Hans Stokebrand, raadslid voor de PvdA in Zaanstad, had een half uur op de bus bij het ZMC staan wachten terwijl op de borden toch echt stond dat de bus over 2 minuten zou komen. Ook andere raadsleden hadden de tekortschietende betrouwbaarheid van EBS aan den lijve ondervonden. Stokebrand was er ‘moedeloos’ van geworden, een gevoel dat door collega’s gedeeld werd..

Vanaf het begin van concessie zijn er problemen, Jos Kerkhoven (DZ) somde ze nog even op: te weinig elektrische bussen, chauffeurstekort, uitval, vertraging, slechte communicatie en nu weer storingen met de laadstations. Rob Karst (LZ): ’te gek voor woorden dat we het hier weer over moeten hebben’. Sietse Oppenhuizen (CU): ‘het niveau is te laag’. Nino Keijser (POV): ‘EBS kan het niet aan’. Hans Kuyper (ROSA): ‘de marktwerking functioneert niet’.

Kerkhoven die het initiatief had genomen om in de Regioraad de druk op EBS op te voeren, wilde ‘niet meteen een nieuwe vervoerder kiezen’, maar zo’n Plan B moest wel onderzocht worden.

Nieuwe concessie?

Verkeerswethouder Gerard Slegers werd ‘absoluut niet vrolijk van het verhaal van EBS’ en betoogde dat EBS door de Vervoerregio ‘strak’ in de gaten werd gehouden om de betrouwbaar van de dienstverlening op te voeren. Hij sprak wel zijn grote waardering uit voor de chauffeurs: ‘die lopen hun benen uit hun kont. Ik heb medelijden met de chauffeurs door wat zij van reizigers over zich heen krijgen.’

Maar daarmee was het wel op met de waardering van de wethouder die als Vervoerregio-bestuurder het EBS-dossier in zijn portefeuille heeft. Een nieuwe vervoerder zoeken was overigens niet zo eenvoudig. Die beslissing ligt bij de Vervoerregio Amsterdam, maar dat zou zeker 1,5 à 2 jaar duren. Slegers:

‘En wat gaat EBS dan doen? Die kunnen denken “ik zet mijn personeel bij een andere concessie in”. Het is de uiterste vorm. Een nieuwe concessiehouder krijgt ook te maken met personeelsgebrek. We zetten nu alles op alles om de problemen op te lossen. Maar het zal wel een tijdje duren voordat de reiziger het vertrouwen terugkrijgt.’

Netcongestie

De laadproblemen bij remise de Achtersluispolder zijn een extra tegenvaller, EBS en leverancier Siemens doen onderzoek. Slegers gaat ervan uit dat volgend jaar het probleem zich niet meer voordoet omdat dan de kabel vanaf het Liander-station in Oostzaan is doorgetrokken. Nu ligt er de afspraak om wegens de overbelasting van het netwerk (netcongestie) gedurende de wintermaanden in Zaandam alleen ’s nachts op te laden.

Zes gemeenteraadsleden zitten namens Zaanstad in de Regioraad, het orgaan dat toeziet op het functioneren van de Vervoerregio Amsterdam en daarmee ook op het busvervoer in de regio, waaronder de Zaanstreek. Op dinsdag 17 december 2024 is de eerstvolgende vergadering van de Regioraad.

Door Piet Bakker op basis van bijeenkomst Zaanstad Beraad van 14 november. Foto: Cees van Drimmelen.