Er komt geen nieuw pad langs de Leeghwaterweg naar de Zaanse Schans. De huizen die daar nu staan worden niet gesloopt.
De nieuwe centrale entree en voor de toeristische trekpleister en de plannen om op (of onder) de voetbalvelden van VV Zaandijk te gaan parkeren worden daarmee onzeker.
In het droombeeld voor de Zaanse Schans waren deze plannen prominent opgenomen. In de brief aan het college van B&W van één van de bewoonsters van de huizen die nu langs de Leeghwaterweg staan, werd de verbazing over voorgestelde sloop uitgesproken.
In het plan staat:
Een mogelijke extra aanvulling is een pad aan de zuidzijde. Dit kan een uitbreiding zijn wanneer nieuwe functies of monumentale gebouwen beschikbaar en/of gewenst zijn. Arbeiderswoningen passen bijvoorbeeld heel goed langs het pad. De woningen aan de Leeghwaterweg passen niet in het beeld 1850. In het droombeeld is voor deze woningen geen plaats meer.
Dagblad Zaanstreek meldt vandaag dat de vraagsteller antwoord heeft gekregen van B&W: zowel de nieuwe entree als het pad komen te vervallen, de woningen zullen niet gesloopt worden.
Een ander deel van het droomplan wordt daarmee ook onzeker:
Het parkeren voor de Zaanse Schans wordt verplaatst naar de zuidzijde van de Leeghwaterweg, op de plek van de voetbalvelden, rugbyveld en gronden van Duyvis. Bekeken moet worden welke van deze gebieden op korte termijn beschikbaar kunnen komen. Voor het parkeren zijn verschillende oplossingen mogelijk. Gedacht kan worden aan parkeren in combinatie met sporten op het dak of parkeren in een oud Hollands landschap. Er is ruimte nodig voor ongeveer 600 auto’s en 45 touringcars.
Voetbalvereniging Zaandijk had in een brief aan de gemeente haar verontrusting over dit deel uitgesproken.
Misschien eens denken aan een voetpad naar de bushalte nabij het Michaël college. Toeristen die daar de bus nemen lopen midden op het fietspad, onbekend als ze zijn met het fenomeen fietspaden, en ze verdommen het opzij te gaan zelfs als ze je zien of als je belt. Ik heb meermalen ternauwernood en botsing weten te vermijden als ze onverhoedse bewegingen maken.
Als je over de uitbreiding van de Zaanse Schans wilt dromen, dan is het betrekken van de sportvelden een logische eerste stap. Ook de havenfunctionaliteit uitbreiden en de kade aan de zuidkant van de sportvelden aantrekkelijker maken voor een kort verblijf zouden de omgeving versterken. Voor de verdere toekomst zou je wensen dat de cacaofabriek zich naar Hoogtij zou verplaatsen, zodat er tussen het station en de Zaanse Schans een nieuwe rode loper gecreëerd kan worden met een mix van wonen, werken en cultuur. Een wandelzone eventueel met een pendel treintje naar de Zaanse Schans en het voetveer aan de Lagedijk. Waarbij het aanbod langs de rode loper een verlengstuk is van de Zaanse Schans. Creatieve en ambachtelijke bedrijven aangevuld met musea en horecabedrijven die interessant zijn voor de bezoekers. Op de hoek van de Guisweg en Provincialeweg kun je een bustransferium creëren, zodat toeristen die met de bus en trein komen ook een impuls geven aan dit gebied en je de toestroom spreidt over het Zaanse Schans gebied. De grootste toeristische attractie van Nederland biedt kansen op het gebied van werkgelegenheid. Dus niet dromen, maar samenwerken aan de realisatie zou ik adviseren.
Als je dan toch de cacaofabriek wegdenkt, kun je daar ook ondergronds parkeren overwegen. Onder de rode loper die het gebied dan wordt. Dan los je in één klap meerdere problemen op. Hoe dan ook is de cacaofabriek een dissonant voor bewoners en toeristen en heeft weinig oog voor onderhoud van de historische panden die het bedrijf bezit. De werkgelegenheid die de fabriek biedt is voor Zaankanters intussen vrij klein. Veel forensen. Genoeg argumenten dus om van deze droom realiteit te maken. Parkeren onder de rode loper ipv ZVV Zaandijk vergroot ook het draagvlak van de inwoners van Zaandijk, voor wie de voetbalclub belangrijk is. Ik denk trouwens dat het veel logischer is om De Zaanse Schans achter de kalverringdijk uit te breiden met historische panden, zodat de molens en de huizen één geheel worden. Dat effect heb je niet aan de overkant van de leeghwaterweg.
De mix van industrie en woningen maakt de Zaanstreek tot wat het is. Als je de industrie er uit weghaalt blijft er bitter weinig van het typische karakter over. Stel je alleen de Zaan maar eens voor zonder beroepsvaart. Nee, de industrie moet blijven en voor de goede orde: ik woon er zelf tussen in.
Helemaal mee eens. Tenslotte is de Zaans industrie vanuit historie dé
reden dat de Zaanstreek op de kaart staat.
Heel goed plan!
Als ze nou dat "wolkendek" eens schrappen. Ik vind dat zo een verschrikkelijk contrast met wat de Zaanse Schans is. Onbegrijpelijk...