen met fietsen stalling. Deze brug is voor eiland mensen de hoofd weg om van en naar huis te komen. ik vraag me af of dit wel samen gaat allemaal.
@De Orkaan
Waaruit blijkt dat de havenlodges gebruikt zullen worden voor short stay?
Volgens het ontwerpbestemmingsplan worden de havenlodges 'gebruikt als of bestemd voor recreatief overnachten (jachthaven en havenlodges)'. Recreatief overnachten (jachthaven en havenlodges) houdt in: 'voor een korte periode van één tot enkele aaneengesloten nachten'.
En waaruit blijkt dat er geen plaats is voor parkeren?
Uit de stukken die bij het Raadsvoorstel zijn gevoegd: "De jachthaven wordt herontwikkeld van enkel een jachthaven met pleziervaartuigen naar een haven met woonboten, enkele woonarken, havenlodges voor shortstay en recreatie..." (BEELDKWALITEITSPLAN, Herontwikkeling en inrichtingsplan Jachthaven Dukra, woltjer/berkhout architecten in opdracht van Oosterwind Holding b.v.)
... en waar gaat De Orkaan zich in de toekomst vestigen?
We houden ons aanbevolen voor suggesties.
In de eerder gepresenteerde plannen gaf men aan dat de horeca plaats zou bieden aan rond de 200 bezoekers (binnen en buiten). Bezoekers van de haven en restaurant moeten hun auto parkeren op de parkeerstrook die nu al bijna altijd vol staat of dus in de Rozenhof-parkeergarage. Dat lijkt me toch wel een dingetje.
Geen parkeerplaatsen?
Dat is toch waanzinnig!